Min leverantör klarar inte av att sköta projekthanteringen så jag måste göra efterforskning åt dem. Kan man samköra två hybridväxelriktare så att de agerar som en? Jag tänker specifikt på exportbegränsning, självkonsumption, styrning / statistik samt batteriet.

Growatt har en Smart Energy Meter som verkar vara gjord för precis detta ändamål. Den minsta är för anläggningar upp till 50kw / 10 växelriktare. Är det någon som har en sån hemma? Är den nödvänding eller finns det andra alternativ?

Schema för solenergisystem med flera växelriktare, energiförbrukning och anslutning till elnätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Om man ska köra batteri behöver du ha mätaren i ritningen på bilden annars fungerar det inte över huvud taget.

Det normala är att man kopplar alla växelriktare på samma rs485 buss och sedan kan de prata och lösa det du frågar om själva. Men ingen koll på growatt
 
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga. Däremot har jag också tänkt använda en Growatt MOD-XH och sen eventuellt komplettera med ytterligare en växelriktare men då tänkte jag väl ta en vanlig MOD-X. Är det någon särskild anledning att du ska ha två hybrider och inte en hybrid och en icke-hybrid?
 
De sålde en hybridanläggning men förstod inte att hybridväxelriktare är mycket mindre (max 10kw) än anläggningen de ritade (24.5kwp). Så överenskommelsen blev att de fick hänga upp två växelriktare som skulle kunna samköras.

Växelriktarna har varit på plats sedan början av Oktober och vi bara väntar på inkoppling. Sunroof verkar ha tappat bollen helt. Jag behöver ta reda på vad en rimlig lösning är, för de verkar inte ha kapacitet att klara det själva.
 
ulfben ulfben skrev:
De sålde en hybridanläggning men förstod inte att hybridväxelriktare är mycket mindre (max 10kw) än anläggningen de ritade (24.5kwp). Så överenskommelsen blev att de fick hänga upp två växelriktare som skulle kunna samköras.

Växelriktarna har varit på plats sedan början av Oktober och vi bara väntar på inkoppling. Sunroof verkar ha tappat bollen helt. Jag behöver ta reda på vad en rimlig lösning är, för de verkar inte ha kapacitet att klara det själva.
Okej, uppdatera gärna här om du kommer fram till hur det fungerar. Jag har tagit för givet att två växelriktare från Growatt kan kommunicera med varandra men så kanske inte nödvändigtvis är fallet.
 
Kan rekommendera användargruppen på Facebook. Growatt - Inofficiellt användarforum
Jag har lärt mig att -XH är gjorda att köras solo. De kan inte kommunicera med andra växelriktare alls. För den funktionen får man gå upp till -SPH. Ska man dessutom ha ödrift / nödström, så behöver man en model med "UP" på slutet.
 
ulfben ulfben skrev:
Kan rekommendera användargruppen på Facebook. Growatt - Inofficiellt användarforum
Jag har lärt mig att -XH är gjorda att köras solo. De kan inte kommunicera med andra växelriktare alls. För den funktionen får man gå upp till -SPH. Ska man dessutom ha ödrift / nödström, så behöver man en model med "UP" på slutet.
Jag har också läst mig till att SPH är att föredra men den verkar lite svår att få tag på och dessutom är den rätt mycket dyrare.

Egentligen är det väl kanske inte hela världen om dom inte kommunicerar med varandra. Borde väl funka ändå.
 
Redigerat:
K
Om de inte kommunicerar så är det värt att tänka på att aktivera att sen får ladda batterierna från andra källor i huset. Då ser den med hjälp av smart-mätaren att du exporterar ström och kan då suga in den till batteriet istället
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.