Hej! Står i valet och kvalet mellan två Siemens inbyggnadsdugnar, de är identiska till utseende men det är några detaljer som skiljer. Båda har som sagt pyrolysfunktion. På den ena modellen så står det att ugnsstegar och plåtar tål pyrolys och på den andra så gör de inte det. Låter väl smidigt om man slipper plocka ur det innan rengöring. Hur skulle ni som har denna funktion tänka, är det värt några extra kronor för den detaljen. Den dyrare har även inbyggd stektermometer. I övrigt så har ugnarna samma funktioner.
 
T
Vi har två stycken ;)

Vi måste plocka bort inredningen men det tar inte många minuter att plocka bort och rengöra allt separat :)

Så att betala extra för att slippa det momentet skulle vi inte göra men för den inbyggda termometer hade vi kunnat betala en slant extra för då dottern har en tendens till att gömma den vi har :crysmile:
 
Håller med föregående talare :)
Men om även plåtarna tål pyrolys hade det varit värt några kronor. De blir lite fula efter ett tag.
 
Våran Siemens pyrolysugn har funkat mycket bra. Tyvärr kläckte de inte ur sig i manualen att galler och stegar behöver plockas ur innan pyrolys. Så vi har fått dragits med en del regnbågsfärgade prylar sedan första pyrolysen... men på det hela taget en skitgrej. Kanske man kan fixa nya stegar/galler på relativt enkelt o billigt sätt om man bryr sig.

Man är väl litet lat överlag och kör funktionen för sällan. Körde den nyss och blev ju lika häpen som alltid när det körs pyrolys: helt magiskt att se allt svart fastbränt junk på ugnsglaset, väggar och botten i ugnen förvandlas till grå aska som torkas bort hur enkelt som helst när allt svalnat.

Nästan obegripligt att prylarna håller för dessa extrema temperaturer men visst den stänger ju ner all inre belysning osv när den går in i detta läge, låser luckan osv. Verkligen en imponerande funktion.
 
Vad skall diskuteras? :D har en whirlpool som vi nästan aldrig kör pyrolysen på pga lathet. Är dessutom orolig att skåpet ugnen står i skall ta eld då allt runt omkring ugnen blir så sinnessjukt varmt (jo skåpet är ventilerat) nojjar jag i onödan?
 
Har fortfarande inte kört pyrolysprogrammet än, men rengör den även glaset på ugnsluckan? Såg att det var massa brända små prickar på glaset, har försökt få bort det, men det sitter som berget. Tänkte att pyrolysen bara rengör inne i ugnen och inte glaset.
 
Det som var uppe för vädring i denna tråd är att inredningen i ugnarna kanske inte mår så bra av dessa 500 grader eller vad det handlar om. I vårt fall så blev krombeläggningen regnbågsfärgad. Inte hela världen men litet trist, bra om man kunde berättat detta i manualen att man ska ta ur alla stegar och galler innan pyrolys.

Finns ingen anledning att vara orolig för att köra pyrolysfunktionen om ugnen är korrekt installerad. Vi har vår ugn installerad i ett skåp, när pyrolysfunktionen aktiveras blir det full fart på kylfläkt i ugnen och den sprutar ut väldigt mycket värme framåt precis som det är designat att göra. Har även känt litet på själva maskinens hölje under pyrolys och visst det blir ganska varmt men inte så man bränner sig. Inte på frontluckans ytterglas heller, väldigt genomtänkt design på den här Siemens-ugnen.
 
L lotten777 skrev:
Har fortfarande inte kört pyrolysprogrammet än, men rengör den även glaset på ugnsluckan? Såg att det var massa brända små prickar på glaset, har försökt få bort det, men det sitter som berget. Tänkte att pyrolysen bara rengör inne i ugnen och inte glaset.
Japp, även glaset rengörs. Det svarta fastbrända skitet förvandlas till grå aska som man torkar av med en fuktig trasa när maskinen svalnat.
 
  • Gilla
lotten777
  • Laddar…
Några bilder mest för att jag blev så häpen över hur pass perfekt resultatet blev... vi snackar om en ugn med minst 7 år på nacken och den ser banne mig ut som sprillans ny efter att jag slutfört mitt uppdrag ”rensa ugnen” idag!

Kan säga att den såg fullkomligt för jävligt sunkig ut med fastbränt mög efter senaste pizza-äventyren... Frågan är ju: varför gör man inte detta litet oftare när det är så förbannat lätt?
Ren och skinande inbyggd ugn efter rengöring, ser nästan ny ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ren och skinande ugn interiör efter grundlig rengöring, visar bakugnsvägg och öppen ugnslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Har ett snabbprogram på min som tar 1,5 timma och det vanliga som tar typ 3 timmar :surprised: som sagt med tanke på värmen (det blir sjukt varmt på skåpsytorna) så vågar jag inte gmra detta utan övervakning. 3 timmar är ganska lång tid :(
 
Jag förstår om man är litet extra övervakande när man drar igång dessa funktioner, jag är definitivt på stenkollsläge själv när jag aktiverar en grunka i köket som bränner på med 500 grader kanske mer. Galet hög temperatur och jag uppskattar att ugnen låser luckan så man inte kan skadas om man av obetänksamhet skulle lyckas öppna den av misstag.

Mer än 2 timmar pyrolysläge ser jag ingen vits med, har följt upp noga och i stort sett allt av värde (all förbränning) har skett inom bara en timme så jag jag kommer nog att välja kortare pyrolysprogram framöver.

Men jag monterade av en panel över maskinen så jag kunde känna direkt på ugnens plåthölje hur pass varm den blev. Som sagt ovan, det blev inte extremt hett men visst det blev ju varmt - men absolut inte så varmt att det skulle kunna antända tex närbelägna träskivor, inte på långa vägar.

Grejen är ju att en pyrolysugn har en väldigt effektiv kylning av sitt hölje just för att inte prylar i omedelbar närhet ska kunna fatta eld, konstaterades att detta fungerade bra! Det blir en riktigt kraftig varmluftsfläkt framåt från kylningen av ugnsutrymmet, så ska det fungera och är helt normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.