Går och funderar på en spannmålsbrännare som skall kopplas till den befintliga vedpannan, har tittat på Sonnys Stokrar och Agrotecs system.
Någon som tittat på dessa?
Det måste ju vara det billigaste sättet att värma upp huset på.
Mvh Gustav.
 
Hej!

Jag tittade på AgroTEC för ett tag sedan.
Iofs kollade jag på ny panna också, men detta system skulle sluta på +80kkr.
Då var askutmataren med, vilket måste anses som ett krav då spannmålen genererar kopiösa mängder aska.

Jag har valt ved istället, men 80kkr är kanske billigt om man är bonde och odlar spannmål som ändå måste skördas, men det är inte jag då...
 
Har hört 40 monterat o klart för Agrotec och ca 50 för sonnys, den är mycket mer flexibel om man skulle sluta odla spannmål så funkar den med flis.
http://www.sonnys.se/Pdffiler/Stoker60.billds.pdf
I Agrotecs brochyr så räknar de med att 7,5 ton havre är 30 000kWh = 3750kr pellets skulle kosta 11 970kr så det är billigt om man har egen havre.
 
Nja, jag skrev ju att detta var med en ny panna också...
Mellan 30-40kkr MED en ny panna verkar GRYMT billigt isåfall.
Har för mig att bara brännare med askutmatare kostade runt 40kkr (AgroTEC).
Askutmatare är nog ett måste.
Stokerpannan från Baxi kostar runt 55kkr, denna är säkert bra, men den verkar lite omständig (ryggsäcksförråd, säkerhetsventil med kallvatten etc, etc.)
 
Fråga angående ovan påstående

"Hur som helst så fungerar det bra. Naturlig pelletsform och 50 öre kg. 3 kg eller så motsvarar en liter olja.... "


Var kommer priset 0,50 kr/kg från? Allmänt eller specialpris?

I Sahlins Agrotecks broschyr så står det att spannmål kostar 1 Kr/kg
 
Kan bekrefta priset på havren, vi fick 49 öre i sen kommer det nog en efterlikvid på några ören det är plus moms.
Om priset stiger till en krona så är det ialla fall billigt men med dagens jordbrukspolitik >:( så är det nog ingen risk.
 
Hej, att det var så billigt att elda spannmål hade jag ingen aaaaaaning om.
Hur stor volym på förrådet behöver man för att det ska rymma 7,5 ton havre ???
 
Hej, havren väger ca 550kg/m3 vissa år mer vissa mindre vete väger 800 pellets 650, flis 250. Så det går nog åt 12-15m3 :(
 
suck, det är något fel i samhället om det är en bra idé att elda upp mat när barn i världen svälter-Usch och fy! :( >:(
 
Håller med om att det känns "fel" att elda upp mat men om det är billigare än annat så...
Sen att det är billigare kan väl kanske bero på spannmålsöverskott antar jag.

//Markus
 
Jo och vilken tur att inga medel från staten eller skatter går till att behålla den höga produktionen som uppenbarligen inte behövs.
En ide är ju att skicka de bidragen till de fattiga barnen så de kan köpa, eller? ::)
 
Varför måste spannmål vara lika med mat?
Det är väl en utmärkt förnyelsebar råvara som kan odlas lokalt utan långa transporter, varför inte använda vårt överskott till uppvärming?
Bidrar till regional sysselsättning och att bibehålla ett öppet landskap.

Det skulle inte vara dumt om de styrande i landet verkade för att ersätta olja/bensin i bilar med etanol odlad på svenska åkrar heller.

Världens svält löses inte genom att sluta odla spannmål i Sverige eller genom ökad import av el & olja.

/T
 
Att elda spannmål tyckte jag också kändes lite fel i början, men ju mer man tänker på det... Om man istället jämför med pellets, så framställs det. Spannmål växer och kan skördas av bönder som redan har utrustning för det, det krävs ingen omställning på något sätt. Det behöverl iksom inte framställas.

I Sverige är vi vana vid "öppna landskap". I och med att vi har ett överskott på spannmål, så skulle alternativet kanske vara att lägga igen en massa åkrar istället, är det inte bättre då att odla upp den marken och sälja spannmålet som bränsle? Istället för att industriellt framställa pellets?

Nu är jag inte helt hemma på pelletsbranschen, men var det inte så att pellets från början var industriavfall, och numera är efterfrågan så pass stor att pellets framställs enkom för eldning?

Utan att alls vara expert på ämnet tycker i alla fall jag att det verkar vettigt! :) Att jag sedan har en massa oroliga föräldrar och andra bekanta som inte alls är lika tända på idén ledde till att vi troligtvis behåller oljepannan och sedan drar in fjärrvärme om några år då pannan börjat tjäna ut sin roll... >:( Inte vad jag var tänd på, men nu är det ju så att det inte bara är JAG som bestämmer, maken måste ju få ha ett ord med i laget, och föräldrar från alla håll måste ju få tycka sitt med... ::)
 
Att barn svälter är nog inget som någon tycker om, men jag tror inte att flera svälter om flera skulle elda med spannmål. Att vi har bidrag till jordbruket är nog mest för att få billig mat och säkerställa produktion (om all mat importeras så kan det ju bli lite jobbigt om det blir krig mm). Men nu är priset som det är och det är väl bättre att elda med miljövänlig havre än olja.
Om man har problem med sammvetet så kan man ju alltid skänka de pengarna man sparat till välgörande endamål ;)
Mvh Gustav
 
Har nu fått en offert på en spannmålsbrännare en Agro tec. Den kostar ca 30k plus askurmatning montering mm totalt med allt 49484 plus att man måste ha ett rostfritt rör i skorstenen som kostar 18800 så det vart ganska dyrt :( .
Vi får se vad de andra kommer fram till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.