Jag kan ju svara själv på frågan. Ja, det gör jag sedan en liten stund. Tyvärr fick jag en gratis "uppgradering" när jag beställde, så de skickade Pro-versionen. Enda praktiska skillnaden är att hållaren man fäster bladen i för att slipa dem nu även är en märkkniv. Fiffigt värre, men för mig som tänkt slipa med maskin där jag verkligen hade behövt den raka pinnen mot anhållet är uppgraderingen kass.

Så är det någon som äger den vanliga bonnversionen av hyveln och vill uppgradera så säg til.

Eller är det någon som kommer på något smart sätt att slipa ett eländigt litet blad mot den raka kanten på slipjiggen. Handtaget till märkkniven är greppvänligt men har inte en enda rak kant.

Verktyg med utbytbart blad vid instruktioner för slipning av blad, på en yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallplatta med skenor och bultar, industriellt komponent, grå bakgrund, monteringshål, robust konstruktion, isolerad bild.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Om du skickar måtten på bladet kan jag 3D-printa en hållare till dig. Så har jag gjort för att kunna slipa bladen till min spånhyvel.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Jag har originalhållaren men är inte tillbaks hemma förrän på söndag.
Då kan jag skicka måtten.
Dag
 
  • Gilla
Erik Ekengard och 1 till
  • Laddar…
S Stefan_R skrev:
Om du skickar måtten på bladet kan jag 3D-printa en hållare till dig. Så har jag gjort för att kunna slipa bladen till min spånhyvel.
Väldigt snällt av er båda två. Min erfarenhet av 3D-utskrifter är väldigt begränsad - är det möjligt att få sådan stabilitet och precision att ett så litet stål kan sitta stadigt? Men jag testar gärna.

Vad kan jag muta er två med då? Dag har gett mig ek och Stefan har gjort väldigt snygga ätpinnar i kul träslag. Kanske jag kan skicka över ett par bitar padouk eller liknande.

Om inte det går så kom min fru med en alternativ idé som är ett riktigt fulmeck. En vinkelrätt kloss i något hårt träslag som man fräser ur en ränna i, lite större än det handtag jag fick med, och sedan gjuter fast handtaget i rätt position med epoxy. Långt ifrån snyggt, men det borde åtminstone vara stabilt.
 
Jag hade nog suttit lugnt i båten.
Du behöver väl inte slipa ännu?
Som jag ser det så är det ingen raketforskning att göra en hållare i metall med lite filande.
Jag tittar närmare på det hela nästa vecka.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Jag hade nog suttit lugnt i båten.
Du behöver väl inte slipa ännu?
Som jag ser det så är det ingen raketforskning att göra en hållare i metall med lite filande.
Jag tittar närmare på det hela nästa vecka.

Dag
Jag hade gärna suttit i båten. Den ska ju vara ”razor sharp” direkt ur lådan, men jag har nog sett vassare verktyg på biltema. Rejält randig och rätt grov yta, så tyvärr behövdes den slipas. Och nu är det gjort. Jag skruvade fast märkpennan i ett block av körsbär. Nu är det vanliga bladet vasst och funkar riktigt bra, så jag bara hoppas att de smalare går att slipa på samma sätt. 45-gradersbladet får jag försöka lösa mer på frihand men det låtsas jag inte om just nu.

Eftersom bladen är så korta behöver en hållare vara riktigt stabil. Får väl se nästa gång om mitt körsbärsbygge är det, men jag är tveksam. Jag har ingen lust att slipa helt ny egg varje gång, får då är det lilla stålet snart slut. Hyveln ser bra ut och känns bra i handen, men felleverans och slött stål gör att den stora kärleken inte infann sig. Fast jag ska testa den i lugn och ro i helgen och nu när den är vass kanske vi blir luckliga tillsammans.
Hand håller ett trästycke med monterad svart knivslida eller verktygshållare. Arbetsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
[...] Min erfarenhet av 3D-utskrifter är väldigt begränsad - är det möjligt att få sådan stabilitet och precision att ett så litet stål kan sitta stadigt? Men jag testar gärna.
[...]
Nja, 3D-utskrifter GÅR att få till med både hög precision och hög hållfasthet, det finns ju möjlighet att skriva ut i både metall och kolfiberarmerad plast med precision nedåt 100-dels mm. Men min lilla hobbymaskin klarar varken det ena eller det andra, men förhoppningsvis TILLRÄCKLIGT av båda. :)

Till 45-gradersbladet kanske man kan göra något i den här stilen, en platta med en måttanpassad försänkning där bladet skruvas fast. I andra änden av plattan gör man motsvarande, fast spegelvända, uttag så att det går att slipa den andra eggen åxo. Den typen av bladhållare borde gå att använda både i Tormek:en och i såna där vanliga hållare för hyvelstål till diamantplattor. Jag TROR att det blir tillräckligt starkt med vanlig enkel PLA (den enklaste och vanligaste typen av plast i 3D_skrivare), annars får man väl limma på en metallbit (exempelvis bladet från en gammal fil) på undersidan.

Om du skickar måtten på bladet så testar jag gärna.

3D-modell av röd sax med öppna blad mot en blågrå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Wow, jag måste ha varit en riktig ängel i något tidigare liv. Alla verkar vilja hjälpa till.

Hyveln köpte jag från Kina, men de är inte så enkla att få tag på, så jag skickade ett mail till Katz Moses och frågade om det gick att köpa en gammal pinne. Svar inom en timme och de hade letat fram en från den första sändningen och de skickar den gratis till mig.

Med all hjälp så borde det här lösas enkelt. Jag väntar först in pinnen från USA och så rapporterar jag här och så ser vi om vi ska försöka ta fram en ännu bättre lösning.

Oavsett hur det går så finns det padouk här åt er. Kul träslag att blanda in i byggen för kontrast. Eller mahogny kanske. Det har jag också gott om.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Lång, tunn, silverfärgad metallobject med skruvhål, på brunvit rutig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu blir det nog lite enklare nästa gång det ska slipas.
 
  • Gilla
andy999 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.