Hej!

Nu har jag blivit klar med penselrenoveringen av min bänkslipmaskin och det börjar bli dags att få ordning på våtslipdelen. En ny sten behövs och jag har skaffat Tormeks kit BGM-100 som jag nu måste bygga en ställning till. Därför skulle jag behöva ha lite mått från någon med en original Tormek-maskin så riggen hamnar på rätt ställe.

Jag gissar att det är våtstenens axel som får gälla som referens så måtten som är relevanta torde vara hur långt bakom (framför?) axeln det vertikala fästet sitter och hur högt ovanför det horisontala sitter.

Slipen ska skruvas fast på en bit bänkskiva så att den lätt kan flyttas. På denna bänkskiva kan jag montera BGM-100 kittet och jag har precis sett att man kan köpa ett horisontalfäste separat vilket kommer underlätta. FIY roterar stenen från höger till vänster på min maskin.

Någon som har lust att gå ut i verkstan och mäta lite? :rolleyes:
 
  • IMG_2778.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen ingen som kan ta lite mått på sin slip...?:confused:
 
Därför att den avser grovslipskivorna. Som jag skrev i första inlägget vill jag montera mitt fäste mot våtslipdelen och där är det helt andra vinklar som gäller.
 
Nu tror jag att du tänker lite tokigt. Slipskivan är ju med nödvändighet rotationssymmetrisk. Hur du än placerar slipstödet, dvs Tomekgrejen, kommer geometrin endast bero av avståndet till axelcentrum och slipskivans diameter. Avståndet är ju ställbart på slipstödet, så placeringen är egentligen rätt likgiltig om man inte medvetet tokar till det genom att montera stödet så att det blir justerbart i slipskivans tangentrikning. Gör helt enkelt på enklaste sätt!
 
Mattiasp,

Fast helt likgiltigt kan det ju inte vara...sätter jag den för långt ned kommer arbetsvinklarna bli jobbiga och blir den för långt ifrån kanske jag hamnar i ändläget utan justeringsmån. Det är ju som din signatur säger: "Lite fel är också fel!" :rolleyes:

Därför vore det fint att få några mått på hur Tormek valt att sätta sitt stöd så jag vet att de jiggar jag ämnar skaffa i framtiden kommer jobba på samma sätt på min slip som på originalet.
 
Det verkar inte bättre än att du får ta en sväng till Clas Ohlson och mäta själv. Jag har min Tormek på landet och kommer inte åt att mäta. Däremot säger min erfarenhet av maskinen att du kan sätta fast stöder ungefär där det ser lagom ut. Justermånen är stor.
 
Eh, jag trodde att själva tanken med forum var att man ska hjälpa varandra och du kan ju inte vara den enda på forumet som har en Tormek-maskin mattiasp...

Om det var omvänt, att jag läste denna fråga och hade en Tormek så hade jag givetvis gått ut i verkstan och mätt den...
 
Om du tittar på maskinen från sidan så att slipstenen snurrar medurs, då sitter fästet 50 mm till höger om axelns centrum. Cylindrarna som anhållet fästs i sitter monterade på en plåt som befinner sig 30 mm över axelns centrum.

Detta är mätt på en T7. Jag pallade inte plocka bort stenen när jag mätte, så det är möjligt att de verkliga måtten kan avvika en mm eller två. Men det lär inte spela någon som helst betydelse i praktiken.
 
Stort tack bygga_bo! (y) Precis vad jag efterfrågade, och som du och mattiasp skriver så behöver det inte alls vara mer noggrant än så. Det var bra att du inte skruvade loss stenen, det hade givit mig dåligt samvete om du tagit fram ett så exakt mått.

Nu har jag något att utgå ifrån så jag kan bygga mitt stöd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.