Bocenter är förmodligen mest kända för sin tomtförmedlingstjänst.

De erbjuder dock konsultation vid nybyggnation som mot en fast ersättning inkluderar kontraktshjälp, rådgivning, administration(bygglov, KA mm), och ser dessutom till att man får ett bra fastprisavtal mot alla leverantörer, speciellt markarbetet.

Då vi bygger hus för första gången(redan köpt tomten) skulle det kännas tryggt med så fasta priser som möjligt och vi har därför funderat mycket på att anlita dem. Totalentreprenad från husleverantören känns nämligen inte som någon garanti för att priset blir fast. Jag har hört om andra som tagit deras hjälp eller åtminståne varit i kontakt med dem men har inte lyckats hitta en enda forumtråd om erfarenheter av deras byggtjänst.

Är det någon som har erfarenhet av dem?
 
  • Gilla
Acido
  • Laddar…
Vi har nu erfarenhet av dem i alla fall och är väl inte så jätteimponerade
 
Berätta mer...
 
Vanligtvis letar dom upp tomt och är med i hela projektet, det vill säga från tomtval till slutbesiktning. Vi tog dock in dem efter tomtköp och när vi redan var i kontakt med husleverantörer m.m. och visste ungefär vad vi ville ha.

Generellt tyckte vi inte att vi fick ett professionell stöd. De levererade inte vad som stod i kontraktet och de uppfyllde inte heller sina muntliga löften och agerade allmänt slarvigt.

Det slutade med att vi reklamerade, hade egentligen velat ha tillbaka varenda krona men vi nöjde oss med förlikning på en överenskommen nivå eftersom vi inte är speciellt sugna på att driva en sån process redan innan bygget har startat. :thumbdown:
 
Det mest oseriösa företaget jag stött på och kan verkligen ej rekommendera Bocenter, Jag och min sambo köpte i början av april en tomt som Bocenter annonserat ut. Det är 1 fastighet som styckas till 2 tomter varav vi betalat handpenning för den ena delen av tomten. Vi skrev på kontrakt i April och tillträde skulle ske 14 dagar efter styckningen vunnit lagakraft. Ärendet va inskickat sedan länge och de hade fått ett positivt förhandbesked enligt Bocenter. I kontraktet va ett tillträdesdatum satt till 15maj men förmodligen skulle vi kunna få tillträde tidigare enligt mäklaren. Efter vi betalt handpenning och utöver det 185 000kr i Exploateringsarvode till Bocenter gick dom upp i rök, jag hörde inget från dom och började själv luska i vad som händer. 1 telefon samtal till kommunen och det visar sig ligga en överklagan på stycknings ärendet sedan 24 januari??! Något ingen sagt till mig, jag ringer till Bocenter och får svaret " den informationen har ej kommit till oss " För 185 000kr kan man tycka att de också borde orka lyfta på luren och kolla så att tomten de förmedlar är en tomt som går att förmedla!! Nu är det i mitten av Juli och jag får själv maila till Bocenter varje vecka och fråga hur de går trots att de säger att de ska återkoppla till mig. Hade vi vetat om hur Bocenter hanterat såna här ärenden tidigare hade vi aldrig någonsin köpt tomten via dom. Vi har nu sålt vårat hus och ännu ej fått tillträde till tomten vi skulle vi det här laget ha börjat bygga ett hus på. Tittar ni på ett hus eller en tomt och ser att Bocenter är involverade är mitt råd till att backa undan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.