Hej,
Jag avser montera såna där böjda duschdörrar och har läst många trådar om hur de fästs på bästa sätt...

Jag har troligen bara våtrumsgips bakom kakel och fuktspärr.
Att knacka på kakel för att hitta reglar tycker jag verkar svårt och jag vet inte om det är trä eller stålreglar i den av väggarna som är innervägg.
Har provat med en enklare regeldetektor och den piper lite som den har lust verkar det som. Knappast reproducerbart.

Jag har läst rätt mycket forumdiskussioner i ämnet och det finns väl tre läger:

- Grupp 1 säger skruv och universalplugg av div olika fabrikat (sådana som blir en knut/rosett/knopp på baksidan) med silikon i både hålet i väggen och hålet i pluggen. Några har även rekommenderat antingen en variant som är en gummiexpander eller en annan som är som en molly i plast, med ingjuten mutter och metriskt gängad skruv.
Detta med argumenten att annars går de inte att ta loss ifall något går sönder och behöver bytas etc eller för att man då vet att de sitter fast. Några säger även Molly, medan andra säger att dessa är svåra att täta och därmed inte har i våtrum att göra, ffa inte i våtzon 1.

Grupp 2 säger limma bara med silikon eller div andra starka limmer, då med argumentet att man inte bryter fuktspärren alls.

Grupp 3 säger "hängslen och livrem", dvs skruv, plugg, silikon och så en silikonsträng bakom helga skenan på väggen.

Då jag varit mest inne på universalplugg och skruv så letade jag rostfria skruvar som skulle passa i 8 mm universalplugg (6 mm plugg verkar för korta tycker jag, de kan nog inte sno ihop sig på baksidan (gips+fuktspärr+fix+platta borde ju vara 20-22 mm eller nåt och dessa pluggar verkar ha en totallängd på ca 38 mm, så jag tycker det verkar för klent)).
Jag hittade bara försänkta om de skulle vara gänga typ träskruv med mer stigning på gängen, så att inte den del i pluggen som ska knöla ihop den ska spricka eller den gäng som skapas dras sönder. Bland kullriga hittade jag bara plåtskruv och de har ju finare gäng.

Men så i helgen googlade jag en vända till och hittade nåt som heter Drymo...
Som en Molly, men med en "förlängning" av gummi, där den går genom platta, fuktspärr och gips.
Den ska vara självtätande, klara 30 kg last per skruv, typgodkänd för montering i keramiska våtrumskonstruktioner på skivor av gips etc för väggkonstruktioner från 19-27 mm för använding i våtzon 1 och testad av SP.
En svensk uppfinning som verkar ha kommit på marknaden under 2012. Men det fanns inte jättemånga länkar, men några youtube-klipp som visar montering.
Men jag hittar ingen som skrivit om att de använt dessa.
När jag söker i det här forumet, där svar eller åsikter om det mesta brukar finnas, så får jag inga träffar alls.

Det låter ju som precis vad jag letat efter.
Men - "när något låter för bra för att vara sant är det ofta det"..undras om det finns några hakar?

Någon som stött på eller t o m testat Drymo?
 
Eftersom jag tillhör läger 2, limma med ett starkt lim, och själv har tillämpat den tekniken med framgång, så har jag tyvärr ingen information om Drymo att dela med mig av. ;)

Limma istället, så slipper du bryta tätskiktet i zon 1. Det är väl dessutom helt på tvärs med branschstandard och kanske "säker vatten" också att borra hål när du inte har en regel bakom som tätningsmassorna kan bottna i. Just my five cents :)
 
Den här pluggen skulle ju vara typgodkänd för montage i gipsskiva i zon1 och är uppenbarligen framtagen för att montera just där man inte har regel bakom...det var ju det som var grejen med den.
Sen att säker vatten vill limma upp allt är ju en annan sak.
Jag har redan hål i tätskiktet eftersom duschstång blandare och rörfästen är skruvat.
Frågan gällde ju om någon testat den här pluggen, som ju verkar ganska ny på marknanden.
 
Glabete, det är suveränt och helt tveklöst framtiden i badrum, du kan limma allt ifrån tvättställ, till klammer.
 
Dr.L skrev:
Glabete, det är suveränt och helt tveklöst framtiden i badrum, du kan limma allt ifrån tvättställ, till klammer.
Jag betvivlar inte att limmet håller, men håller verkligen kakelplattan? Eller dukens lim mot våtrumsgipset? I detta fall funkar det säkert, men ett tvättställ som "folk" hänger på, jag är tveksa
 
Det kanske var dumt att inleda frågan med hela bakgrunden, eftersom det triggar till en diskussion om alla alternativa metoder och åsikter kring dessa.

Jag tvivlar inte på att det finns lim som biter bra i både aluminium och i glasyren på kaklet.
Men om resten (kaklet, tätskicktet mot gipsen etc) håller vet jag inte heller.
Hade det varit en vägg som haft stöd mot golvet även längst ut kanske jag övervägt att limma, men med dörrar som bara stöder mot golvet inne i hörnet samt rör på sig så är jag skeptisk.
Glabete t ex ska ju gå att demontera utan att det lämnar fläckar efter sig. Det är alltså inte en permanent infästning. Går det att vrida/skjuva bort monteringsbrickor så är jag tveksam till att fästa rörliga tunga ömtåliga delar.
Släpper en limmad blandare blir den hängande i rören.
Skulle en limmad duschstång släppa kan ett barn få ont i skallen och kanske få en bula.
Men släpper en stor duschdörr i glas och slår ner i klinkersen och sen välter mot kaklet så vet jag inte om jag vill fundera mer på vad som kan hända...

Skruvar jag blir det fler hål, men är de bra tätade bör de hålla lika bra som hålen duschstång, blandare och rörfästen sitter med. Visst räcker det att ett hål läcker, men med övriga risker i beaktande så tänker jag ändå skruva.

Kan vi inte diskutera limning och alternativa fästmetoder i en annan tråd och hålla den här till Drymo våtrumsskruv?
 
Verkar ju vara en "smart" skruv.
Dessutom även godkänd av SP.
Jag skulle tro att den där tätar minst lika bra som en siliconslatt i en regel.
 
Det är tänkbart att det är en bra produkt. Men jag vet inte hur testen hos SP tas med BKR, som fastställer branschreglerna. Om BKR tycker att skruven är OK för den användningen så antar jag att man bör kunna köra på det och ändå få ers. från förs. bolag om det skulle gå fel. Annars tror jag inte att SP testen räcker för det.

Det har funnits många produkter på marknaden som påståtts vara godkända. Ex. körde Biltema för några år sedan med "godkänt tätskikt", skulle vara godkänt enl. BKR. Men biltema glömde berätta att det bara var godkänt på betongunderlag, inte på skivor... Numera har de ju ett system som är godkänt även för skivor.

Så när en firma skriver att produkten testats av ... så bör man fråga sig om det finns sidovillkor som måste uppfyllas också.
 
Redigerat:
jo förvisso kan det vara så.
Med tanke på gummibiten på själva pluggen, eller vad man ska kalla det för, om det är så att den trycks ihop i hålet och fyller upp hela det så bör det bli lita tätt som om man borrar genom kaklet och kluttar i silicone och drar en skruv genom våtrumsskivan, tycker jag då...

TS: ring tillverkaren av skruven och ställ frågorna som hempularen skrev, kolla även med BKR
 
ullberg
Som sagt, godkänner BKR den är det väl en bra lösning, annars skulle jag nog undvika den.

F.ö. rolig reklamvideo de har:
http://youtu.be/cuOpz6B2wes
På slutet testas den enorma hållfastheten genom att de lyfter den lilla mock-up-skivan, ja ja, då känner jag mig trygg att det håller...

/U
 
ullberg skrev:
Som sagt, godkänner BKR den är det väl en bra lösning, annars skulle jag nog undvika den.

F.ö. rolig reklamvideo de har:
[länk]
På slutet testas den enorma hållfastheten genom att de lyfter den lilla mock-up-skivan, ja ja, då känner jag mig trygg att det håller...

/U
Jag ringde BKR och hade en lång och intressant pratstund med en väldigt trevlig och kunnig teknisk rådgivare.
BKR godkänner eller rekommenderar inga enskilda varumärken eller produkter, då de ska vara oberoende.
.
Han kände dock väl till produkten och sa att den genomgått en väldigt omfattande testning med hårda krav enligt nån standard och nån europeisk standard som jag inte minns namn och nummer på.
Som jag förstod det hade han i alla fall gott förtroende för de standarder den testats mot och han verkade ha gott förtorende för SP.
Han kunde ju dock varken direkt rekommendera eller avråda från att använda produkten, för då hade han ju inte varit oberoende.
På frågan om han kände till några problem eller skador orsakade med Drymo svarade han nej.

Vad gäller hållbarhet/belastbarhet så borde det väl vara väldigt jämförbart med molly och de är ju ganska starka...
(Tittar man på t ex INRs animerade film om deras "Borrfri" http://www.youtube.com/watch?v=uvGGoISJcRE så belastar de ju inte dörrarna alls, så med ett analogt resonemang så skulle man ju inte kunna lita på att de bär mer än dörrarnas egenvikt heller då....)

Men det hade ju varit intressant med inlägg av någon som har egen erfarenhet av Drymo. Finns det ingen i "Grupp 1" som testat?
 
ullberg
Jag menade inte på något sätt att hållfastheten skulle vara sämre än en standardmolly, bara att det var ett lite dåligt sätt att visa hur bra den är... ;)

/U
 
får väl tätskikta en låda, borra i några Drymo och fylla med vatten :)
 
Nu sitter jag i bilen så kan inte skriva för mkt men problemet med de flesta av dessa produkter skjuter något över målet. De är godkända och testade för användning i våtrum men undantar ändå inte från kravet om att skruvinfästning i våtzon 1 ska göras i massiv konstruktion eller särskild konstruktionsdetalj. Vissa pluggsystem försöker hävda att de går under särskild konstruktionsdetalj men det är en tveksam tolkning. Se BKR 6.3.4
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.