Om ni har Google SketchUp, så kanske ni har möjlighet att titta närmare på den ritning jag gjort av ett tänkt loft till barnens rum. Det är absolut inte slutritningen, och det är mycket möjligt att jag inte tänkt på något som borde vara uppenbart. Jag har aldrig ritat någonting sådant här förut. En del tankar har jag själv också om vad som borde ändras, men jag skulle bli jätteglad om någon som har mer koll på byggen än jag kunde ta en titt.

Här kan SketchUp-filen laddas ner: http://www.filedropper.com/nyttloft2

Några förutsättningar:
Jag vill bygga på pålar, ej hänga upp på vägg.
Ståhöjd för femåringen (nu 114 cm lång, men växer ju :)) bör finnas på så många ställen som möjligt.
Sovplats till femåringen behövs.
Ettåringen kommer att flytta in i rummet och behöver en säng med 60x120-madrass.
Ettåringen få inte kunna klättra upp på loftet.
Det måste vara hyfsat lätt att hitta material. Nu har jag utgått från sådant som finns på Beijers hemsida, 19 mm MDF, reglar 45x95, 45x170 m.m.
Rummet är 328 cm brett, så det är väggar på tre sidor av loftet som det ser ut nu.
Rummet är 238 cm högt, så räcket/hyllorna högst upp når ända upp till taket.
(Kanske borde räcket på det lägre loftet höjas av säkerhetsskäl?)
(Inser nu att jag glömt att räkna med ett visst snedtak, så jag kommer att modifiera för det, men värt att kommentera det som är ändå.)

En bild där man inte ser helt hur det är konstruerat, men ändå...

loft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spännande idéer!

Men är det så klokt att stoppa in en 6-åring och en 2-åring i samma möbelbygge.
De kommer ju alltid att vara på olika stadier i sin utveckling.
Bygg i stället två olika moduler för ungarna, så de får varsin egen "hörna".
Och du kan nog aldrig hindra en 2-åring från att klättra/klänga upp dit där storebror är.

Jag kan tänka mig att ni är lite trångbodda och därför vill göra en sån här lösning, men...


F.ö sov jag + min fyra år äldre bror + våra föräldrar i ett rum, och farmor i det andra rummet tills jag var sex år.
Men vi hade varsin säng (ja inte farsan och morsan då, de delade på en dubbel), och farmor sov i en bäddsoffa i "vardagsrummet".
 
KnockOnWood skrev:
Spännande idéer!

Men är det så klokt att stoppa in en 6-åring och en 2-åring i samma möbelbygge.
De kommer ju alltid att vara på olika stadier i sin utveckling.
Bygg i stället två olika moduler för ungarna, så de får varsin egen "hörna".
Och du kan nog aldrig hindra en 2-åring från att klättra/klänga upp dit där storebror är.

Jag kan tänka mig att ni är lite trångbodda och därför vill göra en sån här lösning, men...


F.ö sov jag + min fyra år äldre bror + våra föräldrar i ett rum, och farmor i det andra rummet tills jag var sex år.
Men vi hade varsin säng (ja inte farsan och morsan då, de delade på en dubbel), och farmor sov i en bäddsoffa i "vardagsrummet".
Tack för ditt svar. Intressant tanke. Samtidigt har de ju egna krypin på det sätt att de t.o.m. befinner sig på olika våningar. Hur tänker du att vi skulle kunna göra egna moduler? På vilket sätt skulle du avgränsa dem? Jag tänkte att det var lite praktiskt att göra olika delar till dem i samma "möbel", eftersom vi då kan utnyttja takhöjden till en våning med lagom höjd för ettåringen och en med lagom höjd för femåringen.

Vi bor i hyresrätt och vill därför inte gärna göra för mycket åverkan på golv och väggar. Det är dock helt o.k. om golvet skulle skadas lite av en tung konstruktion, eftersom det ändå redan är skadat och mattan ska bytas när vi flyttar.
 
Ja, man kunde ju bygga två loft, där de får varsitt, eller snarare kanske ett loft till femåringen och en vanlig säng i andra änden av rummet till ett-två-åringen. Den lilla sängen i den här konstruktionen är ju inte så väldigt inbyggd i konstruktionen, så man kunde ju också testa vad de tycker om ett sådant här bygge och sedan "flytta ut" lillebror, om det inte funkar.

Tar gärna emot fler synpunkter inte minst på byggkonstruktionen, men kommentera gärna funktionen också.
 
Som det är nu går barnen och lägger sig samtidigt på kvällen. Lillebror sover dock middag, då det kan vara lite knepigt för femåringen att utnyttja rummet kanske. Dock sover de som stockar båda två (och man få hoppas att de fortsätter med det :)). Man kan gå in och tända lyset och möblera om medan de fortsätter sova för det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.