På detta huset mitt i småland som bara finns i drömmarna än så länge:)

1plan i vinkel 150m2
200mm cellplast i väggar(betong) Kanske ska tillägga att jag kommer att vara sjukt noggrann när jag isolerar dessa pga vad vissa andra har råkat ut för.
300mm cellplast i plattan
300mm glasull på vinden

Normal fönsteryta(3glas) Normal standard.

Golvvärme driven av modern luft/vattenpump , ca 20-21grader innetemp.

FTX ventilation(roterande eller motströms)


Nååå, vad tror ni? ungefärligt.
 
Skulle gissa på en energiåtgång på ca 7-9000 kWh ungefär inklusive tappvarmvattenproduktion. Till detta kommer ca 4-6000 kWh i hushållsel.

Om jag vore du skulle jag nog lägga aningens mer isolering i taket.

Vad baserar jag detta på nu då....
Egna erfarenheter samt en nyligen genomförd ENORM-beräkning (energibalansberäkning) på en nybyggnation av stenhus på 170 m² med bra isolering, FTX samt golvvärme och luft/vatten värmepump
 
landsjo skrev:
Skulle gissa på en energiåtgång på ca 7-9000 kWh ungefär inklusive tappvarmvattenproduktion. Till detta kommer ca 4-6000 kWh i hushållsel.

Om jag vore du skulle jag nog lägga aningens mer isolering i taket.

Vad baserar jag detta på nu då....
Egna erfarenheter samt en nyligen genomförd ENORM-beräkning (energibalansberäkning) på en nybyggnation av stenhus på 170 m² med bra isolering, FTX samt golvvärme och luft/vatten värmepump

Det var ungefär det jag hoppades på så det är ju kul att någon som kan räkna bekräftar.
Misstänkte att takisoleringen var lite obalanserad så jag får tänka om lite där.Blir ju lite meckigare att göra förvaringsutrymme där då men lite till ska jag nog kunna få dit
Tack!
 
200 mm i väggarna är inte precis mycket idag heller...
 
Matss skrev:
200 mm i väggarna är inte precis mycket idag heller...

Nej kanske det, men ännu tjockare väggisolering kommer att krångla till väggproduktionen. Dom inre smygarna kommer att bli 19cm, mer vågar jag knappt ha med tanke på fönsterkondens) Dyrt blir det också, något som man måste tänka på eftersom jag själv står för allt.

Och så är det ju inte menat att bli något passivhus heller.
 
Efter att ha mätt elförbrukningen till bergvärmepumpen i 2 sista åren (VP är nu 6 år gammal) kan jag meddela att den dragit 8500 kWh per år.

Huset är på 300 kvm inkl. källare som också har 22 grader. Byggt 1979 med 2-glas. Huset är kjedjehus och har 25% av väggarna gemensamt med grannhusen. Byggt bakom bergknalle som ger lä för SV vindar. Göteborg. 2 personer i hushållet.

VP är på 8,5 kW uteffekt och klarar sig utan tillsatsel som regel. Endast 150 timmar tillsats under 6 år. 145 m hål.
 
Får du kondens på fönstren beror det på att det är för fuktig luft inne/dåligventilation vilket du inte bör ha med ftx..
 
2an skrev:
Får du kondens på fönstren beror det på att det är för fuktig luft inne/dåligventilation vilket du inte bör ha med ftx..
Antar att det var riktat till mej. Har läst på lite mer efter jag postade tråden och kommit fram till samma sak, men tack ändå:)
 
Jo det va du LLLVäxjö jag tänkte på, Såg i samma stund jag postade att ja inte skrev vem det va riktat till.. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.