Hej
Det är inget skämt utan en uppriktig fråga. Har nämligen an kollega på jobbet som byggt ett energisnålt hus och han har byggt till en efterbrännkammare av keramiskt rör så att flammans temperatur höjs med snabbare utbränning som följd.
Han har inte sotat ur sin brännare sen i januari. Tilläggas skall att han bor i ett energisnålt hus som resulterar lågt energibehov med mindre drift på brännaren.

Bollar upp frågan för att se om fler har tänkt på detta. Har kollat runt lite på forumet och det verkar vanligt med sotning en gång i veckan vid vissa brännare/pann kombinationer

MVH / Anders
 
Vet att endel gjort ebk till bionan för att få bättre förbräning o mindre aska men inte av keramiskt rör... Det är framåt brinnande brännare som kan ha nytta av en sådan..

Hur mycket pellets har han kört upp sen januari??

Jag kör 2 ton pellets mellan rengöringarna av brännaren fast thermia säger att man bara ska behöva göra det efter var 6:e ton..
 
:) Han har kört 1 ton sedan februari och ingen uraskning samt att asktråget är fyllt endast till 2/3 del. Ytterst lite stoft på konvektionsytorna.

Han kör med en brännare (tror det är en Pellex) som är monterad i en Bisol accumulator tror jag den hette.

EBKn är byggd av plattor så att han får en ca 20 cm lång flamisolerare med kvadratiskt tvärsnitt sen kör han även med en keramisk platta framför bakväggen på pannan så att samma funktion som en lågNOXbrännare fås på slutet. Har för mig att han har uppmätt en temperatur på runt 1350 grader på EBKn med irtermometer. Han kör även med en mer avancerad lamdareglering så att rätt mängd luft tillsätts för den aktuella bränslemängden. Detta påverkar också.

Jag och min sambo har just köpt vårat första hus och det nya värmesystemet (ersätter kombipanna el/olja) planeras för tillfället. Pelletsbrännare med lamdastyrning samt solvärmerör lutar det åt.

MVH / Anders Molin :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.