Svartvit bild av en Biocomp 100kw pelletspanna med informationsblad som visar teknisk version och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utskrift eller skärmdump av inställningsalternativ för Biocomp-brännare med rubriker som 'TEMPERATUR' och 'MAGASIN'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hejsan har en Biocomp 100kw brännare, dock tror jag den är felinställd.. För den är mycket hungrig på pellets, äter ca 5 säckar/dag
Visst huset är stort 300kvm men håller på o renovera huset, så håller ca 16 grader i huset.. Men tycker 5 säckar/dag är mycket.. Vi har ju precis börjat få lite kallt ute ( +10 på dagen till några minus på natten )

Finns ju massa och ställa in, tex
Drag i skorsten
Kompressor rengöring av pannan, så intervall
Hur mycket matning av pellets/skruv
Panntemp
Paustider
Oxygen
Osv

Så någon i Blekinge eller runt om kring som vill kika lite på det så hör gärna av er :)
 
Vad har du för rökgastemperatur?
100kW, det var en redig brännare det.

Protte
 
  • Gilla
Dr.L
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Vad har du för rökgastemperatur?
100kW, det var en redig brännare det.

Protte

Det varierar lite, men brukar ligga mellan 175-220 beror lite när jag kika..
Ja det är en riktig brännare, hoppas jag :)
 
Fem säckar a 16 kg ger 5*16*4,9=392 Kw
En 16 Kw/t och många brännare gillar inte att gå under 20%
Har du dörrar o fönster öppna? Och är inte brännaren lite stor för ditt hus?
 
den kan ju omöjligt vara på 100kW......
 
S Stefan1972 skrev:
den kan ju omöjligt vara på 100kW......
Det kan den vara, men till en liten villa är den för stor! Min effekten!
 
K kest skrev:
Det kan den vara, men till en liten villa är den för stor! Min effekten!
Ja den kan såklart vara på 10000kW också men den på bilden är då garanterat ingen 100kW brännare......måste vara nå missförstånd nånstans bara.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Brännaren är en Biocomfort 100kw
Huset är på 2500 kvm men värmer bara 300 kvm ( övervåning )

Nu ligger den ca på 140 kg per dygn..
Vägde in pelletsen i skruven 6 min intervallen, blev 2016 gram men den va inställd på 1500 g i pannan, så där gjorde mycket på förbrukningen, samt så va lambdavärdet fel..
 
K kest skrev:
Det kan den vara, men till en liten villa är den för stor! Min effekten!

Laddomaten matar mot 3500-4000 liter vatten i acctankar så hög buffert med ju.. Den skickar iväg ca 45grader på matningen o returen är ca 25 grader.. Temp i toppen i acc är ca 75 grader o i botten ca 35-40 grader..
 
Prästens Prästens skrev:
Stämmer bra, den är på 100 kw..
[länk]
vart står det att effekten är 100kW ? Att den heter 100 har inget med det att göra. Går man in på deras hemsida så är 100kW pannorna nånting helt annat med vattenkylda luckor och dylikt.
I ditt produktblad så har du två olika pannor BS 10/16 och BS 20/30. Nån av dem är det du har och de siffrorna anger effekten.
 
Den vanliga biomaticen från Termia finns i en 50kW version, så omöjligt är det ju inte med 100 kW i dena panna.
Protte
 
S Stefan1972 skrev:
vart står det att effekten är 100kW ? Att den heter 100 har inget med det att göra. Går man in på deras hemsida så är 100kW pannorna nånting helt annat med vattenkylda luckor och dylikt.
I ditt produktblad så har du två olika pannor BS 10/16 och BS 20/30. Nån av dem är det du har och de siffrorna anger effekten.
När jag gå in i boxen så står det med att den är på 100kw, samt när den jobbar så visar den effekt i kw och %
Då rörmokaren satte begränsning på den på 80 kw så är det just 80kw han visar vid full effekt, 100% men innan begränsningen så stod det 100 kw o 100%

Sen är det ju brännaren som är 100kw, jag har en finsk panna, och den ser du inte på någon hemsida :)
 
Det stämmer säkert att det är 100 kw till att värma 2500 kvm.
Det säkert vvc till varmvatten och en stam till värma allt detta en gång.
Hur mycket värme som läcker lite här och där?
Att du bara värmer 300 kvm idag kan man bara gissa sig till man kan anta från din förbrukning att det förhåller sig så.
Jag har driftat bla tre st 100-200 kw pellets pannor och vet vilket jobb det är man får hålla kollen i ett. Det går snart att få dessa att svälja i sig pellets då kvalitet mellan lev skiljer sig och en del sot i pannan gör otroligt mycket.
Jag hade uppkopplat till kontoret så varje morgon när jag slog på datorn gjorde jag en kik plus larm till telefonen, både till mig å jouren. for mellan ett trettital fastigheter, men dessa tre tog tog mycket tid att hålla igång. Kunde dock låta de gå över till oljepanna vid behov.
Var beredd på mycket jobb och läsa in dig på styren om den inte sköts rätt kan du lika gärna värma med en dieselpanna. det är mycket jobb om det skall gå optimalt. Jan fire Jets brännare var mycket problem med.
systemjet.jpg
 
Går det ens med acceptabel drift och förbrukning att få ner brännaren i ett så lågt läge som det går åt till nuvarande yta?

Ska du bara värma 300m² långsiktigt kanske det är bättre att byta anläggning/sätta in ett mindre parallellt system. Finns ju lätt begagnat till låga priser.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.