Hej
Undrar om det finns någon som har varit tvungen att göra en kontrollplan då ni gjort er altan ?
Jag måste göra en men vet inte vilka punkter jag måste ta med .Enligt Upplands Väsby kommun måste jag ha bygglov , en kontrollplan och en Situationsplan.

Väldigt tacksamm för alla tips...
 
Låter som en avancerad altan.
Stor?
Tak?
Nära granne?
 
HEj
Nej den är inget speciellt med våran planerade altan .. ca IMG_1720.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
38kvadrat
Så här ser det ut nu .. Vi vill komma upp i samma nivå som entré dörren. fasad2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

typ som på bilden. Lite snabbt gjort i photoshop ..
Kommer vara ca 1,15 i höjd till trallen man går på ..
Inget tak .... och inga grannar så nära utan våran tomt är på ca 1100 kvadrat ..
 
Byt handläggare...
 
Fast det där är ju lite mer än en enkel altan.. Det som ställer till det för dig är alla gånger glaspartiet.
 
Har ännu ingen handläggare ... Utan dom på kommunen hade ett möte i Onsdags där dom tog upp mitt projekt och dom kom fram till att det behövdes bygglov . Glaspartiet finns inte ännu utan det är en tanken vi har att göra nästa år ...
Det är gjort i Photoshop som ett en liten skiss på hur vi vill göra i framtiden. Och skulle vi installera glasparti så vet vi att man måste även då ha bygglov .. därav ville vi göra allt rätt från början även med Altan ,därför frågade vi dom på kommunen .
 
Och ringer man till dom på kommunen så får man knappt någon hjälp alls .. säger bara blääää
Jobbigt .. det vart
 
nitrox1977 skrev:
Har ännu ingen handläggare ... Utan dom på kommunen hade ett möte i Onsdags där dom tog upp mitt projekt och dom kom fram till att det behövdes bygglov . Glaspartiet finns inte ännu utan det är en tanken vi har att göra nästa år ...
Det är gjort i Photoshop som ett en liten skiss på hur vi vill göra i framtiden. Och skulle vi installera glasparti så vet vi att man måste även då ha bygglov .. därav ville vi göra allt rätt från början även med Altan ,därför frågade vi dom på kommunen .

Eftersom du hade ritat in glaspartiet förutsatte jag att det skulle göras samtidigt, My bad..
 
;) LUNGT ...:D Det är framtida planer ,, Först altan ... sedan stora fönsterparti så man kan kliva direkt ut till altan från sovrummet ... är tanken ... men dom ska inte det göra lätt för en med alla dokument .. och skisser och ritningar .. :sly:
 
Så här står det på Gbgs hemsida
Utan bygglov kan du uppföra en låg altan, där altangolvet inte någonstans ligger högre än 0,6 meter ovanför omgivande mark. En högre altan påverkar utseendet på huset och kräver därför bygglov.
Och det kostar naturligtvis :eek:
Liten altan < 30 m2 2 225
Stor altan > 30 m2 4 450

Vad kan de vilja ha med i en kontrollplan?
Kanske att räcket/staketet har tillräcklig höjd för att förhindra fall, och att staketspjälorna/-ribborna sitter tillräckligt tätt för att förhindra att småbarn kan falla ut.
 
Redigerat:
altan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här är min fasad ritning jag gjort idag ..
i vårna kommun står det till max 1,20 över mark .... men då räknar dom in även räcket ..
ufff..
 
D09
Om inte ytan under altanen är viktig borde man väl kunna fylla upp med grus 0,5 och sedan bygga på det.

Då blir det 1,1 m höjd och bygglovsfritt?

Edit

Räknar man ovankant räcke så funkar det inte
 
Ta med glaspartier i ansökan, nu när du ändå måsta ha bygglov. Så slipper du söka två olika bygglov med en massa handläggande från kommunens sida. Du behöver ju inte sätta in glaspartier med en gång eftersom ett påbörjat bygge har 5 år på sig till fördigställande.
 
  • Gilla
nitrox1977 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.