Jag har precis köpt en ny Cresent Milli. Fick hem den idag.

Nu märker jag att framhjulet viker sig mot framgaffeln när jag bromsar. Den viker sig åt samma håll som bromsskivan sitter. Testade att dra åt hjulet, men drog nog lite hårt för det började låta om hjulet. Lättade lite tills ljudet slutade, men då blev det samma sak igen, att hjulet vek sig mot gaffeln vid inbromsning.
Vad kan detta bero på?
 
Dåligt spända ekrar?
 
Jag vet inte. Cykeln är ju helt ny. Hur vet man om ekrarna är dåligt spända?
 
Anna1984 skrev:
Jag vet inte. Cykeln är ju helt ny. Hur vet man om ekrarna är dåligt spända?
Kanske dags att gå tillbaka med den och få den rätt justerad?:rolleyes:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Pagno skrev:
Kanske dags att gå tillbaka med den och få den rätt justerad?:rolleyes:
Jag har rätt långt till butiken. Tänkte om det fanns något lätt sätt att lösa det själv på.
Annars åker jag självklart tillbaka med den.
 
fahlis skrev:
Dåligt spända ekrar?
Kanske det som Fahils menar, men jag tror snarare att det är ojämt spända ekrar.

Steg 1 är att känna på ekrarna på båda sidor av hjulen om dom känns olika. OM det är så stor skillnad att du (som inte gjort det tidigare) känner en skillnad så måste du helt klart justera dem. Inget svårt jobb men kanske inte något man ger sig på helt utan verktyg och erfarenhet. Butiken där du köpt den bör dock kunna lösa det hela tämligen snabbt.
 
Feljusterat nav/lager gör att du inte kan spänna fast hjulet. Har du "kon nycklar" kan du justera det själv, annars blir det tillbaka till butiken med den.
 
Nu har jag kollat ekrarna. Inget fel på den. Det är inte så att hjulet flexar, utan det blir snedställt. Alltså det går inte tillbaka när jag slutat att bromsa. Kan det vara feljusterat nav/lager då eller?
Dåligt att det ska vara så på en ny cykel.
 
Robert-san01 skrev:
Feljusterat nav/lager gör att du inte kan spänna fast hjulet. Har du "kon nycklar" kan du justera det själv, annars blir det tillbaka till butiken med den.
Har googlat lite men inte hittat så mycket info. Vet du om det finns beskrivet någonstans på nätet hur man gör?
 
Anna1984 skrev:
Nu har jag kollat ekrarna. Inget fel på den. Det är inte så att hjulet flexar, utan det blir snedställt. Alltså det går inte tillbaka när jag slutat att bromsa. Kan det vara feljusterat nav/lager då eller?
Jag tror du får utveckla problemet lite mer.

När du bromsar, vrider sig då hjulet i förhållande till styret ? Eller vad är det som blir sneställt i förhållande till vad ?

Lite info om nav/lager:
http://www.parktool.com/blog/repair-help/hub-overhaul-and-adjustment#article-section-3

Om det istället är hjulet som vrider sig mot styret så skulle jag kolla här:
https://www.youtube.com/watch?v=dglSmqfUcRQ
 
Robin Wahlman skrev:
Jag tror du får utveckla problemet lite mer.

När du bromsar, vrider sig då hjulet i förhållande till styret ? Eller vad är det som blir sneställt i förhållande till vad ?

Lite info om nav/lager:
[länk]

Om det istället är hjulet som vrider sig mot styret så skulle jag kolla här:
[länk]
Framhjulet som är centrerat från början mitt i framgaffeln, viker sig och blir snett så att det ligger emot ena sidan på framgaffeln efter att jag bromsar med frambromsen. Som att det inte sitter fast ordentligt. Men jag har testat att dra åt det mer, men med samma resultat.
Kan bifoga bilder imorgon.

Jag förstod inte riktigt vad andra filmen hade med framhjulet att göra?
 
Du kunde ju inte spänna kopplingen som håller hjulet i gaffeln hårdare för då snurrade inte hjulet. Lagret i hjulet är för hårt justerat. Nav med konor och lösa kulor måste justeras med lite glapp då det spänns åt när man drar åt kopplingen.
 
Ok tack. Blir att åka in med cykeln igen. Suck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.