Hej på vårat putsade garage har vi en rödliknande färg som verkar vara svårt att få bort. Har provat med fasad-rent och sen högtryckstvätt men utan resultat. Se bifogad bild.
Tips ?
Putsad garagevägg med rödaktiga fläckar som inte går bort efter rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Det är en lav eller alg. Jag har det på eternithuset. Klorin bleker effektivt bort den. Blanda 20% Klorin i vatten och spruta på en fuktig varm dag så är det borta efter några timmar. (Kolla så att fasadfärgen klarar Klorin.)
 
Ok, bra. Tusen tack
 
Inte alls säkert men det kan vara rödgrund som "blöder" igenom. Hur gammal är byggnaden/putsen?
 
Nej, googla rödalg.
 
Nils82 skrev:
Inte alls säkert men det kan vara rödgrund som "blöder" igenom. Hur gammal är byggnaden/putsen?
Den är putsad 2008.
 
Draven skrev:
Den är putsad 2008.
Okej. Det jag var inne på ska tydligen drabba äldre byggnader.
Lycka till med tvätten
 
Stefan N skrev:
Nej, googla rödalg.
Grön-fri ska tydligen vara det som gör susen, någon som provat detta ?
 
Ja.

Eller jag snålade och köpte Bensaltensid (som är den aktiva ingrediensen i Grön-fri) och spädde med vatten enligt anvisning och sprutade på med tryckspruta, borstade med pisavakvast. Upprepade detta två ggr och sköljde sedan av med vatten. Det är nog 4-5 år sen och algerna har inte återkommit.

Att klorin skulle ha samma effekt har jag inte hört talas om innan, dödar det verkligen algerna?
 
Claes Sörmland
Klorin har ju natriumhypoklorit som verksam substans och det oxiderar mycket kraftigt och inaktiverar lav och alger så de omedelbart dör och bleks bort. En fördel är att det inte krävs någon mekanisk bearbetning av ytan.

Bensaltensid är istället ett positivt laddad tvålämne (detergent) som löser upp cellernas plasmamembran så att de dör. Eftersom att ämnet inte är kemiskt reaktivt så bygger det på att den döda laven tvättas bort eller bleks bort av solljuset med tiden.
 
Så det funkar lika bra att spruta klorin på mossiga takpannor som alla andra undermedel?
 
D Draven skrev:
Sen utöver det röda syns en mörkare nyans på den vita putsen runt mina siporex stenar. Liknande denna bilden.(sporium fasader med påväxt) Hur får jag bort det ?
[länk]
Hur har det gått? Körde du med klorin?
 
Hej nej jag körde fasad tvätt det blev bra, för stunden, men är tillbaka året efter.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.