Har ett tilläggsisolerat hus ifrån -65. Skulle borra hål i ytterväggenväggen för att sätta in friskluftventil idag. I mitten av väggen tog det stopp och det låter som det är någon plåt/stålskiva i vägen?

Vad kan det vara och någon som har tipps på vad man kan göra? Jag tänkte förborra med 10mm träborr genom hela väggen innan jag tog det stora hålet för ventilen. Jag testade även att borra 30 cm bort med det var samma plåt där.
 
L
Kanske det är stålregler som använts när det isolerades , normala C/C mått är 30,60,90,120
borra på 15 så ska du hamna i mellan
 
testade 45 åt sidan där var det plåt med :(
 
L
Blir inte klok på det , har du möjlighet att borra någon annan stans i huset , där det inte syns ,,
kanske på samma vägg 2 meter bort , har det suttit ett fönster på den plats du borrar och igensatt , med vad som fanns att tillgå
Fabrikat på huset ?? ritningar på huset ? gamla ägare , kommun , bygglovsritningar , e.t.c , EV fasadritningar om var fönster sitter
Finns det metall i andra väggar , så har den som byggt huset varit rädd för något , vad kan man inte gissa sig till
 
Mikael_L
Det finns ju de som satt inbrottsplåt i väggarna.

Antagligen otroligt ovanligt att finna i ett hus ifrån 1965, men det behöver ju inte vara original.

Då är det typ 1mm stålplåt överallt för att förhindra användning av typ motorsåg för att snabbt och lätt ta sig in.
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
L
har för mig nu att när Mikael säger det , någon gång i början på 70 talet var det ett hus som skulle ha det , därefter ingen aning och inte hört något om sådant i väggarna , möjligtvis någon fristående kiosk
 
Orginalväggen är ifrån 1965. Tillägsisolerat runt 2000. Väggen är totalt 40cm och plåten verkar sitta mitt i väggen.
 
Om det är inbrottsplåt så är det safe att bara borra igenom gissar jag?
 

Bästa svaret

L
Eftersom du säger mitt i väggen och tjocklek 40 , normalt 20 på den tiden , så är det säkert så , plåtskodd runt om i samband med isolering , bara att borra , då behöver du en 110 metallborr
och sätta en 110rör och så ventilen i den :)
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Den här inbrottsplåten, satte man sådan runt hela huset? Fattar inte hur det skulle skydda mot något? Är ju bara att slå in en ruta istället..
 
Mikael_L
Jag tror inte det satts på vanliga villor, precis som du skriver så går buset in genom fönster, altandörrar eller vanliga ytterdörrar istället.
Men på garage som kanske har små högt liggande fönster och andra verksamhetslokaler och andra slags hus (lite ensligt belägna klubbstugor etc) där man kanske kompletterar med galler bakom fönster osv så kan det vara ett bra extra skydd.

Så sitter det på en vanlig villa skulle jag tro att den haft en annan funktion någon gång i tiden.
 
Det är inte ett Elementhus från Mockfjärd som har tilläggsisolerats utan att fasadplåten tagits bort? De byggdes med aluminiumplåt som fasad.
 
  • Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.