Vi kommer förmodligen att köpa ett fritidshus i byggsats från Skidstahus. Vi hade även tänkt att köpa till stomresning eftersom det är ett tungt jobb och kostar relativt lite, MEN sedan har vi hört mycket negativt här på forumet om "slarv" vid monteringen - sneda/lutande väggar, glipor mellan väggblocken, fel material som ändå monterats upp osv.

Nu funderar vi istället på att man kanske är tvungen att montera det själv för att vara säkert på att det inte slarvas? Alltså:

* Hur jobbigt och svårt är det att stommontera ett hus om ca 60m2 i ett plan?
* Hur många personer behövs för att det ska funka smidigt?
* Hur lång tid tar det?
 
Hej!

Nej det har jag inte men jag planerar att bygga ett 40m2 stort "modulhus" själv. Jag ringde husföretaget och frågade hur lång tid stomresningen borde ta. Svaret bar att om ni är 2-3 man borde det gå på en långhelg. Vissa moment (resning av gaveltakstolarna som har panel på sig och är tunga) kan kräva fler personer sa de också. Tycker en långhelg låter optimistiskt så jag har planerat för en hel vecka i min plan.

Jag rekommenderar att du kontaktar Skidstahus och frågar. Posta gärna svaret här sen så kan vi jämföra och värdera hur jobbigt och svårt det borde vara.

/Maxen
 
Vi köpte en byggsats på 90 kvm och monterade det med hjälp av egna snickare och det tog typ två dagar för 3 man. Efter att ha varit med så inser man att det är ganska enkelt och går väldigt fort men det underlättar väldigt om man har någon som har monterat ett hus från den leveratören innan. Alla leverantörer har sina egna varianter på saker och ting.

Vi köpte från Arvidssonssnickeri och de skickar alltid med en person från fabriken som är med första dagen. Här kan ni se Arvidsson själv när han talar om hur vi skall göra.
 
Vi tog 3 snickare till stomresning och takstolar på vårt 72 m2 Skidstahus, samt att de la plasten på taket. De gjorde även altan och förstukvist. Det tog dom ca 4-5 dagar. Det regnade till och från så det gick lite sakta. Vi hyrde kran till gavlarna.

Är man lite snickarkunning kan man säkert klara detta på en vecka. Väggblocken är ganska tunga, där behövs det minst 4 personer för att lyfta! Kran rekomenderas.

Ritningarna är enkla att följa. Se till att ha plast att täcka i fall det är risk för regn.

Mycket nöje!
 
Så ni som hyrde in snickare till stomresningen, var det något ni arrangerade själva eller var det huseverantörens förslag?

Hade ni er kvalitetsansvariga till att godkänna stomresningen när den var klar eller bara när huset var HELT klart?

Jag är som sagt livrädd för slarv när det gäller detta.

Puff:
Är ni nöjda med ert hus (eftersom vi funderar på Skidsta)? Fanns några misstag längs vägen? Några tips att tänka på?
 
Jag hyrde in snickare själv. KA godkännde det färdiga huset fast fick se alla konstruktionsritningarna innan. Jag antar att din KA får ihop med dig bestämma hur han skall jobba.

Om du är livrädd för slarv när det gäller stommonteringen så skall du se till att du har med minst en person från husleverantören vid monteringen. Då vet du att inget blir fel. Du bör ju vara med själv. Ta med din KA eller annan person som kan kolla upp att det görs rätt också om du vill vara extra säker. Ta mycket bilder med kamera och filmkamera. Det är kanon att ha.
 
Maxen skrev:
Hej!

Nej det har jag inte men jag planerar att bygga ett 40m2 stort "modulhus" själv. Jag ringde husföretaget och frågade hur lång tid stomresningen borde ta. Svaret bar att om ni är 2-3 man borde det gå på en långhelg. Vissa moment (resning av gaveltakstolarna som har panel på sig och är tunga) kan kräva fler personer sa de också. Tycker en långhelg låter optimistiskt så jag har planerat för en hel vecka i min plan.

Jag rekommenderar att du kontaktar Skidstahus och frågar. Posta gärna svaret här sen så kan vi jämföra och värdera hur jobbigt och svårt det borde vara.

/Maxen
Låter som min plan exakt :)

Har beställt ett 45 kvm hus som jag skall stomresa själv med ett antal vänner. Jag planerar att vara 4-5 man under de tunga momenten och 2-3 under resten av tiden. ca 1-2 veckor för att få det stomrest och med takpapp på har jag beräknat- Enligt tillverkaren bör man klara det på ca 2 dgr - men som sagt...

/K
 
Gôtt! Då har du tid att trixa och se till att allt görs korrekt!
 
alexaGBG skrev:
Så ni som hyrde in snickare till stomresningen, var det något ni arrangerade själva eller var det huseverantörens förslag?

Hade ni er kvalitetsansvariga till att godkänna stomresningen när den var klar eller bara när huset var HELT klart?

Jag är som sagt livrädd för slarv när det gäller detta.

Puff:
Är ni nöjda med ert hus (eftersom vi funderar på Skidsta)? Fanns några misstag längs vägen? Några tips att tänka på?
Ja vi raggade egna snickare men det berodde bara på att vi hade fått tips på bra lokala förmågor. Referenser skall man alltid ta!

KA var inte på plats förrän efteråt. Vi var med på ett hörn under resningen och det såg så bra ut att vi inte var oroliga. Det är ju en enkel montering så jag tror faktiskt det är svårt att göra fel med Skidstahus... Våra snickare hade inte byggt Skidstahus förut men klarade av det galant. Vår KA har varit och tittat på bygget flera gånger, från grovplanering av tomt till nu nästan klart. Se till att KA får jobba för arvodet, ring och be KA komma vid frågor.

Se till att ha presenningar klart för materialet och under stomresening i fall det kan regna.

Det som var krångligt utvändigt var betongpannor och plåt till förstukvist där man får vara försiktig pga att det är plast som undertak. Rekomenderar spont i stället om det går att välja. Plast är endock vanligt i dag...

Att fräsa spår för hängrännekrokar tog tid då vi inte gjorde det när ställningarna fanns uppe...

Utrusta för helårsboende. Jag la extra isolering i taket. Välj målade fönster om ni inte har tid i överflöd och tycker fönstermålning är roligt.

Lägg rör för el i bjälklaget(golv). Då ytterväggarna är färdiga så blir det sockeldosor för element under fönster då det inte går att dra rör i ytterväggar. (Om ni inte vill ta loss spån/gipsskivor. Själv drog jag endast el för element och kök i under golvet. Resten drogs i innerväggar och tak. Det kunne göras då jag valde att lägga glespanel i taket (i stället för plast och takpaneld direkt på takstolarna) och kunne dra el där utan att ta sönder plasten. Priset var att takhöjden blev några cm lägre men vi har förhöjd tak i halva huset...

Vi är jättenöjda med Skidstahus. Vi valde dom pga bra säljare men fremst pga att planlösningen passade oss och att ändra lite inte kostade något. Sedan upplever vi dom som ganska prisvärda.

Om planlösning och plånbok tillåter så ta förhöjd tak i kök vardagsrum. Det ger verkligen en fin rymdkänsla.
 
Tack så hemskt mycket för alla tips Puff!!

Välde ni till plusisolering? Det har vi tänkt göra, men tycker du alltså att man ska isolera taket ytterligare utöver plusisoleringen?
 
KA, ja. Behövs det alltid för bygge av fritidshus? Eller kan man få vara det själv? Läste på boverkets hemsida att ibland kan byggherren själv få vara KA. Någon som vet?

/Maxen
 
Maxen skrev:
KA, ja. Behövs det alltid för bygge av fritidshus? Eller kan man få vara det själv? Läste på boverkets hemsida att ibland kan byggherren själv få vara KA. Någon som vet?

/Maxen
När det gäller KA för Enkel art så finns det (och de andra) kraven om du letar lite här på forumet.

Jag ansökte dock om att få bli egen KA för att bygga mitt fritidshus på 45 kvm - och jag skall på byggsamråd på Måndag - kan rapportera sen vad dom sa :)

Sen är nog detta mkt upp till kommunen/byggnadsnämnden i varje enskilt fall huruvida en KA av enkel art måste vara licensierad eller bara ha motsvarande kompetens...

/K
 
Ok, tackar. Ska leta lite efter regler. När jag rev det hus som stog på tomten innan änmälde jag mig själv som KA i rivningsanmälan och det blev godkänt. Tror nog jag ska prova med samma sak igen. Har ingen lust att störa kommunen i onödan... Vet att den kommun jag ska bygga i inte brukar ha så stora krav när det gäller byggsamråd och sådant.

/Maxen
 
alexaGBG skrev:
Tack så hemskt mycket för alla tips Puff!!

Välde ni till plusisolering? Det har vi tänkt göra, men tycker du alltså att man ska isolera taket ytterligare utöver plusisoleringen?
Det är lungt, råden är gratis!

Vi har plusisolering men då vi med det brutna taket inte kommer åt i efterhand att isolera efter att takpanalen är på plats så passade vi på att få ca 440 mm i taket innan vi plastade och spikade igen. Man vet ju inte var elpriserna tar vägen framöver så det var för att vara på den säkra sidan. Rekomendationer på isolerings tjocklek verkar ju fördubblas vart 10:e år......

Vad gäller att isolera taket så sparar man tid på att göra det innan plastduken utvändigt sätts på. Att isolera från utsidan alltså. Jag hade inte så och det blev lite pussel och ålande för att få dit isoleringen, särskilt med det brutna taket som inte lämnar mycket kryputrymme. Plasten måste på invändingt först.

Så här i efterhand skulle jag även lagt dit några bjälkar för att få cc 30 i badrum och hall...för att lagga klinker. Jag får göra det i efterhand i stället, det går då jag har en ganska hög murad torpargrund.

Sätt cc 30 på reglarna i badrummet oxå för kakel nu eller i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.