Någon som äter på min ved :wow:
Tror det är denna filuren
http://www.anticimex.com/se/Privat/...egorier1/Angriper-virke1/Strimmig-tragnagare/

Ingen större fara tror jag dock :x
Man bör nog omsätta veden bättre än jag gjort med denna .
Veden har legat i 6 år nu :D
Jag har hållt på tagit hem färdig torr ved och vägrat ligga effter eller ha ved att fylla till våren då det varit annat att göra . Så vedboden har legat på max sedan 2009 och denna sidan sedan 2005 . Så denna säsong ska jag byta ved i vedboden . Elda upp detta och stapla in nytt d^_^b Ligger massa smålandsgran här inne med från stormen gudrun det ni !! Inte illa som jag och vedboden hör hemma i Dalarna ;) Det vedträdet som här är angripet är dock Fura från Dalaskogarna

529201163933P7de6.jpg
 
Har haft samma på min ved någon gång, det är tall och gran som angrips men man slipper ta in barken då i alla fall för den trillar lös :)
 
Ja det är barken som ligger lös här till höger med :D
 
Jag tror det är blåhjon som lämnar dessa "spår" efter sig.
 
Jodå det finns allt en del som gillar att knapra på veden, ibland är det hela sågspånshögar under vedträna. jag har nog haft granbarkborre också tror jag, men de brukar inte bli så långlivade! Men att elda upp veden från 2005 nu snarast är nog en bra idé ! Tydligen kan ju veden även bli f ö r torr.
 
Svar ja, blir väldigt torr och brinner mycket häftigt och ger mindre värme. Har provat ved som är mycket gammal ca 50 år och den veden brann upp som papper, ändå var den hård och tung.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.