Som rubriken lyder!
Titta på detta läckra exempel.
 
  • db_bastuugnen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle nog se bra ut och så skulle själva kaminen fungera som sitt egna värmelager för goare värme.

Antar att man måste vara lite försiktigare med sitt vattenkastande kanske?

/ATW
 
Ja den har ett mycket stort stenmagasin och du eldar upp den och avslutar brasan innan badandet börjar.
Vatten ska den tåla det är liksom vitsen..
 
Thomas_I skrev:
Här har du ett exempel på en riktig finsk bastu där de murat en herrejösseskamin, rena masugnen! [länk]
Postad i en tidigare tråd här på forumet...
Mm känner till den sidan liksom muraren, han har tom lagt ut ritningar på sin sida för hemmabygge av ugn!
Underlag för ideer om inte annat...

http://auvokiuas.weebly.com/piirustukset.html
 
Hej,

om du är intresserad av bygga en murad bastu ugn som jag, du är välkommen att kontakta mig via min hemsida http://www.auvokiuas.weebly.com

Där hittar du kompletta ritningar och en kontakt link. Jag försöker hjälpa dig med översättningar.

Vänligen notera, att det har skett vissa förbättringar som gjorts i konstruktionen efter ritningar har gjorts, och de är inte uppdaterade till ritningar.

Med vänliga hälsingar från Finland,

Oheimala
 
Redigerat av moderator:
Hej,

Frugan är från Alavus så det går nog att förstå det mesta tror jag , men tack ändå!

Min bastu är ca 20m3 i volym så jag behöver ingen jätteugn, men formen på den jag länkade till i första inlägget tilltalar mig! Frågan är om det är en bra konstruktion som håller för riktigt bastande??
 
Bilden av spisen i det första meddelandet som du skickade, ser ut som en variant av en ganska vanlig typ av gammal finsk bastu spis. En skillnad mellan de vanligaste, är att murad basen är ganska hög och rund. Det sker ofta som fyrkantiga och mer platt. Senare denna typ av kaminer största delen gjordes helt av stål, se länk http://www.ponttouunit.com/index.php?o=3&album=4&lang=

Om stenlagring är öppet i toppen, är det en spis för en rökbastu. Om den är stängt och röken leds ut, är det för en vanlig bastu. (Så måste det finnas en lucka även för att kasta vatten på stenarna, som du ser i foto bakom länk)

Ugnen värms upp före bastubad, och när stenarna är tillräckligt varm, eldnind slutas och rökslutaren stängs. Efter ca. ½ timme, är bastun klar för ett bad. Min "Auvo-spis" fungerar med samma princip.

Har du något foto av toppen av spisen?
 
Den svaga punkten i denna konstruktion är att stenlagring är delvis gjort av tegel. Värmen expanderar stenarna, och deras rörelse kommer att bryta väggen! Den stålfat bör vara den enda delen fylld med sten (eller tegelvägg bör vara mycket kraftigt förstärkad med armeringsjärn)

Som jag skrev förut, i den traditionella kaminer, basen har varit mer platt och det har inte varit fylld med stenar alls. Alla stenar har varit inne i stålfat.

Du ser i mina ritningar att utsidan tegel manteln är stärkad med stålstänger, och det finns en extra stålfram runt insida eldfast tegelväggen också. Denna struktur har varit stark nog för flera års använd redan.

Jag försöker att publicera ritningar av denna typ traditionella bastuugnar i nära framtiden i min hemsida - med den här stålfat variant också... Men jag har ganska mycket material, och för lite tid ;)
 
Redigerat av moderator:
För tjugo år sedan när jag byggde mitt första murade aggregat fanns det inte mycket material att hämta från branschen. Man var tvungen att bli självlärd. För tio år senare blev bastu nr 2 aktuell och då hade vi nätet att tillgå med fortfarande klen resultat vad det beträffade uppgifter om murade aggregat. Båda dessa bastun blev dock mycket lyckade och skillnaden med vanliga bastur är framförallt den mjuka fuktmättande (RF 90 %) värmen. Bygger man ett äkta murat aggregat så innehåller dessa inte några plåtmantlar på varken in eller utsidan vilket i sin tur bidrar att aggregatet får en konstruktion som ackumulerande och är hemligheten till sagolik badupplevelse. Heja på er med egna idéer.
MachIV
 
Redigerat av moderator:
TorpAnders skrev:
Fler foton finns här:

[länk]

Jag såg något ytterligare foto någonstans och då såg den redan spräckt ut i teglet, därav mina funderingar om konstruktionen?
Enligt länken har de "väntat några dagar efter murning innan första badet".
En kakelugn skall torka i flera månader och detta är ju i princip en murspis.

Vad jag försöker säga är att det kanske skulle vara fördelaktigt att låta cementen bränna lite längre innan man värmer upp den. Värme är inte speciellt bra för brännande betong.

/ Fredrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.