Vi har ett hus som värms med bergvärme och drar cirka 19 000 kwh / år. För att få ned kostnaden har jag funderat på att gå över till timmätning och då vore det smidigt om man kunde få värmepumpen att gå nattetid när elen är billigare. Ngenic Tune (https://ngenic.se/tune/) verkar vara en produkt som gör det. Finns det någon som har erfarenhet av den? Får man ned uppvärmningskostnaden, och i så fall hur mycket? Tilläggas att jag har en värmepump som är kompatibel (Nibe Fighter 1110).
 
Jag har inte kört ett helt år ännu och har inte jättebra koll på hur det såg ut innan det heller.

I år så har givaren i genomsnitt justerats upp (Control Point Adjustment- CPA) 4,6%. För senaste månaden ligger det på 14.1%. Det är ju ren besparing baserat på att kontrollenheten tycker det inte behöver värmas så mycket som BVP annars hade gjort.

Grafen över CPA är i stort sett invers mot elpriset vilket ju då innebär att BVP bromsas när det är dyrt och gasas på när det är billigt. Jag har ingen koll på hur mycket det har sparat mig i kronor.

Det jag definitivt märker är att om jag eldar i kaminen så slår BVP ifrån istället för att köra på som vanligt. Tidigare gick BVP endast på utetemperatur.
Vi har också mer stabil temperatur inomhus jämfört när BVP endast gick på utetemperatur vilket inte är ett dugg konstigt.
 
  • Gilla
Niklas Rudemo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.