Är det någon här som har provat Beckers Tapetgrund? Om tapeten man ska måla på är i ett hyggligt skick kanske det räcker? Jag har varit inne på renoveringstapet men tapetgrund låter ju smidigt...

699:- för 4 liter dock...:x
 
Har du inga barn och/eller kan hålla er ur huset en dag går det lika bra med oljefärg typ spärrgrund.
 
Köpte tapetgrund pga rekommendation. Är det helt enkelt onödigt med tanke på tidigare inlägg?
Har rivit bort gamla tapeter och ska måla på tapetgrund "tills vidare". Vet ej om det ska målas eller tapetseras sen. Oklart.

Men är den onödigt dyr så köper jag den inte igen.
 
Tapetgrunden är ju en bra grundfärg att spackla på så oavsett målning eller tapetsering sen så är det inte en onödig grej att ha på väggen om du har lite löst material eller tapetrester kvar. Men, 700 spänn för en 4:a var ju lite saftigt får jag hålla med om.
 
Till min ganska modesta hall så gick kanske 80% åt av dessa 4 liter.
det jag menar är att om TEX takfärg eller annan "dussinfärg" duger för att mätta materialet så vore kanske det ett bättre köp för en annan,
Jag vet att målare brukar ha sina knep.


Hm. Hur satan gör man om tapeterna är "halvrivna" på en vägg+ är det bredspackling som gäller?

edit: ser nu att man skulle ha försökt fått bort all gammal tapet innan får att få det bra. Jag tog bara det som satt löst. Satan.
 
Redigerat:
Tanken med en tapetgrund är att den ska spärra mot vatten från spackel och färg så man slipper bubblor och sprickor i de nya ytorna. Att "mätta upp" med en takfärg funkar inte alls, framförallt inte en billig sådan som ofta har väldigt lite bindemedel och bara fyllnadsmedel = som att måla på grus! :thumbdown:

Det vanligaste målarknepet är väl att man helt enkelt skippar grundmålning i vissa fall, men det kommer de oftast undan med eftersom de har bra teknik. Jag har lärt mig att jag måste grunda hela tiden eftersom mitt hantverk inte direkt är yrkesmässigt. :)
 
Hur gjorde man förr då? Tidigare hos mig har det spacklats med sandspackel och tapetserats direkt på det. Även tapeter rakt på betong. Byggt 69.
Tapetgrund är ju säkert jättebra, men tydligen rekommenderas ju allt från vanlig grundfärg till takfärg så hur vet man??:)
 
Förr i tiden målade man nytt, inte om. Det är vår generations problem. :D
 
Lånar tråden istället för att skapa ny.
Har sprutat Beckers Tapetgrund på nerslipade och "grundspacklade" gipsväggar (7st) samt en betongvägg. Blev väldigt bra. Drog över med väggslip så blev det jämt och fint.
Har sen kompletteringsbredspacklat med Beckers rullspackel vilket gjorde att jag i princip skrapade bort allt, för nu är det väldigt jämt och fint. Ett par skavanker har dock rättats till med spackel såklart,

Kan man måla direkt på detta? Dvs måla direkt på gips och betongvägg som är 100% tapetgrund, fast med några (inte så små) ytor av spackel. Blir det bra? Eller skall det helst vara en tapet först? Vill helst ha en non woven, men någon filt eller renoveringstapet går väl bra också att måla på. Det viktiga är att det inte är helt slätt utan att det finns liiiite struktur i.
 
bhenke skrev:
Lånar tråden istället för att skapa ny.
Har sprutat Beckers Tapetgrund på nerslipade och "grundspacklade" gipsväggar (7st) samt en betongvägg. Blev väldigt bra. Drog över med väggslip så blev det jämt och fint.
Har sen kompletteringsbredspacklat med Beckers rullspackel vilket gjorde att jag i princip skrapade bort allt, för nu är det väldigt jämt och fint. Ett par skavanker har dock rättats till med spackel såklart,

Kan man måla direkt på detta? Dvs måla direkt på gips och betongvägg som är 100% tapetgrund, fast med några (inte så små) ytor av spackel. Blir det bra? Eller skall det helst vara en tapet först? Vill helst ha en non woven, men någon filt eller renoveringstapet går väl bra också att måla på. Det viktiga är att det inte är helt slätt utan att det finns liiiite struktur i.
Det går utmärkt att måla på det där. Jag är inte riktigt med på om du vill ha tapet eller måla?
Du har ju bra underlag för båda så det bara välja och köra på
 
holmberg87 skrev:
Det går utmärkt att måla på det där. Jag är inte riktigt med på om du vill ha tapet eller måla?
Du har ju bra underlag för båda så det bara välja och köra på
Jag vill helst komma i mål så snart som möjligt och tapetsering innebär ju mer jobb och kostnader sannolikt då Non woven kostar en del.Det jag egentligen är orolig för är om man kommer se var det är spacklat även om det är jämt så att säga. En spacklad yta har ju en liten annan ytstruktur tänker jag?

Tänkte ev sprutmåla. Men roller eller efterrollning kanske är bättre i scenariot att måla direkt på tapetgrunden?
 
bhenke skrev:
Jag vill helst komma i mål så snart som möjligt och tapetsering innebär ju mer jobb och kostnader sannolikt då Non woven kostar en del.Det jag egentligen är orolig för är om man kommer se var det är spacklat även om det är jämt så att säga. En spacklad yta har ju en liten annan ytstruktur tänker jag?

Tänkte ev sprutmåla. Men roller eller efterrollning kanske är bättre i scenariot att måla direkt på tapetgrunden?
Non woven är inte särskilt dyra, de flesta tapeter är just non woven.
Har du spacklat bra kommer du inte se vart du har spacklat och vill du ha en struktur så kör roller. Sprutmålar du så får du väl inget mönster eller gräng så att säga.
 
Använde en tapetgrund från Flügger och den var ungefär lika svindyr.
Den funkade väl lite bättre än att grundmåla med vanlig väggfärg, men några partier bubblade sig ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.