Hej, och ursäkta rejält bristande kunskaper kring ämnet men fick igår kväll torka på golvet då det var blött under bergvärmepumpen. Idag har det fortsatt. Och det går inte att hitta varifrån det läcker då inget går att skruva isär. Dock var vi vid inflyttandet osäkra på hur ventilerna skulle stå och tidigare ägare gav ingen förklaring... vi har heller ingen manual eller handbok....

Det är en bergvärmepump av märket Daikin.

Någon som har koll på om ventilerna är felaktigt öppnade stängda? Och om det över huvud taget kan ha något med läckage att göra? Förra ägaren nämnde något om detta.

Tacksam för era tips!

20160706_181313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1467822938651-1745572453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte kondens då ?
Känn på rören om dom känns fuktiga ..
 
Kan du identifiera "vad" det är som läker?

Luktar vätskan sprit? isåfall KB
Är vätskan mörk, svart, brun eller luktar illa? isåfall VB
känns vätskan som vanligt kranvatten?

kan du ta ett till fotografi på lite längre avstånd ? så man ser lite bättre.

det kan vara säkerhetsventil/expansionsventil som läker

Eller så kan det helt enkelt vara kondensvatten, då det är varmare och fuktigare i luften nu än tidigare, denna kondens uppstår mot KB slangar/rör som är dåligt isolerade. (de rör som har svart Armaflex (skumgummi) på sig)) detta både på dem utanför pumpen men det kan även vara dåligt isolerat i anslutning inne i pumpen
 
L
Det är hunden som har pissat?
 
Det känns som vanligt vatten och är rent och fint.

Det var rätt mycket vatten, för mycket för att jag skulle kunna tänka mig att det är kondens då inga rör känns fuktiga på utsidan.

Tar ett par bilder till!

Har dock torkat upp på golvet nu för att jålla span på från bilket håll vattnet kommer ifrån. Tittar av med jämna mellanrum.
 
20160706_185536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20160706_185452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Var sitter expansionskärlet och övertrycksventilen? Övertryck i radiatorkretsen kan göra att vatten kommer ut, men det ska vanligen inte inträffa. Ventilen kan iofs ha gått sönder.

Övertrycksventilen på kallvattenledniningen till VVB släpper däremot en hel del vatten, men det verkar konstigt om detta just har börjat. Hos grannen som har en likadan Daikinpump så var ventilen för lågt ställd från fabrik men det upptäcktes direkt efter installation. OBS att den ventilen inte sitter i själva pumpen utan på kallvattenröret som går till värmepumpens VVB-del.

Ta fler bilder på hela pannrummet och markera gärna vilka rör som går vart så kan man fundera kring ventilerna. Som det är nu syns inte hela sammanhanget och då är det svårt att säga något om ventilerna.
 
Vi pratar ett par dl under 8 timmar, i ett rum som känns väldigt tort då torktummlaren gått halva dagen. Kan det bli så mycket kondens?
 
tommib
Ah... där kom flera bilder.

Har du frikyla? Jag gissar att de isolerade rören som går upp är till en fläktkonvektor, och då blir också den gröna trädgårdsslangen som kommer ner mer förklarlig (kondensvattenslang). Om du kör kyldrift så ska bägge översta ventilerna vara öppna, annars ska de vara stängda. De övriga ventilerna på de isolerade slangarna ska vara öppna (och är lite onödiga). Det är också lite ovanligt kopplat i mitt tycke om det är frikyla, man brukar ta båda sticken från inkommande brine.

Om det är solvärme istället är det mer förklarligt men då kan jag inte förklara den gröna trädgårdsslangen.

Kolla om vattnet kommer från den gröna trädgårdsslangen. Om det är en kondensvattenslang kan det vara så att det bara inte rinner ner i golvbrunnen.
 
20160706_190734.jpg

20160706_190758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160706_190826.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta kallvatten övertrycksventilen?
 
Röret den går genom verkar intakt och på plats som det skall. Inget blött på röret eller kring ventilen.
 
14678260171781009099039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lcäkan hittad..... är en av varmvattenledningarna som går ner i golvet...... Vat katten gör man nu?!
 
tommib
Ja, det är rätt ventil. Den går ju ner snyggt och prydligt i ett avlopp så inget där.

Jag ser inte läckan på sista bilden. Var läcker det, i kopplingen eller i själva röret? Det kan vara så enkelt som att dra åt muttern lite men det ser svårt ut att komma åt med en nyckel där...
 
  • Gilla
ForeverJung
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.