Vi efterlyser folk som har byggt villa Falsterbo från bollebygdshus.
 
Nä va trist att läsa. Vi som verkligen fastat för deras hus. Tänkte dock bara begära stomrest.
 
För att säga det snällt, säljarna har för mycket att göra!
Vi valde Onsalavillan istället efter de första kontakterna med Bollebygshus.
 
Jag hade nog tänkt mig för innan jag skulle köpa ett stomrest. Den informationen du får här på byggahus, om Bollebydshus, är ovärderlig.

Vi har varit med om liknande problem som familjen med Bollebygdshus men i vårt fall var det med Roxi Stenhus.

Varför skulle kunder som bygger med stomrest inte kunna bli lika illa behandlade som de med totalentreprenad?

Har ett företag väl hamnat här på forumen, så betyder det att man kämpat en lång tid med husföretaget innan man börjat skriva i byggahus-forumet. I vårt fall tog det oss 1,5 år innan vi avslöjade Roxi. Fram tills dess hade vi kämpat med att försöka få dem att inse att de måste följa kontraktet.

Vi som kämpar mot dessa oseriösa husföretag är måna om att inga andra familjer ska behöva vara med om något liknande.
 
Hej Linisen_01,

Vi har byggt totalentreprenad med Bollebygdshus och skulle inte rekommendera någon att göra det efter vad vi fått gå igenom. Vårt bygge blev rejält försenat, 9 månader närmare bestämt, vi tvingades slutligen häva entreprenaden eftersom Bollebygdshus vägrade slutföra byggnationen. Ja orsaken var ju att de ansåg att huset redan var klart och att vi därför skulle betala som om så vore. Att två oberoende besiktningsmän ansåg att bygget inte var avslutat, varav en från GARBO, ignoreras helt. Återstående arbete värderas vid tillfället till strax under en miljon.
Nu håller vi inne medel som vi hoppas kommer att täcka återstående arbete, men vi kommer inte åt dem i nuläget eftersom de låses av en spärrförbindelse.

Nu är vi stämda vid Göteborgs tingsrätt eftersom vi haft den stora fräckheten att inte betala för arbete som ännu inte är utfört.

Nu skall man ju inte okritiskt ta till sig allt som om vore det sanning just bara för att det är nedskrivet här, nä tvärt om, fråga säljaren vad han tror om det som står skrivet om dem i detta forum. Skicka mig ett PM med din mailadress om du vill ha mer detaljerad info.

Nåväl, skall ni trots allt anlita Bollebygdshus så bör ni också budgetera med några hundra tusen i advokatkostnader och ytterligare medel att färdigställa huset med, ifall de får för sig att huset är klart och med fullt allvara menar att det som återstår heller inte är beställt.

Lycka till med husbyggandet

/MF
 
Åh va trist att läsa om er som har haft problem med dom. Man tappar lusten direkt. Ännu tristare för oss då ett av deras hus faktiskt är det enda vi har hittat som vi kan tänka oss. Och då har vi letat överallt.
 
Jo, kan bara hålla med. Vi höll också på och letade och letade innan vi beslutade oss för det som vi då trodde på. Som byggmarknaden ser ut just idag så blir ju inte konkurrensen särskilt stor bland husleverantörerna och det ser vi ju tydligt i vissas beteende.

Det finns ju ett jämföande av sveriges husbyggare på detta forum, för mig ser det ut som om var och varannan tillverkare bygger efter kundens önskningar. Rimligen borde du kunna hitta något bättre alternativ där.
Har du sen väl tagit steget mot att ändra så att du får det du vill ha så är du snart hos en arkitekt och diskuterar. Väl där brukar dessa kunna komma med förslag på till vem man skall vända sig.

Lycka till igen
/MF
 
Ni som har haft problem, har ni anmält dom eller hur har ni gjort?
 
Nu förstår jag inte, var ska man anmäla dem har du tänkt?
 
Hej igen,

Det vi gjort är att vi inte betalt eftersom det inte varit klart, dvs följt betalningsplanen som ju är presttionsbaserad. När vi gör så måste vi ha på fötterna, dvs flera besiktningsmän som anser samma sak om byggläget. Oberoende besiktningsmän, inte enbart från Gar-Bo som ju faktiskt är ägda av husbyggarna.

Väl där får byggföretaget bestämma sig för om de skall göra klart, eller ej, och tar det då för lång tid kan man häva entreprenaden pga dröjsmål. Men nu skall du ha med en advokat som gör jobbet, det är inget man gör som lekman. Här har det kostat dig minst 100 000:- eftersom du haft dubbelt boende under förseningstiden, betalt ett par besiktningar med värdering samt anlitat ett juridiskt ombud. Eventuella skadestånd betalas ut i efterskott och du måste besvara allt som skrivs till dig på ett korrekt sätt annars går det illa. Du kan räkna med 5 - 10 tusen i kostnad för varje gång bollen går över nät i denna match. Här gäller ju inte likhet inför lagen eftersom det är få förunnat att kunna hantera denna kostnad mitt i en byggprocess. I vårt fall har det inneburit en ekonomisk balansakt på slak lina ... Detta känner byggföretagen väl till och använder som utpressning, "det saknar ju betydelse om du har rätt i sak om du inte har kapacitet att driva frågan hela vägen" sa Bollebygdshus juridiska ombud till mig. Som du nog förstått balanserar vi glatt vidare.

Det enda språk dessa förstår kan översättas i kronor och ören. Först när de förstår att det inte lönar sig längre så ändrar de sig. Om du frågar säljaren du varit i kontakt med om det kan gå till på detta vis får du honom att förstå att deras rykte hunnit ikapp dem och att han därmed förlorat en affär. Detta kommer också att framföras internt och det drabbar också enbart Bollebygdshus genom att de säljer färre hus.

Så går det till att anmäla dom

Ha de
/MF
 
Nu referarade jag inte till dig mfrasso, utan till att det inte finns någon instans att anmäla dem... Byggfirman har ju ingen "legitimation" som de kan förlora om de missköter sig.
Allt handlar att ha ett insitament som får byggfirman att slutföra bygget = pengar eller att byggfirman får ett dåligt rykte. Tyvärr har människor kort minne eller tror "inte att det kan hända mig" och anlitar samma firma igen,

Se roxistenhus, har varit på Plus 2 ggr men ändå vågar människor anlita firman att bygga deras hus (såg pressrelisen att 5 nya huskontrakt tecknats under dec och januari).

Vi har ju haft stora problem under bygget med Roxistenhus och då handlar det inte bara om att huset rasade när takstolarna ramlade ned utan också om felaktiga fakturer, dålig information, missförstånd som vi åkt på, överpris på varor mm. Tyvärr har vi idagsläget betalat in allt till Roxistenhus, men har därefter fått stora problem på övervåningen. Vi har svikt, knarr mm så man är nog tvungen att bryta upp hela övervåningens golv och delar av väggarna för att fixa problemet. I detta läge har vi bara Roxistenhus rykte att spela på. I dagsläget väntar vi på svar på hur Roxi ska åtgärde felen, de gjorde sista mätningen förra veckan för att se att inget mera har hänt på övervåningen under eldningssäsong. Här har Roxistenhus chansen att göra något för att bättra på sin goodwill, få se om de tar den.
 
Linisen_01 skrev:
Åh va trist att läsa om er som har haft problem med dom. Man tappar lusten direkt. Ännu tristare för oss då ett av deras hus faktiskt är det enda vi har hittat som vi kan tänka oss. Och då har vi letat överallt.
Men, ta med er ritningen till en annat husföretag då som är lite mer seriöst!

Vilket hus är det ni vill bygga?
 
Vad säger allmäna reklamationsnämnden?
Kommunens kosumentrådgivare?
Villaägarnas rixförbund jurister?
 
Nu vet jag inte om det är oss du menar Kungkokos, men i många fall kan man som privat person inte göra så mycket. I vårt fall har vi anmält felet hos roxistenhus inom 6 månader efter inflytt och de har varit här och gjort mätningar. Hur de fixar till det är upp till byggföretaget, de har alltid rätt att försöka fixa till problemen, innan man kan gå vidare. För att det inte skall uppkomma någon risk för tvist i framtiden är det viktig att vi inte har några åsikter hur man fixar det. Om vi inte är nöjd med resultatet, får man hålla på påpeka problemet igen, och om det inte händer något då får man väl gå till tinget.
Vad kan ARN göra? Jo ge rekommendationer om vad som ska göras, men ARn är bara en rekommendation och behöver inte följas.
Hur många byggföretag har varit uppe i ARN? Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.