Jag har en Bacho Minimaster ACF och en ACJ som sitter i tvättstugan i vårt hus från 1989. Jag funderar på att byta ut dessa mot nya ersättningsaggregat eller sätta in en luft/luft värmepump.
Huset är ett suterränghus och aggregaten sitter nere. Ca 80 m2 i varje plan. Uppvärmningsförbrukningen är ca 11 000 kwh per år.
Är det någon som har bytt ut aggregaten och hur blev besparingen av kwh?
 
ACF kan du ju byta mot ett modernt FTX-aggregat. Verkningsgraden har förbättrats från typ 50% till 80% någonting. ACJ kan man ersätta med system ReFlow som inkluderar en värmepump eller helt enkelt skrota och ersätta med ett rör plus ett par luftluftvärmepumpar samt några el-radiatorer i rum med stängda dörrar.

ACF Minimaster är placerad i köket ovanför spisen. Det är ACF Minivent som kan vara placerad i annat utrymme. Vilket har du?
 
Redigerat:
Vad ovan sade!

Bytte ut ACF mot FTX och satte in en luftvärmepump.

Ett tips är att se över så att frånluft och tilluft är där de ska vara. Mitt var från 1987 och jag fick byta nån TF till FL och vice versa. Inga större ingrepp dock.
 
J Josth skrev:
ACF kan du ju byta mot ett modernt FTX-aggregat. Verkningsgraden har förbättrats från typ 50% till 80% någonting. ACJ kan man ersätta med system ReFlow som inkluderar en värmepump eller helt enkelt skrota och ersätta med ett rör plus ett par luftluftvärmepumpar samt några el-radiatorer i rum med stängda dörrar.

ACF Minimaster är placerad i köket ovanför spisen. Det är ACF Minivent som kan vara placerad i annat utrymme. Vilket har du?
Ja det är en Minimaster jag har. RE Flow verkar intressant, Vet du vilken prisnivå det har?
 
Vet tyvärr inte exakt, bara hört lite löst om "en bit över 100 tkr". Det är ju något av en speciallösning men bra att den finns i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.