Tja

Jag skulle vilja göra en formel som får en ruta att bli röd för uppföljning av kurser som måste läsas om efter bla 3års cykler. I excel rutan vill jag skriva in utgångsdatum och när det kommit fram till dags datum så vill jag att den rutan ska bli röd.
På andra kurser vill jag att ett X ska göra att rutan blir grön för lätt uppföljning. Hur tillverkar jag den formeln?

Om jag vill kunna länka namn mellan flikar så man exempelvis kan ha en telefonlista som man sen länkar till uppföljningslistan hur gör jag då?

tack på förhand

//
M
 
Du behöver ha ett fält där aktuellt datum räknas upp, med det fältets värde som referens så kan du sedan styra formateringen av dina celler med utgångsdatum i.

/Ola
 
Om jag tolkar det om länkning rätt borde det bara vara att skriva ett "likamed"-tecken i den cell som du vill ha datat i, byta flik till den där det fält du vill länka till finns och klicka på den rutan. Villkorsstyrd formatering är som sagt tricket för färgerna. Google har instruktioner :)
 
jo har förstått att det är villkorsstyrd formatering som gäller men får det inte att funka. Hur ska formeln se ut och hur får jag till färgen? Jag vet att jag måste göra en cell med dagens datum (=date)
/
M
 
och hur får jag det att funka med en "X" att bli grön?
 
Allting detta beror på vilken excel du använder. Dvs vilken version. I de senare versionerna så finns det inbakat i cellstyrningen. I de gamla behövde du skriva en formel.
 
Chaly
Finns exempel med ganska precis det du vill höra här: LÄNK

Enkelt exempel bifogat(Excel 2010).
 
Är det fortfarande så att man måste skriva "programkoden" i Excel enligt den språkversion man har?
Att översätta programkoden till det lokala språket var ett väldigt dumt beslut.
I stället för att göra "programmeringen" tillgänglig för fler personer så blev den nästan oanvändbar.
Jag erkänner att jag kört piratversioner av Excel. En stor fördel var att jag då kunde slippa utttyck som "om(icke(ärtext(xxx)))" genom att välja bort den svenska versionen. Hjälpen i den svenska versionen var oanvändbar eftersom man inte hade minsta aning om vad en funktion kunde ha för namn. Nu var det ganska många år sedan jag behövde göra sådant, så situationen kanske blivit bättre? Kan man alltid skriva "koden" enligt den amerikanske/engelska versionen? Går det att använda ett Excel-ark med makron/kod oavsett vilken språkversion man har på sitt Excel?
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.