Bygger nytt och ska snart gjuta grunden (platta på mark) och ska då även potentialutjämna grunden = Se till att armeringen har samma nollpunkt på hela plattan. Någon som gjort detta ? Samt även se till att vvs el/tele avlopp gör på samma sida så att det blir lätt att jorda ner.
 
En fråga! varför ska du p.utjämna grunden??? har aldrig hört talas om det?? vvs mm ,,,, maskiner o dyl. på fabriker gör man det , men i villor???
 
åja är nog ingen nackdel .... har själv gjort det på nåt ställe...
 
Har gjort det på stall.
Antingen kan man svetsa armeringen och dra upp plattjärn till PUS:en eller så drar man galvad lina i en slinga som fästes med minst två klämmor i varje matta så att man har fullgod jordning även om linan går av på ett ställe.
 
I dag är det krav på att alla nybyggen potentialutjämnas
hur fånigt det än kan verka i bland...
 
Tror inte det är krav i villor serru.....
 
ehh villors platta menar jag då förstås....
 
Innebär inte det här en risk att armeringsjärnen fräts sönder i förtid?

Tänk på att det är mycket trolleri med materialvandring o.s.v. då man potentialutjämnar, jämför med att man har offeranod på båtar o.s.v....

om två metaller har kontakt med varandra, och med samma något fuktiga omgivning så kommer den oädlaste metallen att förstöras.

Jämför också med att om man har övergångar mellan olika metallrörtyper (koppar, järn o.s.v.) så ska man ha en skarv av isolerande material, t.ex. plast...
 
Hmm! Det var faktist en riktigt bra synpunkt.

Jag undrar ja om det finns nån 1000 sidig avhandling som behandlar det problemet vid potentialjordningar.
 
Potentialutjämning skall utföras i nya anläggningar, även villor, fast jag håller nog med om att det känns lite överdrivet.

Mvh luki
 
Ni som väljer att inte göra detta , gnäll då inte när åskan slagit sönder modem, routrar eller annan utrustning kopplad till el/tele uttagen. Och när jordfelsbrytaren inte löser när den igentligen skulle.  ;)
Har ännu inte hört någon vettig motivering till varför man inte skulle göra detta vid ett nybygge..
 
Jfb har inte ett skvatt med potentialjordning att göra
 
Tror inte att man behöver oroa sig alltför mycket för matrialfrätning. Ansluter man till järnen på några ställen så är det rätt mycket matrial att oxidera bort.

Det är ju en enorm skillnad mot ett tunväggigt rör
 
fooney skrev:
Jfb har inte ett skvatt med potentialjordning att göra
Nja det är lite långsökt kanske, men ett bra jordat hem medför ändå att utlösningstiden blir minimal om olyckan är framme. Och ett bra jordat hem är också ett hem som även har potentialutjämning.
 
Erik_D skrev:
Hmm! Det var faktist en riktigt bra synpunkt.

Jag undrar ja om det finns nån 1000 sidig avhandling som behandlar det problemet vid potentialjordningar.
Det finns i alla fall en del skrivet om ett väldigt liknande problem, när en radioamatör smackar upp sin stora mast på gården, antennen är jordad i masten och i radion, och radion är i sin tur jordad i 230V-uttaget, och elnätets jord är ansluten till värmepannan, varpå man får en lång kedja mellan inkommande vattenledningsrör och antennmasten. Är då masten av mer ädelt material, och det är gamla rör istället för plastslangar för vattnet, så rostar vattenrören sönder. Är vattenrören av mer ädel metall så rostar istället masten sönder.

Visst är det mycket metall som det kan rosta på, men å andra sidan har det ganska många år på sig att rosta också.

Draven skrev:
Ni som väljer att inte göra detta , gnäll då inte när åskan slagit sönder modem, routrar eller annan utrustning kopplad till el/tele uttagen. Och när jordfelsbrytaren inte löser när den igentligen skulle. ;)
Har ännu inte hört någon vettig motivering till varför man inte skulle göra detta vid ett nybygge..
Nu trodde jag vi bara pratade om att ansluta armeringsjärnen i grunden till elnätets jord. Om det hjäler eller stjälper modemet är hugget som stucket.

Det enda som skyddar modem och liknande hyffsat är rätt sorts överspänningskydd som ansluts till både el- och telenätet (alltså teleskyddet ska vara jordat i elnätet), anslutet i ett jordat eluttag.

Här följer luftledningen för telefon och el samma väg genom skogen innan de blir nedgrävda. Om jag skulle ansluta någon extra jord till elnätet (t.ex. armeringsjärnen i betongplattan) så skulle det troligtvis uppstå högre spänningsskillnad mellan el- och telenät när det åskar i närheten än som det ser ut nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.