Närbild på en gammal kulventil med märkningen "DK 12mm" på en metallkomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenrör med kulventil och klämringar under diskbänk, 70-talsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal kulventil med märkningen "DK 12mm" på en metallkomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan.
Håller på och ska byta köksblandare. Tänkte samtidigt byta rören från kulventilen och upp till skarven mot nya kranen ca 45cm (överkurs kanske:thinking:)Men antar att om jag ska göra det så lär jag försöka hitta ny klämring till kopplingen in i kulventilen.
Alternativt behålla rören under diskbänkskåpet och bara kapa rören uppe och sätta på en ny koppling som passar nya kranen. Kulventilen hör till föreningen i brf från 70 tal.
Frågan om någon känner igen märket på ventilen. Står instansat DK 12mm
 
Vanliga ballofixventiler som kan sitta fast nästa gång du ska stänga av och börja läcka. Använd kulvenil med handtag, mycket säkrare.. Se bara till att dom är för tappvatten
 
  • Kulventil med blått handtag avsedd för tappvatten, för säker avstängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo är medveten om att dom kan sitta fast :). Men med lite mod så tog jag i och fick ventilen att stänga/öppna. Tänker inte ge mig på att byta ventil då den tillhör föreningen och måste stänga av vattnet någonstans i källaren för halva huset.
 
Ingen som har något tips vad det kan vara för klämringskoppling som har DK instansat på muttern? Vill försöka få tag på en ny klämring så jag kan byta 12mm röret hela vägen från kulventilen och upp till nya köksblandaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.