Jag har en vatteninstallation från typ 70-talet där en rörstump sticker ned från taket. Där ska jag ansluta ett klämringskoppel. Röret är 15mm, men stödhylsan är för trång.

Det finns inga grader i röret, det är inte ovalt, jag har smort stödhylsan med unipak men den går in halvvägs ungefär om jag knackar hårt på den. Jag vill inte slå på hylsan och riskera att skada röret eller några lödningar som ligger i golvet.

Jag undrar alltså om man kan göra en bedömning på huruvida röret är hårt eller inte och på så vis kanske jag slipper att använda stödhylsa om jag kan utesluta att det är mjukt eller halvhårt.

Fråga nummer två är pex och klamringen av denna.

Jag har en dusch där jag inte kan komma åt baksidan av väggen och där monterar jag ett blandarfäste för 15mm pex dold rördragning.

Jag kommer åt att klamra pexen ovanför innertaket där taket möter vägg och pex-röret går ned till blandarfästet, och bort mot anslutningen till vattnet, men sedan löper den löst från taket ned till blandarfästet ungefär en meter ned på väggen. kommer detta att ställa till med problem, eller kan det fungera?
Det finns alltså typ två-tre decimeter luft mellan duschväggen och betongväggen som ligger bakom, så böjen från taket till blandarfästet blir relativtmjuk och kommer inte att bryta i blandarfästet.

Detta är nere i en källare där duschväggen är reglad innanför en betongvägg med betonggolv.

Det finns ingen försäkringsfråga involverad, ingen vattenskada kan på något sätt uppstå sett till konstruktionen. Jag undrar bara om ni tror att det kan fungera hjälpligt?

Huset är alltså långt inne i inlandet och saknar mer eller mindre såväl taxerings som saluvärde, därav ingen försäkringsfråga så den biten behöver vi inte ta upp i den här posten. smile.gif



(jag postade i fel forum förra gången, sorry)
 
När jag själv är osäker när jag ska koppla in något, brukar jag klämma med polygripen på rörbiten jag har kapat loss. Är den mjuk, stödhylsa i men är jag osäker ändå puttar jag i en stödhylsa för samvetes skull. Om det är gips,trä tak kan du ju göra hålet större runt röret och föra in en mejsel längs röret och se om du känner någon plast runt röret som prisolen har. Att du inte får in stödhylsan beror inte på att du är nära en bock? Hur mycket rör sticker ner från taket?

När rören skall gå ut igenom blandarfästet skall de vara fixerade inne i väggen så de inte kan dra sig ur fästet, samt vara klammade inne i väggen så de inte slår och skongrar vid av och på slag.
Tips enligt bild, men blir svårt om väggen redan är uppe om jag fattar dig rätt.
http://www.google.se/imgres?sa=X&bi...ed=0CDYQhBwwAA&iact=rc&page=1&start=0&ndsp=17

mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.