Hejsan, vi funderar på att bygga nytt hus men känner att vi inte har riktigt bra koll på vad allt kostar... Någon erfaren som kan hjälpa oss att räkna lite på det?

Vi planerar att bygga i en söderförort i Stockholm, tomten vi tittat på är en plan grästomt. Vår budget är på 3 500 000, alltså rätt liten... Frågan är ju om vi kommer klara denna budget. Nedan är de siffror vi har klart, sen tillkommer säkert hur mkt som helst och det är det vi inte riktigt har koll på hur mycket...

Tomt 1 590 000
Ä-by hus Idun 1 014 900 (inkl.grund)
V/A ??? (150 000?)
Markarbete?
Vad mer???

Tack på förhand!
 
Med Älvsbyhus utan en massa tillval så borde det väl funka (men välj till parkettgolv, det är så kallt med laminat). Har för mig att det bara är materialet till grunden som ingår i Älvsbyhus och att arbetet tillkommer. Eller? Om det är så tycker jag ni kan kolla på Björklidenvillan också. Lite dyrare vid första ögonkastet men en bättre standard med parkettgolv och kakel och klinkers i badrum och där ingår ju även arbetet för grunden. Villa Flink har en liknande planlösning, inte riktigt lika öppen men det brukar gå att ändra litegrann i alla fall tror jag. Den kostar 1 540 000.

Har läst någonstans att hus + tomt + 500 000 är en rätt bra fingervisning och jag tycker det verkar stämma rätt bra. Det skulle med Villa flink ge ett pris på ca 3,7 så det är ju lite mer än ni vill. Begär in produktionskalkyler och se vad dom säger. Markarbetet varierar ju väldigt beroende på tomten. Enligt Vårgårdahus säljare så är snittpriset hos deras kunder i Stockholm/Uppsala 180 000 för schaktningen för hus inkl. planering av tomten.
 
en seriös hussäljare ska vällan ge er en korrekt kalkyl,men jämför med ett antal tillverkare så ser du ifall priset verkar o,k
 
Håller med nybyggd, börja med att ta kontakt med ett par olika hustillverkare så får ni förhoppningsvis några hyfsade produktionskostnadskalkyler rätt snabbt som ni kan använda er av för att uppskatta övriga kostnader utöver tomten. Kolla också vad bygglov, elanslutning, VA anslutning, Fiber/teleanslutning kostar för er tomt så har ni koll på de siffrorna. Om ni har en plan och lättbebyggd tomt så borde det inte vara några större problem att ganska snabbt få lite siffror på vad det skulle kunna kosta.

Kom bara ihåg att priserna ni får från hustillverkare oftast inte innehåller några tillval, men är ni nöjda med deras utgångsstandard eller tar med eventuella tillval i kalkylen så är det inga problem.
 
Glöm inte byggherrekostnader (KA, byggförsäkring, bygglov...) samt anslutningskostnader (VA+ el) som kan kosta ett par hundra tusen i väsrta fall...

/K
 
starbelle skrev:
Hejsan, vi funderar på att bygga nytt hus men känner att vi inte har riktigt bra koll på vad allt kostar... Någon erfaren som kan hjälpa oss att räkna lite på det?

Vi planerar att bygga i en söderförort i Stockholm, tomten vi tittat på är en plan grästomt. Vår budget är på 3 500 000, alltså rätt liten... Frågan är ju om vi kommer klara denna budget. Nedan är de siffror vi har klart, sen tillkommer säkert hur mkt som helst och det är det vi inte riktigt har koll på hur mycket...

Tomt 1 590 000
Ä-by hus Idun 1 014 900 (inkl.grund)
V/A ??? (150 000?)
Markarbete?
Vad mer???

Tack på förhand!
Allt beror på vad ni kan göra själva men rent spontant så tror jag du har svårt att få ihop 3.5m om tomten kostar 1.6m. Är det vatten/avlopp/el klart i det priset så bättrar det på läget men det är i mina ögon väldigt svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.