Hej,

Har min bastu i en friggebod på tomten. Nu är de så att jag gillar kyla ner mig mellan varven så eftersom grannens tomt inte är en sjö så har jag byggt en kalldusch utanför. Vatten är grävt frostfritt, värmekabel där ledningen stiger till en frostsäker utkastare. Själva duschen är bara några rör, en kulventil och duschsil, hela paketet tas loss så de kan förvaras inne i bastun så silen inte är full av is när jag vill basta.

Fast egentligen vill jag ju doppa mig så jag funderar på om man kan bygga in ett badkar istället. Är det någon här som gjort nåt liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter? Tänker på vintern med is och sånt som drabbar vatten.

/P
 
  • Gilla
Matte Jo
  • Laddar…
Herre-jävlar vad dyrt för lite självplågeri!

Förstår TS önskemål, men det är nog svårlöst vintertid (då går det iofs förhoppningsvis att rulla sig i snön) och sommartid blir nog en low tech-lösning snabbt ofräsch. Men med ett lock och regelbundet vattenbyte kan det väl funka.
 
Hemmakatten
Inte gjort nåt liknande direkt, men har ett formgjuten spa utanför badrummet.

Utanför bastun är sjön. Blir is på vintern. Några familjemedlemmar har huggit upp en vak.

Tror att din önskan, och hur mycket arbete det är, beror helt på var du bor i vårt avlånga land.
 
Jaha dags för en uppdatering Jula reade en 200 liters badbalja för under fyrahundra för nån vecka sen. Granngården säljer flottörer till fårens vattenskålar. Det senare så man kan starta kranen när man startar aggregatet och sen inte behöva bry sig. Dessutom skvalpar rätt mycket vatten ut så det måste va välfyllt eller så får besökarna bara bada i storleksordning.

200-liters vit plastbalja används som badbalja utomhus, kopplad till flottör och slang på trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

200-liters badbalja fylld med grönt vatten och utrustad med flottör från Granngården på en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återkommer till vintern med en israpport. En tom balja ställs dock lätt in i bastun (som har frostvakt) så jag är försiktigt hoppfull.
 
  • Gilla
Snickardricka och 1 till
  • Laddar…
nikasp
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Jaha dags för en uppdatering Jula reade en 200 liters badbalja för under fyrahundra för nån vecka sen. Granngården säljer flottörer till fårens vattenskålar. Det senare så man kan starta kranen när man startar aggregatet och sen inte behöva bry sig. Dessutom skvalpar rätt mycket vatten ut så det måste va välfyllt eller så får besökarna bara bada i storleksordning.

[bild]
[bild]

Återkommer till vintern med en israpport. En tom balja ställs dock lätt in i bastun (som har frostvakt) så jag är försiktigt hoppfull.
Hur gick det med denna? Sugen på liten oisolerad bastu och någon slags cold plunge-grunka utanför.
 
Sorry denna tråd hade man ju glömt bort :) Plastbaljan funkade så pass bra att den snabbt såldes vidare till förmån för ett ungefär lika dyrt beggat badkar. Kom väl på mig själv med att man är inte fullt lika sugen på att bada när temperaturerna når långt under nollan, vid dessa tillfällen räcker det med en snabb dusch (som måste smårinna för att inte frysa) och några minuter i den kalla luften. Allt som allt är jag nöjd men byggde till lite så det finns plats för både dusch och bad. Go for it..

Grön byggnad med vit dörr och två duschkabiner i trä placerade utomhus, omgärdad av grönt gräs med ytterligare byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhusdusch på trädäck med grönmålad vägg och träpanel. En enkel duschslang med kopplingar ansluten till en kran på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhusbadkar fyllt med vatten står på trädäck med trästaket runtom. Gröna plattor syns på vänster sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Nice, och vilket lyx-design-badkar du har!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.