Natriumklorid är inget annat än salt du har i köket. Som alla vet är NaCl vattenlösligt och borde kunna spolas av. Kan det vara något annat i den produkt som använts?
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Natriumklorid är vanligt salt. Du tänker på Natriumhydroxid, Kaustiksoda?
 
R Robert-san01 skrev:
Natriumklorid är vanligt salt. Du tänker på Natriumhydroxid, Kaustiksoda?
Nej, det gör jag inte utan Natriunhypoklorit.
Enligt Softwash innehåller fasadtvättsmedlet 98% vatten, 1% Natriumhypoklorit och 1% fasadsåpa.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Natriumklorid är inget annat än salt du har i köket. Som alla vet är NaCl vattenlösligt och borde kunna spolas av. Kan det vara något annat i den produkt som använts?
Enligt deklaration från Softwash innehåller fasadtvättsmedlet 98% vatten, 1% Natriumhypoklorit och 1% fasadsåpa.
 
mlk mlk skrev:
Nej, det gör jag inte utan Natriunhypoklorit.
Enligt Softwash innehåller fasadtvättsmedlet 98% vatten, 1% Natriumhypoklorit och 1% fasadsåpa.
NaCl och NaClO är helt olika saker.

Tror inte du vill ha den senare i maten.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Natriumhypoklorit
 
  • Gilla
Juthstrand
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
NaCl och NaClO är helt olika saker.

Tror inte du vill ha den senare i maten.

[länk]
Lol, i maten? Nu var det inte frågan om mat, hehe..Tack iaf
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Ta ett foto på beläggningen!
Provat tvätta med något surt, typ ättika eller citronsyra?
 

Bästa svaret

Är det etsat är det svårt att få bort det. Endast mekanisk metod som funkar, typ polering. Är det belagda glas så är det bara att glömma att få till det annat än att byta glas.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Ta ett foto på beläggningen!
Provat tvätta med något surt, typ ättika eller citronsyra?
Mycket svårt att fota så det är uteslutet. Har själv tänkt på 24% ättika som jag ska prova och hjälper inte det så tar jag även citronsyra..Tack så mycket för svaret.
 
R Robert-san01 skrev:
Är det etsat är det svårt att få bort det. Endast mekanisk metod som funkar, typ polering. Är det belagda glas så är det bara att glömma att få till det annat än att byta glas.
Okej, befarar det värsta..typ polering..Byta glas uteslutet, alldeles för många och stora fönster..Tack för svaret.
 
Om det verkligen är etsat så är det ju inte bara en beläggning utan en frätskada på glaset. Den kan du inte tvätta bort mer än du kan tvätta bort repor. Står det något på medlet om att det skadar glas?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om det verkligen är etsat så är det ju inte bara en beläggning utan en frätskada på glaset. Den kan du inte tvätta bort mer än du kan tvätta bort repor. Står det något på medlet om att det skadar glas?
Jag tror iaf att det är det, etsat. Ojdå, jisses...Det var en registrerad fasadtvättsfirma som utförde det. Står inget på deras hemsida om det, skadar glas. Det som skedde var att han sa att jag skulle spola med vatten efteråt vilket jag gjorde. Medlet innehöll 98% vatten, 1% Natriumhypoklorit och 1% fasadsåpa. Tack så mycket för svaret.
 
BirgitS
mlk mlk skrev:
Jag tror iaf att det är det, etsat. Ojdå, jisses...Det var en registrerad fasadtvättsfirma som utförde det. Står inget på deras hemsida om det, skadar glas. Det som skedde var att han sa att jag skulle spola med vatten efteråt vilket jag gjorde. Medlet innehöll 98% vatten, 1% Natriumhypoklorit och 1% fasadsåpa. Tack så mycket för svaret.
Vad säger han nu då när det har blivit skador på glaset?
Har en firma orsakat glasskador så är det ju de som ska åtgärda det och inte du. Du bör inte hålla på och pröva olika saker för det kan göra saken sämre.
 
  • Gilla
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.