Vi har köpt ett hus byggt -22. All elen var orginal, och måste bytas. Någon som kan tipsa om sådant vi bör tänka på när vi går igenom beställningen med elektrikern? Någon som har gjort detsamma, och kan säga vad det gick på? Vi tänker installera jordfelsbrytare, och huset är ca 125m2.
 
Jag har själv gjort samma jobb i mitt hus.
Kolla pris från flera elinstalatörer och jämför det kanske även är behov av att kompleteras med fler uttag, rådgör med elektrikern.
 
Begär in offerter från minst 3-4 olika och säg att nivån ska vara "svensk standard" då får du en inst. som är i klass med ett nytt hus. och kostnaden borde ligga mellan 70-100000:-
 
Böt ut all el och ca 12 st. brytare + 12 st. uttag med bekant som är elektriker med egen firma. Arbetet tog ca 2x8 timmar för byte av brytare och kabel  (elektrikern och jag) + ca 6 timmar (elektrikern) för att byta centralen, dvs totalt 22 mantimmar.

Materialet är i stort kostnaden för centralen med jordfelsbrytare + 12 brytare + 12 uttag och några meter kabel.
 
Om man bara byter ut orginalelen i ett hus från -22 kommer man att få en mycket låg standard på i elinst. och massor av skarvkablar liggande på golven, har du köpt ett hus som du tänker bo i så lägg på några kronor och ta inget minimi alternativ.
 
Vad innebär "svensk standard"?
 
Vi har nu i höst bytt all el i vårt radhus från -57.
Förutom att bara byta ut den befintliga installationen gjorde vi en hel del utökningar och förändringar.
Jag vet inte exakt vad som ingår i "svensk standard" som refereras ovan men ta hjälp av elektrikern att planera och tänk på att:

Gamla installationer är oftast uppdelade på aldeles för få grupper (säkringar)
I vårt hus gick ALL belysning och ALLA vanliga väggutag (inklusive kök) på 4 säkringar!
Vi drog 2 nya rör med 4 nya matningar till köket och drog dubbla matningar i några befintliga rör för att kunna fördela på fler grupper.

Diskmaskin, tvättmaskin och torktummlare drar mycket efekt och ska ha var sin egen säkring. Ska ni ha bubbelbad behöver den också ofta en egen säkring.

Tänk igenom och planera var ni behöver vägguttag. Gamla installationer har ofta väldigt få väggutag jämfört med moderna installationer.

Panna (eller vad du nu har för uppvärmning) & frys bör kopplas på grupper som inte är kopplade via jordfelsbrytaren (om den löser ut ska huset inte frysa eller det frysta bli förstört)

/Fredrik
 
Ylva P skrev:
Vi har köpt ett hus byggt -22. All elen var orginal, och måste bytas. Någon som kan tipsa om sådant vi bör tänka på när vi går igenom beställningen med elektrikern? Någon som har gjort detsamma, och kan säga vad det gick på? Vi tänker installera jordfelsbrytare, och huset är ca 125m2.
Har gjort samma sak i ett hus från -27. Alla gamla rör var intakta så dom kunde återanvändas, kompletteringarna drogs utanpåliggande. Dom bytte ALLT, tog 16 mandagar och gick på 60.000:-
Jag satte upp tejpmarkeringar där jag ville ha uttag och vad för typ av brytare det skulle vara (dimmer/trapp/dubbel etc.) Vi bestämmde innan vilka apparater samt klammer som skulle användas samt HUR det skulle dras. Viktigt när det skall gå utanpåliggande!
 
Om ni skall byta all el i hela huset bör det gå att jämföra med en nyinstallation. En sådan ligger på runt 500-550 kr/m2.
Detta ger en standardinstalltion, med i lämpligt antal uttag, brytare mm.
Det ger även en ny central med ( fler ) automatsäkringar, jordfelsbrytare mm.
Om installationen blir bökig kan man lägga på lite för den extra tiden, men det rör sig troligen om max 5-10000kr.
Jag skulle tippa på att dina anbud hamnar från 65000 till 75000kr.
mvh
greenbay
 
Jag har en liknande fråga som TS så jag postar den här.
Vårt hus är byggt årtal okänt, (1909 är angivet som schablon), elen är antagligen original och ledningarna utanpåliggande. Jag skulle vilja ha ledningarna infällda i väggarna och planerar då att renovera väggarna samtidigt. Hur går en sån här operation till, hur lång tid kan det tänkas ta, kan man bo i huset under tiden? Hur mycket kan det tänkas kosta?
 
Miscpony skrev:
Jag har en liknande fråga som TS så jag postar den här.
Vårt hus är byggt årtal okänt, (1909 är angivet som schablon), elen är antagligen original och ledningarna utanpåliggande. Jag skulle vilja ha ledningarna infällda i väggarna och planerar då att renovera väggarna samtidigt. Hur går en sån här operation till, hur lång tid kan det tänkas ta, kan man bo i huset under tiden? Hur mycket kan det tänkas kosta?
Svårt att svara på om man inte vet om huset är på 50 eller 500m2
 
Ehe. 95 kvm. :D
 
Elen är troligtvis inte orginal i ditt hus såvida du inte har tvinnad tråd på knoppisolatorer?

Ny infälld el i gammalt hus gör man bäst och enklast genom att regla på innerväggarna för att mellan dessa dra rör och montera apparatdosor för installationen. Gamla ledningar och annat kan ligga kvar som det är, men se till att matningen kopplas ur såklart!

När elektrikern är klar, på med nya innerväggar på reglarna. Man får sala ut för foder, socklar etc. Borde kosta som prisuppgifterna ovan då det ju blir en nyinstallation.

 
Hej
Jag drog om all el i vårt hus från 1907. Var tvungen att planera om hela "spridningen" av nätet efter som det tidigare varit luftledning och tre säkringar för hela huset på vinden..... Jag spårade in nya rör respektive byggde in dem i väggarna i samband med renovering. Köpte i princip allt material själv, utom elcentralerna. Fördrog tråd i de flesta rören, sen kopplade elektrikern ihop kalaset i två nya skåp med en jordfelsbrytare i varje (och nu i källaren). Det tog en jäkla tid med allt rördragande men jag klarade mig undan med ca 35.000 SEK för 100m2 + 40m2 källare. Det material jag köpt själv tillkom oxå (rör, dosor, brytare och uttag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.