Hej,

Är på jakt efter en ny hyvel och det finns ett någotsånär hyggligt utbud av begagnat nere på kontinenten om man går in på https://www.machineseeker.com/

Något som köpt därifrån innan och har erfarenheter att dela med sig av? De verkar ju bara vara en mellanhand för annonsering så jag antar att det handlar mest om det faktiska bolaget man köper från. (de verkar dock få katastrofala betyg av säljarna som känner sig lurade på långa bindingstider när de lägger upp objekt).

Konkret fråga, om man som privatperson köper från Tyskland (via machineseeker) är det "bara" tysk moms (19%) och frakt som tillkommer eller kommer svenska tullen börja veva trots att det är inom EU?

/Ivar
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
F F_man skrev:
[länk]
Ok, så om de säljer mycket till Sverige så kan jag åka på svensk moms istället för tysk, men aldrig någon "tullavgift".
 
I ivp skrev:
Ok, så om de säljer mycket till Sverige så kan jag åka på svensk moms istället för tysk, men aldrig någon "tullavgift".
Nej, bara tull om man köper direkt från icke-EU land (specialregler för Europeiska länder som GB, Norge etc.)
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.