Hej! Jag har inte helt lyckats bekanta mig med alla delar av mitt hus och är väl rent generellt inte någon tekniker av mig. Jag märkte nu ikväll att det kom ett ”surrande” eller kanske mer av ett brummande ljud i källaren, borta vid proppskåpet.

Det som börjat brumma är det lilla skåp som syns på bilden, d.v.s. till vänster om propparna. Jag har inte riktigt lyckats lista ut vad det här är (gissar på att det har med elen att göra) och inget verkar ha hänt, men vet inte om det surrande ljudet är något jag bör oroa mig för? Det blåser ganska rejält ute nu och det brukar susa och dra en del i huset vid sådant här väder, men jag vet inte om det har någon koppling. All elektricitet verkar fungera fint vad jag kan se.
 
  • Elektrisk kontaktdon i genomskinligt skyddslåda på vägg, märkt "Klöckner-Moeller" och "Sandblom & Stohne".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre elcentral med säkringsskåp och säkringsautomater på en vägg i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal Klöcknerkontaktor bukar syrra när dom blir gamla , säker 50 år på nacken. vet vad den är för. Sitter elmätaren inne. Kan vara något med natttaxa för att värme en VVB, fanns för länge sedan. Då ska det vara en strömbrytare på något ställe kring centralen
 
Det är en kontaktor
Kan du kanske undersöka vad den styr för något?
Störs du av ljudet så kan den bytas ut mot en brumfri kontaktor
 
J jonaserik skrev:
En gammal Klöcknerkontaktor bukar syrra när dom blir gamla , säker 50 år på nacken. vet vad den är för. Sitter elmätaren inne. Kan vara något med natttaxa för att värme en VVB, fanns för länge sedan. Då ska det vara en strömbrytare på något ställe kring centralen
Tack för svar! Huset är strax över femtio år, så det låter inte omöjligt. Jag ska undersöka och se om jag hittar en strömbrytare i närheten (elmätaren tror jag sitter uppe på övervåningen). Jag tänker att jag ska låta någon kunnig se över det vid tillfälle, men du tror inte det är något akut problem?
 
U Uffe A skrev:
Det är en kontaktor
Kan du kanske undersöka vad den styr för något?
Störs du av ljudet så kan den bytas ut mot en brumfri kontaktor
Tack för svar! Den är alltså kopplad till något särskilt i huset, som den styr? Ljudet stör mig egentligen inte (det hörs bara när man är nära den) men jag tycker mig inte ha hört det tidigare, så jag blev bara lite nojig över om det blivit något plötsligt fel på den.
 
K Kaospassageraren skrev:
Tack för svar! Huset är strax över femtio år, så det låter inte omöjligt. Jag ska undersöka och se om jag hittar en strömbrytare i närheten (elmätaren tror jag sitter uppe på övervåningen). Jag tänker att jag ska låta någon kunnig se över det vid tillfälle, men du tror inte det är något akut problem?
Svar nej, det som kan hända är att den börjar låta mer, men vara den volymen i flera år till, då den troligtvis ligger dragen 24/7
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Högst troligt är det en gammal tariffstyrning som kan tas bort helt så du slipper ljud och framtida problem. Be en elektriker hjälpa dig om du är osäker.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.