Hejsan allesammans!
I vårt timmerhus som vi är i full gång med att sätta upp tänkte vi installera bergvärme, men nu har jag hört att det ska finnas en vatten-luft pump som har samma effektivitet som bergvärme, men man behöver inte borra något. Är det någon som vet något om detta? Information finns på www.kcc.se. Kolla gärna in denna och ge mig kommentarer på vad ni tror om detta.

Tack/Maria
 
Hej marial

Om du går i värmepumptankar skulle jag vilja ställa ett par frågor innan jag kan säga om SANYO CO2 kan vara något för dig eller inte.

Hur mycket olja/ el gör du av med idag?
Var någonstans i landet bor du?
Har du ett högtemperatursystem (Små element)?
Har du ett lågtemperatursystem (Stora element)?

Efter ditt svar ska jag försöka svara så snabbt som möjligt.

Hälsningar från Cicero


O
 
Om jag skulle investera så skulle jag helt klart undersöka den här värmepumpen. Det står fortfarande "börjar levereras under april" i annonserna. Skulle inte tro att det finns några villaägare som referenser ännu. Den information som finns är nog bara från leverantören. COP 4,37-1,6 vid -20 gC ute, och vid 50 gC på framledningen låter ok. Skulle vara intressant med ett digram över COP vs utetemp också.

Givetvis måste effekten och framledningstemp vara lämplig för ert hus också.
 
Hejsan!
Jag ska försöka svara på era frågor så gott det går. Vi håller på att sätta upp ett timmerhus från 1890-talet som är nedplockat och flyttat. Huset har tidigare inte varit uppvärmt varför det inte går att svara på hur mycket el/olje förbrukningen är. Vi bor i Norra delen av Sverige nämligen i Örnsköldsvik som ligger cirka 17 mil norr om Sundsvall och 10 mil söder om Umeå. Vi kommer att ha tre kakelugnar, en gjutjärnskamin samt en järnspis som hjälpvärme. Huset är 130 kvm enkel våning samt en vindsvåning med helt snedtak.

Hoppas detta hjälper dig, tack/Maria
 
Tack för informationen!

130 kvm timmerhus och ingen information om tidigare förbrukning gör det svårt att räkna men låt oss skissa på tre olika scenarier.


Scenario 1
Isolering enligt 1980-tals standard
Förbrukning 16 900 kWh per år
Effektbehov 7.0 kW

Bergvärme med 5.0 kW effekt
Förbrukning 5 300 kWh och ”besparing” 11 600 kWh
SanyoCO2 med 4.5 kW effekt
Förbrukning 7 900 kWh och ”besparing” 9 000 kWh

Scenario 2
Isolering enligt 1950-tals standard
Förbrukning 23 400 kWh per år
Effektbehov 9.8 kW

Bergvärme med 5.0 kW effekt
Förbrukning 7 800 kWh och ”besparing” 15 600 kWh
SanyoCO2 med 4.5 kW effekt
Förbrukning 11 300 kWh och ”besparing” 12 100 kWh

Scenario 3
Oisolerat (grov uppskattning)
Förbrukning 32 500 kWh per år
Effektbehov 13.5 kW

Bergvärme med 7.0 kW effekt
Förbrukning 10 800 kWh och ”besparing” 21 700 kWh
SanyoCO2 med 4.5 kW effekt
Förbrukning 17 600 kWh och ”besparing” 14 900 kWh

Slutsats
Som du kan se så kommer ditt beslut helt och hållet att bero på hur stor din grundförbrukning är. Ju större förbrukning desto mer tjänar du på att installera bergvärme och omvänt ju mindre förbrukning desto mindre tjänar du på bergvärme. Orsakerna till detta är att Sanyo CO2 bara finns i en storlek på 4.5 kW och det faktum att en luft/ vatten värmepump får sämre COP när det blir kallare ute. Så även om Sanyo kan användas ner till -20°C (mot normalt -10°C för många andra luft/vatten maskiner på marknaden) så kommer du att spara mer med en bergvärmeanläggning.

Jag skulle definitivt fundera på Sanyo i scenario 1, bergvärme i scenario 3 och skulle nog inte riktigt kunna bestämma mig i scenario 2.

Alldeles oavsett vad du väljer så ska du tänka på att installera ett radiatorsystem som är lågtempererat, max 55°C ut på elementen, eftersom alla värmepumpar arbetar effektivare ju svalare vatten de behöver producera.

Hoppas att du använda denna information och lycka till

Vänliga hälsningar från M T Cicero
 
det var en bra uppställning
och den nya maskinens högre värmefaktor är intressant (och det tarvas kanske dessa högre värmefaktorer för att det skall gå ihop sig när man ser spekulationer på vart oljepriset , och därmed också sannolikt elpriset, tar vägen)

men det finns några funderingar som jag tycker bör ligga i botten:
4+1 värmekällor skall bara finnas. Hur/har ni tänkt använda dessa?
Gratis ved?
Om "gratis" ved, då blir vedpanna ett svårslaget alternativ (och "okänsligt" för framtida elpriser).
Hur kommer huset att isoleras?
Om huset isoleras "i alla fall" så blir en option hur tjockt. Merkostnaden för "ett lager till" blir troligen ett mycket konkurrenskraftigt alternativ gentemot "allt utom ved".
 
För det första tycker jag ni ska satsa på ordentlig isolering (de kommer ni att tjäna på i längden) kommer nog inte att bli billigare att värma hus i framtiden.. :(
Ni borde även installera ett FTX ventilationssystem..
Sen ni har inte funderat på pellets??
Vi har bra pris på pellets i norrland.. ;D
Köper själv pellets på avtal via skellefteåkraft för 1480/ton.. ;D (dom levererar till Ö-vik oxå)
1 ton innehåller 4800-5000 kW..
 
du nämner inget om tomten !
har du plats ska du ha ytjordvärme !!!

jag tror inte att en 5kW pump som näms i ett exempel kommer att räcka, inte ens i närhetan av att räcka.
minst en 7kW
 
Det finns ett antal fabrikat av värmepumpar luft - vatten på marknaden bl.a. Nibe och IVT.

Jag har själv en Nibe VVM240 med Fighter 2010 som installerades i Januari och enligt de beräkningar som jag hittills gjort har energiförbrukningen för uppvärmning sjunkit markant.

Jag bor i Stockholm så yttertemeperaturen är betydligt högre än där du bor vilket naturligtvis påverkar resultatet men mina beräkningar typer på en besparing av minst 50% kanske mer.

Nibes personal hjälpte till med dimensioneringen och har generellt varit mycket kunniga och hjälpsamma. En kontakt med dem är inte fel.

http://www.nibe.se/vvs/personal/innesaljare.htm

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.