Jag undrar om någon här på forumet bygger med trivselhus och har valt bort köksinredning och/eller vitvarupaketet.

Hur mycket fick ni tillbaka?
Var det fullt avdrag eller 80% eller liknande ?
Skriv gärna också vilken husmodell det gäller så kan man jämföra storleken på köket.

// Anders
 
Vi valde bort vitvarorna (utom diskmaskin och fläkt). De drog av ca 43 000 kr. Vi köpte AEG Alutec och valde induktionshäll, vilket TH inte kunde leverera den vi ville ha (Husqvarna Profinett). Vi fick bättre vitvaror i Alutec. Kostnaden blev 52 600 kr.
/Lisa
 
Vi valde bort allt utom diskmaskin och köksfläkten (den levererades av Tibrokök). Det var rostfria vitvaror vi valde bort. Istället valde vi alutec från AEG och Husqvarana Profinett induktionshäll (dessa kunde inte TH leverera). Det går att pruta rejält i vitvarubutikerna, vi ställde de två billigaste mot varandra och det sänkte priset 600 kr till och då fick vi med extra bakplåt och drickahylla till kylen. I priset ingick oxå en Miele dammsugare. ;D
 
Vi valde bort Vitvaror och hela köket .. rubb som stubb. Avdraget för Köket var 53.000 och avdraget för vitvaror 40.000.

Bygger Greenline 711
 
Ojj! Det känns som om det är en liten summa de dragit av för själva köket... Tibrokök är inte direkt billiga. Men som jag nämnt tidigare här på forumet: Skulle man välja bort precis allt, spik, virke ja "rubb och stubb", så skulle man ändå få betala. Alltså man förlorar på att välja bort saker, tyvärr.
 
Ja det är ju så tyvärr, vi hade 87.000 att köpa kök för på Tibrokök och avdraget var 53.000. Men det köket vi ville ha kostade 230.000 exklusive vitvaror på Tibrokök och vi fick exakt samma kök för 150.000. Så vårt val var givet att dra av hela köks pengen.
 
Egentligen är det ruskigt när man tänker på det: Hur många människor/företag som gör stora vinster på oss husbyggare... Jag är övertygad om att TH gör en vinst på ert kök ändå! >:(
 
Sådan är den kapitalismen. :D

/F
 
Förstår inte riktigt varför det skulle vara fult att tjäna pengar?
Om vi tar det här med avdragspris så är det väl så att om man köper ett hus så köper man ett "paket". Detta paket är prissatt och sålt med en viss marginal. Om då någon vill ändra i det här paketet är det inte så att det per automatik är någon form av fullpris som gäller!?
Prova att köp en Volvo, sprillans ny. Plocka av hjulen och åk till Volvo se vad de betalar för dina hjul. Knappast samma pris som de säljer ett par nya för?
 
Håller med dig till 100 % Experten.

/F
 
Det är ju inte för inte man kallar sig "experten" ;)

Samtidigt är det ju också lite märkligt att när det gäller hus så verkar det vara en mänsklig rättighet att få precis som man vill. Vill jag ha AEG och inte hustillverkaren kan tillhandahålla så är det fel, och när sedan avdraget bara är 80% så är det rent av kriminellt. För att dra en Volvo parallell igen. Prov om du kan få SAAB stolar i din Volvo, eller varför inte strålkastarna från Audi!

Nu tycker jag att man ska välja det man vill ha. Det är ändå en stor investering som man gör och som man förhoppningsvis skall använda i bortåt 50år. Men varför bli upprörd för att man får som man vill men måste betala för det. Har mycket svårt att begripa det

/E
 
Lite dubbelmoral kanske? "Inte fult att tjäna pengar, bara det inte görs på mig!" ??

Då kanske man kan köpa däck billigt av dig:) är i begrepp att köpa ny bil så jag kanske ska beställa den utan däck......om det nu går?

/Experten
 
Gärna en RR till priset av en Lada!
 
Hej !
Vi valde bort trivselhus kök
Vi hade 83 000kr Som köket var värt men fick tillbaks 49 000Kr
Vi gick till vedumkök och gav dem samma ritning fast med mycket fler finesser samt luckor ända upp till tak
innotech lådor utdragsskåp helt klart mitt drömkök med bekvämligheter. allt detta gick på 51 600KrVi är super nöjda.
Vedum gav oss 25% direkt för att de skulle kunna vara med i matchen.
Förövrigt bygger vi ett solvik 204
 
Hej fimpen.

Vilken typ av lucka fick du för det priset hos vedum?
Var det en lackad, typ tribros "karla" eller med träfaner.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.