Hej, hoppas här på lite tips smile.gif



Pga. dålig inträngande lukt från torpagrund in till bostaden tänker jag prova frånluftsventilation för att skapa undertryck i grunden och därmed motverka den obehagliga luktinträngningen.
Många påstår att frånluftsventilation medför ökad luftfuktighet i grunden. Hur det än är med den saken så har har jag kommit fram till att jag måste bevaka luftfuktigheten i torpargrunden framgent.

Kan någon här ge tips på bra trådlös hygrometer med flera givare att placera på att par ställen i grunden och med en "avläsningsenhet" att ha inne i bostaden. Inget skräp dvs den bör ha bra noggrannhet.

Tack på förhand
 
Hej,

Här löste min sambo problemet med tellstick net, och köpte till en Klimatkontroll Oregon RAR501.
Det hela gick på 1700 på clas ohlson. (sedan kan man även fjärrstyra annat via tellsticken)
Fördelen med detta system är att han har full koll på både vinden och källaren.
Han hittade även något program som loggar värdena från sändarna varje timme, så han via excell får ett diagram på längre sikt, sedan finns ju appen till tellstick net så man kan ha koll på fukten även när man inte är hemma!
 
Hej
Vi flyttade in i en trävilla med krypgrund för 2 år sedan. Innan husköpet upptäcktes att krypgrunden hade varit fuktig under lång tid utan åtgärder och det hade bildats mögelprickar på undersidan av träbjälklaget. Innan det gjordes åtgärder åkte jag o köpte en "Datalogger" (temp- och fuktlogger) ser ut som en liten USB-sticka från Clasohlson. Den är mycket smidig och kan mäta väldigt exakt med valfria íntervall. Fördelen med den är att den är mycket enkel att använda, då man installerar ett litet program på datorn, pluggar in loggern i USBn och startar loggningen, se är det bara att placera den på lämpligt ställe i krypgrunden, på vinden, i tvättsugan, i källaren etc. Efter varje mätperiod kan man enkelt plugga in den i datorn och ett diagram redovisas med tider, temperaturer, daggpunkt, RH%, mm. Du kan sedan jämföra mätningar på olika ställen i krypgrunden och loggern sparar värdena automatiskt. 699:- på classe, drivs med ett batteri som medföljer, detta har räckt de senaste 2 -åren med kontinuerliga loggningar...
Se även bildexempel från mätning av krypgrunden
logg 2011 v36-38_isolering i 10 d.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.clasohlson.com/se/Temperatur--och-fuktlogger/Pr364208001
 
Köpte också på co men för 200:-.
3 trådlösa mätare samt en läsare.
 
du menar att du köpt en enklare väderstation med trådlösa givare? den har ju inte någon loggning-funktion på den alltså du kan inte spara temp/RH-historiken om du inte sitter beredd med penna i handen förstås och för över siffrorna manuellt till papper
 
Redigerat:
Precis, ingen logg.
Är exakt som temp givare fast den visar även fuktighet.
Behöver inte logga då den sitter i köket, så ser den hela tiden.

Den pendlar mellan 62% och 69% vid regn.
 
M
Smurfette skrev:
Hej,

Här löste min sambo problemet med tellstick net, och köpte till en Klimatkontroll Oregon RAR501.
Det hela gick på 1700 på clas ohlson. (sedan kan man även fjärrstyra annat via tellsticken)
Fördelen med detta system är att han har full koll på både vinden och källaren.
Han hittade även något program som loggar värdena från sändarna varje timme, så han via excell får ett diagram på längre sikt, sedan finns ju appen till tellstick net så man kan ha koll på fukten även när man inte är hemma!
Den lösningen skulle jag också föreslagit. Om du nu inte vill skaffa dig ett 1-wirenätverk (vilket annars varmt kan rekommenderas)

www.m.nu har lite olika alternativ.
 
krypgr-direktel-ftx, är det där verkliga värden? Är den gula färgen relativ fuktighet? Visserligen i september men det verkar vara väldigt fuktigt?
 
Yes, stämmer bra det är verkliga värden från vår krypgrund, loggat under den varma delen av året då utomhusluften innehåller störst vattenmängd och när den drar in i den 13 gradiga krypgrunden så stiger RH till nästan 100%. Denna loggning gjordes och vi beslutade att stänga alla ventiler till grunden och installera en sorptionsavfuktare som nu håller RH under 75% året runt och mögeltillväxten har avstannat... Gul linje är RH%, röd är temp och grön är daggpunktsgränsen. Du ser att det tog nån timme ifrån att jag startade loggningen till att den placerades i grunden på kurvorna i bilden ovan , de ser mer normala ut längst till vänster då mätaren befanns inomhus...
 
Ok. Tänkte bara att muren borde nästan drypa av kondens vid dessa värden (men det kanske den gjorde eftersom ni hade påväxt). Vi hade tidigare en krypgrund - och den blev aldrig så fuktig. Det är konstigt att det kan skilja så när konstruktionen i stora drag är densamma. Tror vårt förra hus låg på en stor stenkista och därav hade väldigt torra förhållanden som kunde "ta hand om" den fukt som ändå kommer in i en krypgrund på sommaren.
 
Nja, jag observerade inte någon kondens på murens insida när vi hade närmare 100% RH i krypgrunden... Men man kände fukten i luften när man jobbade där när nere, ungefär som i ett bergrum som luktar unket. Vi tätade som sagt ventilerna (förutom en som vi kopplat avfuktarens utblås till), rullade ut ny plast på botten ovanpå den gamla med överlapp till grundsulorna, rullade sedan ut en 10 mm tjock isoleringsmatta på botten för att motverka kyleffekten från marken på sommaren.

En betydande faktor som du också nämner är hur bra dränerad grunden är runt/under huset, alltså hur mycket fukttillskottet blir från marken. Det bör läggas till att alla krypgrunder har olika bra/dåliga förutsättningar:

- Rabatter och planteringar nära inpå grundmurarna
- om man leder ut takregnvattnet från stuprören intill huset eller ut i dagvattensystemet.
- saknar byggplast som ska täcka marken under huset
- synligt berg i krypgrunden med rinnande vatten..?
- egenskaperna på berget under huset, dränerande sprickor eller om det kan samlas vatten i gömda bergfickor under marken...

I vårt fall beror säkerligen det höga RH i loggningen ovan på att vi har ett motlutande berg ca 10 m från ena långsidan på huset och det kan bli stora tillskott av regnavatten, det samlas säkerligen en del i dränlagret under grundsulorna. En annan orsak var nog också att en av våra stuprörs rensbrunnar var helt igensatt och 25% av regnvattnet rann rakt ner i grunden (denna vara inbyggd och gömd under nya altanen)
 
M
krypgr-direktel-ftx skrev:
En betydande faktor som du också nämner är hur bra dränerad grunden är runt/under huset, alltså hur mycket fukttillskottet blir från marken. Det bör läggas till att alla krypgrunder har olika bra/dåliga förutsättningar:

- Rabatter och planteringar nära inpå grundmurarna
- om man leder ut takregnvattnet från stuprören intill huset eller ut i dagvattensystemet.
- saknar byggplast som ska täcka marken under huset
- synligt berg i krypgrunden med rinnande vatten..?
- egenskaperna på berget under huset, dränerande sprickor eller om det kan samlas vatten i gömda bergfickor under marken...
Ett av de värre exemplen på "dåliga förutsättningar"

http://www.expressen.se/nyheter/drombostaden-blev-ett-skithus/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.