Hej jag har en vedeldad badtunna i plast inbyggd i altanen och är supernöjd med detta. Men det sitter en vedkamin inuti tunnan som är gjord av aluminium och det blir vita prickar på den .
jag tror det är av kloret & det ser inte särskilt trevligt ut så jag undrar om det finns något annat medel istället för klor som inte reagerar med aliminium?.
 
finns ett medel som heter Softcare / spa chock som är aktivt syre i pulverform . Då slipper du klor.. dock ej lika efektivt.
 
Finns ju Salt också.. Men det brukar man använda i större anläggningar. Det är ganska dyrt också. att skaffa själva anläggningen som sköter det hela.
 
Salt blir svårt att ha i en badtunna. Kräver cirkulation samt en saltgenerator som kostar c.a 12k plus att det inte får vara någon metall i karet. Samt man blir inte helt av med kloret då saltgeneratorn tillverkar underklorsyra.

Men pratar man vanlig pool så är Saltgenerator något jag verkligen rekomenderar .. det sköter sig nästan själv och ger ett gott vatten att bada i.
 
Brom är en vanlig ersättare för klor i småbad. Det rekommenderas att man kör snabbklor ibland ändå för bromet är nog inte lika effektivt. Vi körde med brom länge i vårt spa men ska nu testa aktivt syre - mest för att testa något nytt.
 
kolla på baquacil
 
Kolla också bå baquacil-motståndarna. Det verkar vara ett riktigt "älska eller hata"-medel. Många verkar jättenöjda och andra menar att det förstört hela poolen. Själv har jag inte testat. Mest eftersom det inte fanns att köpa i närheten, men också för att jag läste många varningar. Men de som gillar det höjer det å andra sidan till skyarna. Kanske ett bra men svåranvänt medel?
 
saltgenerator, vad är det och hur fungerar det? vi funderar på att skaffa en liten pool, ca 3*6 meter och vi har en gemensam infiltationsanläggning tillsammans med 3 andra familjer, har förstått att man inte får köra klor där;-), kan en saltgenerator vara lösningen?
 
Jag kan rekommendera en klorfri produkt från ett företag som heter Biotab. Det finns att köpa från t.ex. sotarn.com.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.