Hejsan alla på forumet. Jag har stora problem med min AM260ACX. Det är något knas med laddningsfunktionen. Här kommer min berättelse.

Nya batteri 2020-06-21. Orginalbatterier från återförsäljare.

Inför igångsättning april - "tappat" datum och tid. Gick inte att ställa in datum och tiden. Kunde alltså inte köra på schema.

Lämnade in på AM-verkstad. Dom uppdaterade programvaran.
Tidigare Ver 02.80
Nu: Ver 02.93 / B:40 / U:00 / Sep 16 2016

Satte så ut maskinen i början på maj. Då bär den sig konstigt åt. Går ut en liten stund - några minuter - och vänder så tillbaka till stationen eller bara stannar. Larmar "Låg batterispänning".

I "verktygsläget" läser jag värden i realtid. Spänningen är bara 16,x Volt men laddningen 5999 mAh. Jättekonstigt. Batterierna nya 2020-06-21. Tar kontakt med företaget jag köpt dessa av. Dom reklamerar batterierna och jag får två st. nya original 3000 mAh-batterier som jag sätter i enligt beskrivningen i "Teknisk handbok".

Nya batterier 2021-05-26
De nya batterierna visar fulladdade redan från ”start”. Maskinen går från laddning till ”väntar” på några få sekunder.

Fungerar fortfarande inte:
- Nya batterier. - Sätter maskinen i laddstationen - 19,1V/5998mAh - fulladdat?! Redan
- Låter den starta på "Auto"-"tid 10.00-22-00-alla dagar i veckan
- Den går ut startar klippning går i ett par minuter. Slutar klippa och startar sökning.
- Dockar i stationen.
- Står i knappt en minut och drar så ut igen med samma resultat. Något är fel.

Testar transformatorn:
- Vid utgång transf. - 27,9V
- Kabeländan vid laddstationen - 27,9V
- Laddblecken på stationen - 27,9V
Får besked att det är OK

Ställer maskinen i "testläge" utanför laddplattan:
- Af = 252
- F = 326
- N = 155
- G1 = 47 (används inte)
- G2 = 275
- Kvalité = 100%

Kör batteritest i läge "manuell" och följande sker:
Utgångsläge är: Max klipphöjd - Spänning 18,4V/5995mAh - den backar ut.
- Får klippa till den stannar. 09.28 - 09.31. = 3 minuter
- Stannar och påstår att den "behöver laddas". 17,1V och laddning är -18 mAh. (avläst där den stannade)
- Ställer den i laddaren igen. Laddar i 15 sek och backar ut. Visar då 18,4 V och 5995 mAh laddning. (avläst vid stationen)
- 09.55 ut igen på manuellt. Går till 09.58. "Behöver laddas manuellt". Indikatorn visat fullt urladdat batteri. värdena 17,1V och -11 mAh. (avläst där den stannade)
- Tillbaka in i laddaren. Laddar i 1 minut och backar ut. "visningsläget" visar 18,6V/5998 mAh. (avläst i stationen)
- Ut igen på manuellt kl 10.04. Klipper till 10.06. = 2 minuter. "Visningsläget" visar 17,4V och -4mAh.
- In i laddaren. 10.07. Laddar med luckan öppen. Till 6029 mAh på 2 minuter 19,1V. Efter 7 minuter 19,3/6013.
- Tar ut den. 19,7/6027. Startar igen. Manuellt läge 10.14. Går till 10.21 = 7 minuter. 17,1/-5mAh.
- Kl 10.24 sätts in i laddaren. Ställer den i "kvar i stationen"-läge.
- Batteriindikatorn visar helt tom. "visningsläget" visar 17,2V/-5mAh.
- 10.26 slår batteriindikatorn om till helt fullt. Visar "Väntar". "Visningsläget visar 19,3/6045.

Funderingar:
Laddningen går från fulladdat (19,xV/6000mAh) till tom (17,xV/-xmAh)på några få minuters klippning.

Vad är det för fel? Hoppas att någon kan leda mig vidare. Då jag sedan start 2011 har skött maskinen själv så är den återförsäljare jag varit i kontakt med måttligt road av att hjälpa till just nu. Mest troligt/vetande är att dom är fullständigt nedlusade med trilskande robotar så dom har inte tid med mig "hemmapulare". Annars trevlig och tillmötesgående innan "helvetet" brakade lös.
Innan den tappade "datum o tid" så var det en version program som hette (Ver 02.80").
Lirar inte laddstationens chipp med nuvarande version NU=(Ver 02.93 / B:40 / U:00 / Sep 16 2016)?

Anders
 
Prova att slå av maskinen med brytaren och ställa den i laddstationen. Det står så i manualen för 230acx. Det var helt ologiskt att man gör så för min del...
Jag är van vid nyare maskiner och det funkar ju yvärt om.

Man ska göra det innan första användning enligt manualen.
Hoppas det är så enkelt
 
Hejsan GordonE
Tack för svar. Har letat i Workshop Manual för 260 och Manualen men där hittar jag inget om detta. Värt ett försök dock. Men är det första gången efter batteribyte som man ska ställa in den i laddstationen med brytaren på OFF? Då ska jag kanske koppla loss batterierna och återkoppla dom så att elektroniken kanske tar det som det är första gången efter batteribyte. Eller vad tror du?
Anders
 
Hej igen
JO nu hittade jag det du beskriver. Nya 2xx maskiner levererades tydligen med tomma batterier. Ställas i laddstationen med huvudbrytaren OFF. 1,5 - 2,5 timmar till fullt. Jag ska testa igen.
Anders
 
Hejsan igen
Nu har jag testat. Ställde 260 i laddstationen med brytaren OFF. Det blev 6 timmar och när jag slog på den var den uppe i 20,4V/5999 mAh. Ställde den på AUTO och då gick den ut (klippschema just nu 09.00-20.00 alla dagar).
- Klippte i 30 minuter varpå den sökte hem på guiden.
- In utan problem
- Då 19,4V/4560mAh på "realtidsmenyn"
- Laddar i 15 minuter - 20,1V/6000 mAh
- Ut och klipper. Denna gång 45 minuter.
- In i laddstationen med värdena 19,4V/4540 mAh
- Laddar i 30 minuter. 20,4V/5960 mAh
Har följt den så långt. Lite pyssel att vakta på vad den gör.
Men det verkar ju som den laddar vettigt nu.Går ut med dryga 20V i bagaget och fulla batterier enligt mätaren. Men den verkar gå in redan vid dryga 19V och med 75% energi kvar i batterierna. Enligt Servicemanualen ska den gå ut med bortåt 21V/6000mAh och börja söka vid 18V/1200mAh.
Jag ska låta den ladda fullt och sedan se hur länge den går på MAN och se vad värdena är när den slutar klippa. Just nu verkar det hela vara långt ifrån kurant. Återkommer.
Anders
 
Ser nu att i manualen står följande:
"Upp till ca 25C klipper en fulladdad AM260ACX ca 60 minuter, beroende på batteriets ålder och hur tjockt gräset är. Därefter laddar den i ca 40 minuter. Över 25C sjunker både klipp och laddningstid successivt."
Just nu 22C och en rätt så kortklippt gräsmatta. Så den borde prestera bättre än den gör just nu med tanke på att batterierna är helt nya.
Anders
 
  • Gilla
tonsum
  • Laddar…
T Trevee skrev:
Ser nu att i manualen står följande:
"Upp till ca 25C klipper en fulladdad AM260ACX ca 60 minuter, beroende på batteriets ålder och hur tjockt gräset är. Därefter laddar den i ca 40 minuter. Över 25C sjunker både klipp och laddningstid successivt."
Just nu 22C och en rätt så kortklippt gräsmatta. Så den borde prestera bättre än den gör just nu med tanke på att batterierna är helt nya.
Anders
Kul att det verka funkat.
Det sägs att man kan köra i manuellt läge ca 4ggr efter byte för att lära om maskinen hur länge den kan gå på nya batterier. Tydligen ska det behövas några gånger då den går på något medelvärde.

Prova det tricket också!
Mvh Gordon
 
Körde idag i läge MAN. Jag startade den kl. 08.00 med 20,2V/5980mAh i bagaget, klipphöjd 5 på en biyta som klipptes för 4 dagar sedan. Den klippte fram till 09.44 = 104 minuter med värdena 17,6V/-29mAh. Runt 10.35 backar den ut med 20,6V/5998 mAh. Nu har den gått på AUTO första gången efter MAN-körningen. Just nu 60 minuter ute och18,6V/2200 mAh. Man blir aldrig riktigt klok på dessa maskiner. Ibland lever dom ett eget liv. Men nu tror jag prognosen är god att den fungerar igen.

Lärdom - läs manualen ordentligt och gör som den säger.
.
Stort tack Gordon för din input i detta ärende. Du öppnade mina ögon och sinne. MEN nu har jag bara ett problem kvar. Efter 1,5 månads fruktlösa försök att få rätsida på det hela. Ett ständigt klippande med vår StigaParken (till andra ytor här på gården) så var mitt tålamod slut. I "panik" beställde jag en ny HQ så nu står det en HQ450X till ingen nytta här på gården - eller en 260ACX till ingen nytta. Har vissa funderingar på att låta en av dom ta hand om andra ytor på gården. Ofta uppställningsplats för diverse andra lantbruksmaskiner där en robot kan både bli överkörd och kollidera med diverse konstiga saker. Ibland blir där lite djupa spår också.

Jag tycker faktiskt att 260:in med sin större disk och 5 knivar klipper snyggare än 450:in.
Bästa hälsningar
Anders
 
  • Gilla
GordonE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.