Hej.
Har en 420m2 Stor ladugård på en bit avstyckad tomt som "stårtillsig"
Har börjat fundera på att inreda/bygga ett hus invändigt i ladan att använda som bostad!
Någon som gjort detta`!?
Eller har sett liknande projekt någonstans?
Tänkte mig att bygga bostadsdel där det så kallade höloftet var som är ca 250m2
Undertill bjälklagret till höloftet är det väggar uppmurade av betonghålsten!?
Med gjuten platta under. så det finns medandra ord en rejäl stomme undertill!
Övrig del av ladan består uteslutande av trä. både stomme och väggbeklädnad.
Där det inte är gjuten platta och murade väggar går panelen hela vägen mot mark. och har "grusgolv"

Kommer göra allt skälv utom inkoppling av el och vvs.

Behöver inspiration,, Posta tipps om allt möjligt som kan tänkas vara till nytta!
 
tackar.. mer mer mer!
sitter hemma och är krasslig och drömmer/planerar! :p
 
Tänk bara på personsäkerheten!
En laga är dimensionerad för att tillbringa tid tillfälligt och i vaket tillstånd och är således klenare dimansionerad än något som är avsett som bostad. Framförallt bör ni tänka på att få två av varandra oberoende utrymningsvägar från loftet.
Mitt förslag är att skaffa en husvagn eller bod att bo tillfälligt i.
 
denna ladan är mycket mer stabil/överdimmensionerad/välbyggd än flertalet av dagens hus man ser i dag runt om på alla byggen man är! minst 2 utgångar är ju en självklarhet.. tänkte ha minst 3 ja.. + sprikler system..
 
130 har läst och 2 har skrivit något!? Inga tips om liknande projekt!?
 
Jag har inga direkta tips hur du skall gå till väga men jag har en kompis som för ett antal år sedan hyrde en lägenhet som var byggd i bottenvåningen på en fd. ladugård.

Funkade fint och ombyggnaden var gjort av yrkesfolk.
 
Har gått med samma drömmar ett tag. Äger dock ingen ladugård. När jag har drömt mig iväg så har jag tänkt mig en bottenvåning med garage, stort allrum för umgänge och trivsel. Sen en överdel med sovrum kök och spa/badrum. Själv tycker jag om öppna ytor vilket gör en ladugård till en dröm.
Jag har tänkt och drömt mycket utifrån en butik som som heter tängsta hantverk. http://www.tangstagardab.se/start_hantverk.htm Titta i deras fotogalleri, där får man mycket inspiration ifrån. Om du bor på bilavstånd så tycker jag att du ska åka dit. De har inrett och byggt om själva har jag för mig. De kan nog komma med råd ang byggsätt och så.
Mina drömmar skenade iväg ett tag. Jag tänkte att det enda som ska avslöja ett boende är en garageport. Samt fönster högt upp. Annars så ska ingen se att de döljer sig en bostad där inne. Sen tappade jag greppet totalt med övervakningsrum i källaren och tunnlar ut och så... :rolleyes: Men men kika in på deras hemsida. Hoppas du förverkligar drömmarna!!
 
volvo skrev:
Tänk bara på personsäkerheten!
En laga är dimensionerad för att tillbringa tid tillfälligt och i vaket tillstånd och är således klenare dimansionerad än något som är avsett som bostad. Framförallt bör ni tänka på att få två av varandra oberoende utrymningsvägar från loftet.
Mitt förslag är att skaffa en husvagn eller bod att bo tillfälligt i.
Ursäkta men vissa inlägg tar priset kan inte låta bli att ifrågasätta. Menar du på fullt allvar att man måste vara på allerten när man går in i en lada för den är så dåligt byggd att den kan rasa när som helst?

Och var hittar du ordet tillfälligt i trådskaparens inlägg? En husvagn ersätter knappast 250m2 bostadsyta.

Tobbefonsterfixare
Höloftet tänker jag mig ligger ovanför ladugårdsdelen och därmed finns inga sidoväggar att sätta fönster i, bara gavlar. Stora takfönster kan ju lösa ljusbehovet. Eller finns det någon front med lucka där man lastat in hö.

Kan för övrigt påpeka att när jag såg Ernst projekt första gången var min första tanke att nu har det slagit över helt hos honom. Han är inte klok. Fast när man såg resultatet så blev det ju inte så tokigt.
 
Nu börjar det hända saker, tack alla!
Min lada är högbyggd så det är ca 3m vägg på sidorna innan taket kommer (ifrån hö loftet och upp)
I mitten är det ju rejält högt.
Så fönster blir inget problem, problemet är att det skall se "estetiskt" bra ut utifrån sett..
Sen skall det även kompletteras med takfönster på några ställen!
Skall försöka få upp bilder här så ni ser vad jag "svammlar" om.
 
Lycka till med projektet Tobbe och släng ut bilder så fort du kan. Vad gäller volvos kommentar om att en lada är klenare byggd så vill ju nog jag påstå raka motsatsen om det nu inte är så att den har fått stå och förfalla.
Förr så var jordbruk liksom idag något man levde på. Därför konstruerade man oftast dessa byggnader bättre än sitt eget hus. Rasade huset så kunde man ju alltid få tak över huvudet i ladan, men rasade ladan så blev man utan inkomster. Ladugård och stall var alltså livsviktiga!

Kör på Tobbe! Övertygad om att det blir hur bra som helst!
 
Hej
Jag genomför precis ett sådant projekt som du beskriver. Bygger på höloftet så att säga, med en stall del under... Landar på 35 m2 på bottenplan och 120 på ovanplan, där det är 480 cm till nocken. Bygger så att säga ett hus i byggnaden där jag gör det mesta av den nya konstruktionen självbärande så att den inte ska belasta ursprungskonstruktionen alltför mycket. Bytte all utvändig panel och vindpappade upp ordentligt. Sedan bygger jag innifrån.... Taket är ok som det är, men 6 takfönster ska in för mer ljusinsläpp.

Har lite bilder och ritningar här på forumet. "Ladugården blir funkislägenhet" eller vad tråden heter.
 
Snailman
Jag lyckas visst jämt läsa den här trådens namn lika slarvigt varje gång...:p
 
Jag själv går och leker med tanken på att inreda min ladugård med 3-4 lägenheter. Egentligen finns ju allt det "dyra", Grund, stomme och tak samt vatten o avlopp och el,

Frågan är ju bara när man ska få tiden att räcka till. Vi har en väldans efterfrågan på att få hyra "gamla" huset på gården som sommarbostad och det vore inte så dumt att kunna hyra ut ladugården som sommarboställe åt penningstarka tyskar och annat löst folk.

Vore roligt!

www.viksbergsgard.se där finns bilder på ladugården, har en fantastisk sjöutsikt.
 
Mellanbarn skrev:
Ursäkta men vissa inlägg tar priset kan inte låta bli att ifrågasätta. Menar du på fullt allvar att man måste vara på allerten när man går in i en lada för den är så dåligt byggd att den kan rasa när som helst?
.
Jag bara hänvisar till boverkets konstruktionsregler, där hållfastheten och dimensioneringen skiljer sig åt beroende på vilken typ av byggnad det rör sig om.
Garage, lador, förråd etc får göras klenare än ex.vis bostadshus.
Klaga inte på mig, klaga på boverket!


Mellanbarn skrev:
Och var hittar du ordet tillfälligt i trådskaparens inlägg? En husvagn ersätter knappast 250m2 bostadsyta.
.
Ber om ursäkt att jag läste snabbt och slarvigt. Jag fick uppfattningen att ladan skulle bos i medan den avstyckade tomten planerades för byggnation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.