Nu har även jag insett hur dyra trappor är. Vi skall ha en rak trappa och nu börjar vi fundera på om det är någon ekonomi i att gör en trappa själv.

Jag tänker mig en rak enkel trappa som vilar på två stålbalkar (jag tror det heter vang) ungefär som bilden nedan. Man köper alltså två balkar och nån typ av järn (måste nog specialbeställas, men det känns inte som om det är någon avancerad konstruktion) som själva stegen vilar på och sen kanske man kan fixa stegen själv.

Trappan skall se ut ungefär som i länken nedan:
http://www.snickarlaget.se/de102.htm

Är det helt feltänkt? Jag inser ju att man måste ha ett trappräcke + räcke runt hålet på övervåningen också + att trappan verkligen måste bli rak, men borde man inte kunna få till det för något mindre än 40 000!
 
Har själv gjort en liknande trappa, med skillnaden att vagnstyckena sitter på "sidorna av trappan" ung som på en klassisk trappa. Stålet (balkar och lite plattjärn, vinkeljärn och rundjärn) gick på ca 10 kkr (balk 200*100*12000), trä beroende på träslag. Gjorde i lönn (=dyrt) med en plattform överst, gick 7-8kkr tror jag...
Man det är mer jobb än du tror !! Jag lovar !
 
Jag brukar ju inte vara rädd för att ge mig på saker och ting, men en trappa skulle jag aldrig göra.
Trappan är ganska komplicerad med krav på exakta mått, den är stor och bökig att hantera och kräver duktig precision för att passa och inte börja knarra,

Och då är det bara en rak trappa vi talar om.

Trappan är ju en tämligen permanent installation och där kanske man vill ha lite mer finess med svängar och fina räcken osv.
Nä, det finns folk som försörjer sig på att bygga trappor.. :)
 
Jag håller med om trappbyggandet.
De timmar det tar att bygga en snygg trappa är bättre att lägga på målning, listning, köksmontering eller annat som går att dra av från kostnaden för det som andra utför åt en.

Jag skulle nästan hellre bygga köket själv, än att bygga trappan själv.
Om det inte är en enkel, rak trappa utan krav på estetik.
För en sådan har jag redan byggt...

Trappor och takstolar.
Lämna det till proffsen...
 
Och dessutom:
Jag tror att oops-kostnaderna är rätt stora.
Dvs den kostnad man drar på sig när man sågar, fräser, kapar eller hyvlar fel.
Och då äts vinsten upp snabbt...
 
OK. Tack för alla tips. Vi får se hur det blir, troligtvis beställer vi nog. Men det är långt kvar innan vi behöver fundera på det egentligen, grunden är ju inte ens gjuten!
 
Det beror väl på hur händig man är. Och hur noggrann man är. Jag vet flera personer (amatörer) som byggt både raka och svängda trappor själv. I trä. Och de har blivit helt knarrfria. Den trappa vi köpte från husleverantören däremot är bara skit: stora glipor, den knarrar överallt, virket är dåligt, räckena passar inte ihop, osv.

Lycka till! Som med allt annat hantverk, gäller det att vara noggrann.
 
Allting går.
Det jag menade var att tiden kanske kan användas mer effektivt.

Men vill man, och ger sig sjutton på det, så nog kan man bygga en trappa med bara en nagelfil...
Det svåra blir nog att fälla trädet... ;D
 
sollentuna skrev:
Är det helt feltänkt? Jag inser ju att man måste ha ett trappräcke + räcke runt hålet på övervåningen också + att trappan verkligen måste bli rak, men borde man inte kunna få till det för något mindre än 40 000!
En rak trappa kostar inte 40 000:- såvida du inte ska ha den i körsbär eller mahogny. Maila mig dina mått på trappan och vilket träslag du önskar, så ska jag ge dig ett pris.
 
För min del är det väl nästan som en princip att jag vill göra saker å ting själv, jag vill fälla träden själv, aptera rätt längder till det jag ska bygga, själv bestämma vilka virkesdimensioner som ska sågas ur vilken stock !
Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa varken takstolar eller trappa, men alla har vi ju olika intressen, prioriteringar och ekonomi och jag är säker att jag inte ens skulle trivas i ett nytt hus om jag inte gjort det själv !

Nu har jag tänkt göra två mindre golv och en trapp i Björk, har en hög 41, 50, och 63 mm plank liggande på tork tills inspirationen vill infinna sig.........

Jag har ritat massor av olika trappmodeller, först skulle det väl vara svängda vangstycken, stolpe och kilformade steg men det var ju t.o.m ett elände att göra ritningen så jag får nog sansa mig och göra raka vangstycken och en eller kanske två avsatser istället !

EDIT: Numera fullvärdig medlem 8) ;D
 
Tjena Haagbard.
Borde du inte kunna köpa en ritning av någon trappfabrikant.
De har ju programvaror som de bara matar in trapptyp, takhöjd och trapphålet storlek i.
Vips så kommer en produktionsritning.
Se till att lura till dig en sån, det tror jag att du tjänar på, för det är svårt att rita trappor...
 
Nix skrev:
Tjena Haagbard.
Borde du inte kunna köpa en ritning av någon trappfabrikant.
Det var ju detta med mina principer............
*bryter blyertspennan och dunkar huvudet i skrivbordet*
-Kan sälv kan sälv ! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.