Funderar att konvertera ett oisolerat garage som är byggd med stenväggar och träkonstruktion av tak med plåt på, till bostad!
Och oisolerad betongplatta!
Hur blir det om man sprutisolerar väggar och tak med polyuretanisolering? Funkar det även för golv?
Hur blir det med trät som skummas över? Blir det inte ändån kondens och mögel sedan? Sedan rent praktiskt hur förseglas/ gipsas det sedan? Är ju knöligt. Spikas det bara över med osb och gips eller fylls det i två omgångar? Ser ju väldigt snabbt och smidigt ut men himla jobbigt om det blir fel! Om man inte gillar att slipa😝Någon som har erfarenhet av detta, använt sig av det? Hur tjockt lager behöver man till bostadsstandard?
 
Stenväggar? Vadå för sten?

Kan inte se vilka fördelar sprayisoleringen skulle ha mot vanlig isolering, det är väl bara att regla upp så tjockt du har plats för och isolera...
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
R Rättochfel skrev:
polyuretanisolering
Är en annan sort än den som var på 70 talet som ischaskum ( hoppas jag stavat rätt ) och det borrades en massa hål i panelen och bjälklaget, sprutades in och det blev som en frigolitskiva men porösare. Det försvann senare, tror att det likasom ändrade sig en del och sjönk ihop, så det blev stora luftbubblor lite överallt. I övrigt kanske inte fel men har ingen erfarenhet av det.
 
J jonaserik skrev:
Är en annan sort än den som var på 70 talet som ischaskum ( hoppas jag stavat rätt ) och det borrades en massa hål i panelen och bjälklaget, sprutades in och det blev som en frigolitskiva men porösare. Det försvann senare, tror att det likasom ändrade sig en del och sjönk ihop, så det blev stora luftbubblor lite överallt. I övrigt kanske inte fel men har ingen erfarenhet av det.
Ja, det var en annan variant! Tror faktiskt jag har sett den varianten en gång! Det var lösa frigolitkulor och dessa kunde med tiden ”rinna” iväg! Besvärligt att sanera kan jag tänka mig, frigolit/plast överallt sedan! Nej, det här blir som ett klägg och sitter på allt! Antingen slipa eller ta bort det det sitter på! Kanske ännu värre att sanera när det visar sig att det innehåller nåt cancerogent😀
 
Det som var vanligt på 70-80-talet hette karbamidskum. Det är ett vätskebaserat skum som sprutas in i håligheter, så det blir inga kulor av det.
Nackdelen (förutom att det avger formaldehyd) är att det ganska snabbt blev sprött och mer eller mindre faller sönder av sig själv.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det var inte kulor utan var en smet som sprutades in och stelnade. Var en mycket populär åtgärd då, men försvann. Det med canserogent tror jag inte på, men smetigt blir det och där det inte ska vara är det väldigt svårt att få bort, vad jag vet, liknar lite av fogskum, men exspanderar inte speciellt. Annars så har den metoden används för att isolera, den tränger in i alla hål ( även där den inte ska vara ) och tätar till häftigt.
 
J jonaserik skrev:
Det med canserogent tror jag inte på
Jo, formaldehyd är i allra största grad cancerframkallande. Sen ska man kanske inte vara så orolig för isolering som är 40 år gammal och har avgett den allra mesta flyktiga formaldehyden redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.