Y
Jag är sugen på att köpa en Pi2 för att logga lite temperaturer och vattenmätare samt visa statistik på webbsida (sql php).

* Lite rädd för ha en Pi2 på dygnet runt då laddare och annat tycks ta eld överallt, men om jag tar en från känd mobiltillverkare så bör det väl vara tryggt?

* Lämpligaste OS vore Raspbian ?

* Bästa webservern: Nginx?

* Så behöver jag mySQL och PHP.

* Sen behöver jag något för att fånga upp sensorsignalerna och lägga i sql databas?
- Det är här mina stora frågetecken är hurpass klurigt det är att få detta att fungera?
 
  • Gilla
Per-Inge B
  • Laddar…
Vad har du tänkt använda för sensorer?
Här får du två förslag:

- 1-wire, ett ganska färdigt koncept som kräver kabeldragning till alla sensorer. Ansluts till raspberryn genom ett extrakort eller en USB-adapter. Finns en del färdiga sensorer att köpa, går även att konstruera egna.

- MySensors, trådlös teknik, här får du bygga ihop dina egna sensorer av färdiga elektronikmoduler (arduino, radiomoduler etc). Programvaran är ett färdigt open source-koncept. Mer info finns på http://www.mysensors.org eller i den korta tråden... https://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/218947-bygga-egna-sensorer-hemautomation.html
 
Y
1-wire var tanken. Nyligen installerat vattenmätare med puls sen blir det några pulssensorer på energimätare och så blir det en drös DS18B20 temperatur sensorer.


Men, det är just mjukvarubiten jag klurar på. Hur jag fångar upp signalerna och får dom inlagda i SQL-databasen.
 
Redigerat:
OWFS kan du kolla på för att läsa in data från sensorerna till raspberryn :)

Sen hur du rent praktiskt får in datan i en databas kan jag inte svara på tyvärr.. borde gå att googla fram lite exempelkod på det :)
 
Y
www.domoticz.com verkar lovande, allt i ett.

Funderar lite på dessa Raspberry Pi2 tillbehören, separat kretskort med batteriklocka... Är det något man behöver eller låter det bättre än vad det är?
 
Tiden synkas mot nätet, så kör du inte offline så klarar du dig utan
 
Jag kör gammal raspberry tillsammans med ett 1wire-nät. Slet ut alla teleledningar och använde kanalisationen till att dra kabel till termometrarna, har en i de flesta rum samt ett antal på pelletspannan. Mäter även el och vattenförbrukning.

Kör raspbian, owfs, och plottar grafer med rrdtool, men ska nog lagra på sql och göra någon asp.net-site för att visualisera.

Finns ganska lättföljda guider på m.nu
 
K
Ett alternativ till att logga din data till SQL är att logga till en rrd-databas. Den är byggd just för den typen av ändamål.

Jag loggar sedan länge temperatur med 1-wire till rrd på en äldre pi med ett enkelt script.
 
Nämner även jag domoticz, färdigt koncept. Bra stöd för sensorer, z-wave, 1-wire, netatmo, rfxcom osv...
 
Y
Kör du domoticz? Nyfiken på hur fritt man kan jämföra tabeller. Ifall man kan bocka för lite olika saker och få dessa i ett och samma diagram för kunna analysera vad som kan spöka.
 
Jag har en domoticz på en PI2, med 1-wire, z-wave och netatmo inkopplat. Använder det egentligen som en lite mellanlösning och plockar ut mätvärden igen med hjälp av json api och använder till annat, en egen databas på någon annan dator är väl fullt rimligt.
Egna diagram är inget jag provat på.
 
Jag kör visserligen inte på Raspberry ännu utan på en lite större Linuxserver. Men jag har köpt en Raspberry - jag tror att det går att klämma in det på den. Kör Cacti med inkluderat rrd-tool för loggning och presentation:
http://www.cacti.net/
Du behöver kunna klämma in en LAMP för att köra Cacti out-of-the-box - vet inte om den har för stort footprint för Raspberry. Givare har jag av en massa olika typer. Det är lätt att skriva script till Cacti för att läsa av vad som helst. Läser t.ex. värmepumpen (Nibe) med Modbus, elmätaren med S0 och datorerna med SNMP.

En nackdel med Cacti är att loggade data inte ligger i själva databasen utan i formaterade textfiler. Personligen tycker jag dock inte att det gör mig något men det kan ju vara en smaksak.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.