janwide
Vi funderar på att måla våra badrumsväggar istället för att sätta våtrumsmatta eller kakel. Det finns ju godkända system för detta, men är det någon som har egen erfarenhet? Är ni nöjda med resultatet? Hur var det att jobba med och så vidare.
 
janwide
Ingen som har någon input?
 
H
Hej,

Vårt hus är ännu inte färdigt så kan tyvärr inte uttala mig ännu hur det funkar! Men ett av våra mindre badrum är målade med våtrumsfärg och även om det är godkänt så fick vi rekommenderat att man skall ha duschkabin eller "täta" duschväggar.

Tror nog inte jag själv skulle våga ha det i ett "huvud"-badrum speciellt om ni inte tänkte ha duschkabin.
 
T
janwide janwide skrev:
Ingen som har någon input?
Inte riktigt svar på frågan, men jag målade väggarna i tvättstugan med Beckers system, men det behövde ju bara vara vattenavvistande så jag använde aldrig den väv man behöver om det ska vara vattentätt. Men det var som att måla vilken vägg som helst (förutom att "grundfärgen" var mer som typ lim) och resultatet blev bra.
 
janwide
H Hejhejho skrev:
Hej,

Vårt hus är ännu inte färdigt så kan tyvärr inte uttala mig ännu hur det funkar! Men ett av våra mindre badrum är målade med våtrumsfärg och även om det är godkänt så fick vi rekommenderat att man skall ha duschkabin eller "täta" duschväggar.

Tror nog inte jag själv skulle våga ha det i ett "huvud"-badrum speciellt om ni inte tänkte ha duschkabin.
Har duschkabin nu som vi vill bli av med, så det är inte ett alternativ. Vem rekommenderade att inte ha det i huvudduschen? Enligt tillverkarna (you don´t say) ska det till och med vara bättre enligt försäkringsbolagen eftersom du direkt ser en skada / läcka. Är tätskiktet bakom kakel trasigt så märks det inte förrän det är försent.
 
H
janwide janwide skrev:
Har duschkabin nu som vi vill bli av med, så det är inte ett alternativ. Vem rekommenderade att inte ha det i huvudduschen? Enligt tillverkarna (you don´t say) ska det till och med vara bättre enligt försäkringsbolagen eftersom du direkt ser en skada / läcka. Är tätskiktet bakom kakel trasigt så märks det inte förrän det är försent.
Målaren, han var skeptiskt till att det håller för vatten i längden om man t.ex i badrummet duschar direkt på det. Sen om det är så eller inte kan jag nog inte uttala mig om.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Måleribranschen har väl något som heter Måleribranschens våtrumskontroll. Där listas godkända system för våtrum. Skulle kolla med ditt försäkringsbolag vad de säger om saken. Skulle tro att det går alldeles utmärkt. Det är nog mer kritiskt vad du väljer att göra på golvet. Matta eller klinker eller kanske microcement.

Målade själv väggar och golv med Beckers system. Det höll kanon i flera år.
 
Jag har målat många badrum med Flugger våtrumssystem utan problem hade t.o.m. direkt på spånskivor i mitt eget hus även i duschen i många år innan jag gjorde om det det fanns inga fuktskador någonstans när jag rev ner det är säkrare än mattor om man gör rätt men man måste göra det noga efter bruksanvisningen
 
Claes Sörmland
Min erfarenhet:

Det funkar som tätskikt men det är akrylfärg som ju nästan suger till sig skit. Och färgen ligger ju på en knottrig yta eftersom man använder glasfiberväv så ännu mer skit samlas där.

Så duschar du rakt på väggen, räkna med en äcklig vägg med tvålrester och elände som snabbt gör den ful. Hård rutin i städningen och ommålning kanske vartannat år (?) anbefalles. Samt modern badrumsventilation så att ytan snabt torkar upp efter dusch.
 
Då har du inte använt våtrumstäckfärg finns ju också slät glasfiberväv
 
Claes Sörmland
Bo arnold Bo arnold skrev:
Då har du inte använt våtrumstäckfärg finns ju också slät glasfiberväv
Jo, men inte slät glasfiberväv.
 
janwide
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min erfarenhet:

Det funkar som tätskikt men det är akrylfärg som ju nästan suger till sig skit. Och färgen ligger ju på en knottrig yta eftersom man använder glasfiberväv så ännu mer skit samlas där.

Så duschar du rakt på väggen, räkna med en äcklig vägg med tvålrester och elände som snabbt gör den ful. Hård rutin i städningen och ommålning kanske vartannat år (?) anbefalles. Samt modern badrumsventilation så att ytan snabt torkar upp efter dusch.
Det är ju en aspekt såklart. Samtidigt så har vi en annan dusch i huset med kaklade väggar och vit fog. Fogen blir missfärgad och är hopplös att hålla ren. En målad vägg som blivit ful är ju enkel att måla om var tredje år.
 
Vet ett större vandrarhem som har målade badrum/dusch och plastmatta på golvet. Inga problem på 20 år minimalt med underhåll. Svårt att hålla rent känner jag inte igen men kanske städas mer där än i ett hem. Kan inte tänka mig att de som hyr rum är speciellt försiktiga, så om det håller där borde det fungera hemma också.
Ser man till vad man får för pengarna så är det ju oslagbart.
 
Claes Sörmland
janwide janwide skrev:
Det är ju en aspekt såklart. Samtidigt så har vi en annan dusch i huset med kaklade väggar och vit fog. Fogen blir missfärgad och är hopplös att hålla ren. En målad vägg som blivit ful är ju enkel att måla om var tredje år.
Japp, är man inte rädd för en burk färg och en roller så är det ju ett utmärkt system att underhålla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.