Hej,

Jag undrar ifall någon här har anlitat Härenstams El & VVS AB, i Jönköping, senaste 1-2åren.

Min kära mor samt mormor, anlitade ovan nämnda för att renovera sina badrum. Jag vill veta om fler har samma dåliga vibbar från dom. Lovade en hel del saker (typ som en toalett i källaren under tiden), en tidsplan som gick alldeles åt skogen. Jag är själv hantverkare så är väl medveten om att en tidsplan betyder "något sånär", men att 5-6v blir 10v bara sådär. Det förstår jag inte.

Det som jag funderar allra mest över är betalningsvillkor på fakturorna.. "10dagar"
Varför ville dom ha betalt för hela jobbet, innan jobbet var slutfört? Dom var inte ens halvvägs.

Som yrkesman skulle jag aldrig begära att kunden betalar mig i förskott.
Enligt mig tar man betalt efter avslutat uppdrag. Kunden är nöjd och jag är nöjd.

Att chefen för företaget tar egna beslut om hur det färdiga resultatet ska se ut. Bör han inte rådfråga kund?

Snälla hjälp mig, är jag ute och cyklar eller?
 
Redigerat:
R
Om ingett har avtalats så är det 30 dagar som man har rätt till..
Ni behöver bara bestrida fakturan med motiveringen att ni har rätt till 30 dagar..
Sedan har dom ingen rätt att ta betalt i förskott men däremot kan dom delfakturera med gott samvete, jag skulle gå med på betala för det som utförts…
 
R Rejäl skrev:
Om ingett har avtalats så är det 30 dagar som man har rätt till..
Ni behöver bara bestrida fakturan med motiveringen att ni har rätt till 30 dagar..
Sedan har dom ingen rätt att ta betalt i förskott men däremot kan dom delfakturera med gott samvete, jag skulle gå med på betala för det som utförts…
Okej, då förstår jag. Tack för informationen. Som jag förstår det så ifrågasatte min mor det. Fick som svar att dom behövde pengarna för material mm. Han var rätt så påstridig, egentligen skulle jag nog tagit det samtalet. Självklart ska företag kunna delfakturera för utförda "moment". Att kräva hela summan innan arbetet är slutfört och sätta 10dagar som betalningsvillkor, det skulle jag bestrida. Samtidigt så har jag full förståelse för att lågkonjunkturen samt inflationen gör det oerhört svårt för byggföretag mm.

Hur som helst så är jag tacksam för att du tog dig tid att svara. Gör det lättare att bara gå vidare. När vi nu tar emot offerter för att dra om elen i hela huset så ska jag övervaka processen och tänka på 30dagar. 🙏🏾
 
R Rejäl skrev:
Om ingett har avtalats så är det 30 dagar som man har rätt till..
Det stämmer inte att man har rätt till 30 dagar.
 
R
M Mortsken skrev:
Det stämmer inte att man har rätt till 30 dagar.
Om man inte har avtalat om 10 dagars betaltid är det 30dagar som är det normala..
Alltså 10 dagars faktura behöver avtalas..
 
  • Gilla
jocke.beerg
  • Laddar…
R
Normen är 30 dagar annars behöver hantverkaren ha avtalat om han vill ha kortare..
 
  • Gilla
jocke.beerg
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Nä, det är det inte.
[länk]
Jag förstår nu att det egentligen inte är lagstadgat hur många dagar utan det handlar om vad man avtalat. Att det oftast blir 30dagar är väl slags norm. När jag nu har gått igenom fakturorna från tidigare renoveringar så verkar det vara 30dagar som en slags standard.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Normen är 30 dagar annars behöver hantverkaren ha avtalat om han vill ha kortare..
Vad baserar du det på?
 
R
M Mortsken skrev:
Vad baserar du det på?
Att i normala fall så fakturerar man med 30 dagar annars avtalar man om kortare tid i avtalet..
 
R Rejäl skrev:
Att i normala fall så fakturerar man med 30 dagar annars avtalar man om kortare tid i avtalet..
Endast eget tyckande alltså.
Inget stöd till någon lag eller regel alltså. Det funkar ju tyvärr inte och hjälper inte direkt TS på något sätt.
 
R
M Mortsken skrev:
Endast eget tyckande alltså.
Inget stöd till någon lag eller regel alltså. Det funkar ju tyvärr inte och hjälper inte direkt TS på något sätt.
Jo det gör det har dom inte ett avtal, så är det väl magstarkt att fakturera för färdigt jobb halvvägs in i jobbet med 10 dagars betaltid..
Man kan ju vända på det och säga att TS har uppfattat att faktureringen ska ske efter avslutat arbete..
 
  • Gilla
jocke.beerg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jo det gör det har dom inte ett avtal, så är det väl magstarkt att fakturera för färdigt jobb halvvägs in i jobbet med 10 dagars betaltid..
Man kan ju vända på det och säga att TS har uppfattat att faktureringen ska ske efter avslutat arbete..
Jag har aldrig tidigare i mitt yrkesliv, stött på denna typ av betalningsvillkor.

Jag har varit målare I över 14 år och arbetat med såväl allmännyttan som privatkunder, försäkringsärenden mm etc. Med det sagt så har jag åtminstone den erfarenheten. Jag själv skulle aldrig be om förskott. När jobbet är klart och både jag och kunden är nöjda, då är det slutbetalning. Förhoppningsvis på en fredag, då smakar ölen extra fint. 😉
 
R
jocke.beerg jocke.beerg skrev:
Jag har aldrig tidigare i mitt yrkesliv, stött på denna typ av betalningsvillkor.

Jag har varit målare I över 14 år och arbetat med såväl allmännyttan som privatkunder, försäkringsärenden mm etc. Med det sagt så har jag åtminstone den erfarenheten. Jag själv skulle aldrig be om förskott. När jobbet är klart och både jag och kunden är nöjda, då är det slutbetalning. Förhoppningsvis på en fredag, då smakar ölen extra fint. 😉
Inte jag heller har varit i branschen över 25 år visst delfakturar man men inte i förskott..
Vill man ha 10 dagars betaltid så är det inga problem att avtala om det anser jag..
 
  • Gilla
jocke.beerg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jo det gör det har dom inte ett avtal, så är det väl magstarkt att fakturera för färdigt jobb halvvägs in i jobbet med 10 dagars betaltid..
Man kan ju vända på det och säga att TS har uppfattat att faktureringen ska ske efter avslutat arbete..
Ja, det är en helt annan sak.
Klart de inte kan fakturera innan de är klara!
Men det kan de ju inte göra med 30 dagars betalningsvillkor heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.