Vi sätter upp en ny vägg med en ny dörr och den dörren behöver få foder runt sig. Så här ser de ut i resten av husen. Jag gissar att jag får försöka kopiera de gamla själv så gott det går, men jag chansar på att någon här känner igen dem.

Fodren är från en renovering på 1970-talet. Eftersom diverse antikvarier och byggnadsvårdare var inblandade, försökte man nog få dem att passa in i husen som är byggda mellan 1780 och 1810. Jag gissar att vävtapeten inte var byggnadsvårdarens idé, men den får vi ta senare.

Prick en decimeter breda.
Bild på en vit dörrkarm med profilerat dörrfoder i klassisk stil från en renovering på 1970-talet. Väggen har en vit vävtapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på vitt dörrfoder i trä med profilerade lister från 1970-talet, på gammalt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…

Bästa svaret

https://veckebosag.se/specialtillverkat
Blir antagligen dyrt per löpmeter om det bara är till en dörr, men det blir exakt samma.
Kanske finns det även gammaldags snickare/snickerier (byggnadsvårdsengagerade) som kör handhyvlat.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Smart. Oklart vad deras hyvelstål ska passa till för maskin, men det går att ta reda på. Jag vet att toolbox tar fram TB90-stål på beställning, så jag kanske ska kolla med dem vad de tar betalt. Nu är det bara till en dörr, men vi har tre hus med samma foder i varierande skick så det är kanske inte så dumt att ha rätt stål hemma.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
D
Hep Hep skrev:
Smart. Oklart vad deras hyvelstål ska passa till för maskin, men det går att ta reda på. Jag vet att toolbox tar fram TB90-stål på beställning, så jag kanske ska kolla med dem vad de tar betalt. Nu är det bara till en dörr, men vi har tre hus med samma foder i varierande skick så det är kanske inte så dumt att ha rätt stål hemma.
Jag är ganska övertygad dom fixar hyvelstål till sin maskin och vill sälja hyvlad list till dig. Inget fel i det men pengarna rullar snabbt iväg pga ställkostnad och frakt, så man får köpa på sig ett lager att ha hemma. Har hyvlat foder, panel och sockel där, har bara gott att säga, svinbra att ha med att göra. Listerna har varit av bra kvalitet generellt, kvistfritt, någon banan har det blivit men nästan allt har varit rakt och fint. :)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.