Min vision är att bygga en budgetkyl. Jag har en låda på ca 50 liter, isolerad med 40mm frigolit. Lådan står i min förgård till husvagnet. I förgården är det vanligtvis runt 15 grader varmt.

Jag hade tänkt använda mig av en vanlig fläkt, typ den som sitter i en dator (i nätagget, 12v) och med hjälp av en eller två termistorer och någon elektronisk manick bestämma riktningen på luftflödet.

Temperaturen i lådan ska ligga runt 4-8 grader. Är det varmare än så ska den suga luft utifrån och om det är kallare än så ska den trycka ut den kalla luften och "tjuva" in varmare luft innifrån förgården.

Finns det någon här som kan berätta för mig vilka grejjer jag behöver och vad dessa kostar i runda slängar?

/V
 
Men, hur hade du tänkt få kyla?
 
för att få kyla kan du juh använda ett peltier element. som vanligtvis används till datorer.. men styrningen till fläktarna kan du köra med en termostat med kapillärör som du lägger in i lådan.. och kopplar sedan växel kontaktens stift till vardera fläkt. Så växlar det mellan fläktarna.. Vet inte hur bra det funkar men det var första tanken på ditt projekt.
 
hempularen skrev:
Men, hur hade du tänkt få kyla?
Kylan köper jag på ClasOhlsson:)

Nä förlåt mig, glömde att nämna att från lådan ska det gå ett ca 50 mm rör ut genom väggen i vilket fläkten ska placeras. Fläkten ska då suga in den vanligtvis kalla norrbottensluften in i lådan. Detta ska endast användas vintertid.

/S
 
Kan du inte bara köpa en sån där kylväska och plocka ut det som sitter i locket och montera det på din låda ?
Blir ju ingen riktig kontroll på kylan men den kyler ju

Bara en tanke.
 
dustbunny skrev:
för att få kyla kan du juh använda ett peltier element. som vanligtvis används till datorer.. men styrningen till fläktarna kan du köra med en termostat med kapillärör som du lägger in i lådan.. och kopplar sedan växel kontaktens stift till vardera fläkt. Så växlar det mellan fläktarna.. Vet inte hur bra det funkar men det var första tanken på ditt projekt.
Den enda ström som ska användas är den som matar fläkten. Kylan tas som (senare) sagt utifrån. Detta för att husvagnsbatteriet ska hålla så länge som möjligt.
 
chamme skrev:
Kan du inte bara köpa en sån där kylväska och plocka ut det som sitter i locket och montera det på din låda ?
Blir ju ingen riktig kontroll på kylan men den kyler ju

Bara en tanke.
Har haft det i åtanke men det tar ström hela tiden och ström är en bristvara i sammanhanget.
 
ok. en tanke till då...hur fungerar en termostat ? behöver den ström för att fungera ? eller är det bara en metall som sluter sig när det är dags att slå på ?

Annars kan man ju bara montera bort en från ett kylskåp och sätta mellan batteriet och fläkten
 
En gammaldags kylskåpstermostat med kapillärrör borde funka, den kräver ingen strömförsörjning.
 
chamme skrev:
ok. en tanke till då...hur fungerar en termostat ? behöver den ström för att fungera ? eller är det bara en metall som sluter sig när det är dags att slå på ?

Annars kan man ju bara montera bort en från ett kylskåp och sätta mellan batteriet och fläkten
snaggletooth skrev:
En gammaldags kylskåpstermostat med kapillärrör borde funka, den kräver ingen strömförsörjning.

Tack för alla svar, frågor och förslag.

Grejjen är den att den måste reagera om det blir för kallt i lådan och då dra fläkten baklänges.

Lådan ska användas för att kyla öl och läsk i första hand. Kylskåpet i husvagnet är vanligtvis knökfullt och frugan prioriterar inte kalla öl/groggar lika högt som jag gör.
 
Redigerat:
Är det inte enklare att köpa en färdig minikyl som du sedan driver med ett separat batteri ?
 
Måste du vända på fläkten? Om det blir för kallt så räcker det väl med att stanna fläkten tills det blir för varmt igen, då sparar du ju mer ström.
 
Mikael_L
BerntS skrev:
Måste du vända på fläkten? Om det blir för kallt så räcker det väl med att stanna fläkten tills det blir för varmt igen, då sparar du ju mer ström.
Ja, jag tänkte också fråga/föreslå det ...

Och så kan du köra fläkten med en sådan här termostat sen.
http://www1.elfa.se:80/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=85-001-75

edit:
Länken verkar fungera risigt. Gå annars in på elfas hemsida och sök efter 85-001-75.

Jag hatar java och frames och all sån skit ... :mad: :rolleyes:

edit2: Kjell&co har också någon termostat i byggsats
 
Redigerat:
BerntS skrev:
Måste du vända på fläkten? Om det blir för kallt så räcker det väl med att stanna fläkten tills det blir för varmt igen, då sparar du ju mer ström.
Ja visst - men om det inte blir varmare? Det kommer ju att finnas ett 50 mm hål rakt ut i vintermörkret där det kanske är 30 grader kallt.
 
En PLC löser problemet (Gå tex till elfa och sök på "PLC") det finns en uppsjö av dessa med tillbehör, en blanding av analoga ingångar och digitala utgångar finns att tillgå. Koppla in valfria sensorer och programmera PLCn till godtycklig funktion...

Den räcker säkert till att bygga andra kontrollfunktioner med också (samtidigt)...
(Men det kostar nog några tusenlappar så "budget" är det knappast,

Själv skulle jag nog använda ngn PIC processor med lämpligt hemmabyggt interface och programmera den själv i assembler.... Då kommer man undan med några hundralappar och 10-40 timmars arbete.....
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.