Jag funderar på hur man ska installera monteringsarmen för två LNB för att få rätt avstånd mellan LNB-huvudena. Någon som kan ta en bild så man kan se hur det ska se ut? Har sökt på nätet men hittar ingenting och manualen är inte helt tydlig.

Se bifogad bild för hur det är monterat nu, men jag tror det är felmonterat och vill dubbelkolla med någon som har detta paket.
 
  • LNB-montering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här säger Kjells sida

"Installation av en nordenparabol inleds med att rikta in parabolen mot Thor 1°W. När detta är klart monteras LNB:t för Astra 5°E (Sirius) på sidmatningsarmen. Många *sidmatningsarmar har fasta positioner med 6° mellan LNB:na, vilket gör det betydligt enklare att rikta in och finjustera det sidmatade LNB:t. Det är nämligen 6° mellan Thor 1°W och Astra 5°E (Sirius)."



Så börja med den ena så de har bra mottagning
Sen skjuter du Lnb i sidled så hittar du den andra satelliten ganska smidigt.
 
Redigerat:
Att rikta in antennen med ett LNB är inte problemet - det har jag lyckats med. Men det är just hur jag monterar det andra LNB - ska monteringsarmen monteras på vänster eller höger sida av den andra LNB:n. Båda alternativen är nämligen möjliga. Sen kan du montera hela monteringssatsen till höger eller vänster om det första LNB. Det borde bara gå att montera på ett sätt, nu finns det lite för många kombinationer, vilket gör sannolikheten att göra fel för stor :)
 
Och kabeln ska utmynna neråt.
Sen ska huvudet vridas lite i sitt fäste.

För visst är det viasat o Canal digital som ska in?
 
Vilken av satelliterna har du fått in och på vilket huvud?
 
Här är en bra bild som förklarar hur man tänker
ImageUploadedByByggahus.se1405165862.084528.jpg
 
Om huvudet i mitten på bilden tar in Canal Digital så ska det andra huvudet vara som på bilden. Knö det så nära mitten som möjligt, kanske någon cm luft mellan bara.
 
Men I så faller det rätt monterat. Så huvudet I mitten riktas mot Thor /canal digital och det off-center riktas mot sirius/viasat. Men jag har gör mig att man talar om 6 grader mellan vilket jag trodde var ytterändan på monteringsarmen. Är tanken som du säger att man ska börja nära mitten och sen flytta ut huvudet samt samtidigt mäta med ex en satfinder?
 
goldfish1977 skrev:
Men I så faller det rätt monterat. Så huvudet I mitten riktas mot Thor /canal digital och det off-center riktas mot sirius/viasat. Men jag har gör mig att man talar om 6 grader mellan vilket jag trodde var ytterändan på monteringsarmen. Är tanken som du säger att man ska börja nära mitten och sen flytta ut huvudet samt samtidigt mäta med ex en satfinder?
Börja längst in emot det andra huvudet. Och dra utåt. Använd en satfinder.
 
Hur gick det?
 
fgo: Jag bytte hela min parabolantenn och hade riktiga problem att rikta in mot Thor. Nu har jag dock lyckats samt få hög SNR (runt 97-99%) och inga störningar i bilden. När jag sen skulle rikta in mot Sirius så skulle jag använda min Satfinder - tror du inte att jag råkar nudda kontakterna med + mot + och - mot -, dvs jag råkade kortsluta satfindern. Lagom nöjd.

Den lyser, men reagerar inte alls och låter ingenting. Tänkte öppna upp den nu och kolla hur det ser ut inuti, men misstänker att jag får betala för denna läxa...

Visst är det så att om man bara kopplar in batteri-packen och ökar känsligheten - visst låter det ingenting då (även om man tar till max)? Funderar på om det går att laga satfindern och på vad som ev. gått sönder.

Tur att jag hann rikta in den första satelliten iaf :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.