Vad kan ha orsakat detta? Inga spån eller rester inne i fönstret.
 
  • Vy genom ett fönster utan synliga spån, med en diffus fläck mellan glasrutorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild
 
  • Närbild på en vit fönsterkarm med en skadad trädel och avflagande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Har det dykt upp helt plötsligt? Ser ut att vara en större bit. Det är inte så att någon i hushållet råkat skada fönstret och sedan städat efter sig?
 
Nej det är mellan rutorna, fönstret har varit stängt en längre tid.
 
Öppna bågarna och peta lite i trät, är det sprött och murket eller friskt ? Är det det senare får du nog sova med salongsgeväret i sängen framöver....:rofl:
 
  • Haha
gaia
  • Laddar…
Träet är friskt. Det är intakt på utsida och även inifrån.
 
Unikt namn
Någon måste väl öppnat fönstret för att en sådan skada ska kunna ske?
Det ser ju ut som att en hel flisa slagits bort.

Om fönstret delats av någon anledning(fönsterputs?) och det kommer en kastvind så att fönstret svänger upp i full fart. Finns det något som kan ha träffat fönsterbågen?
Vad är tex det mörka partiet på bilden?
 
  • Skadad fönsterkarm med stor avslagen flisa och röda frågeteckenmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Typiskt grävlingsbett. Denna har t.o.m genomfört sin ViktVäktarkurs vilket inte alla klarar. Guldstjärna.
 
  • Haha
pjgb
  • Laddar…
Düsseldorff
M Maskinen89 skrev:
Nej det är mellan rutorna, fönstret har varit stängt en längre tid.
Jo, jag ser att det är mellan rutorna. Jag tänkte vid fönsterputsning eller liknande. Kan inte tänka mig att det där är orsakat av insekter. I så fall skulle du ha trämjöl nedanför och skadan borde inte vara så omfattande och lokal. Dessutom gräver de flesta insekter gångar i träet, inte gnager av en stor bit inklusive färg.
 
Hmm okej, läste att getingar kan äta på fönster men hittade ingen i bågen. Lutar kanske mer åt att skadan har varit där utan att vi noterat den sen vi flytta in för dryga året sen. Tycker ytan ser nyblottad ut bara. Får hålla under uppsikt och se vad som händer. Tack för svar.
 
Düsseldorff
M Maskinen89 skrev:
Hmm okej, läste att getingar kan äta på fönster men hittade ingen i bågen. Lutar kanske mer åt att skadan har varit där utan att vi noterat den sen vi flytta in för dryga året sen. Tycker ytan ser nyblottad ut bara. Får hålla under uppsikt och se vad som händer. Tack för svar.
Äter getingar fönster? Det hade jag ingen aning om. Jag vet inte hur ett getingangripet fönster ser ut men det där känns väl som mycket trä för några getingar att mumsa i sig? Dessutom svårt att tro att de inte skulle lämna rester efter sig. De äter väl knappast färgen till exempel?
 
Även jag gissar på mekanisk skada.
Getingar kan vi glömma:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.