Jag har en fin ASUS-router, men som nu inte känner av min nya 4G-usb-dongel. Asusén klarar 4G donglar men inte just den nya modell jag har.

Istället för att köpa en dyr router så tänkte jag på att skaffa en beg. Dovado Tiny router, där jag vet att min dongel passar, och sedan via kabel koppla den till WAN-porten på min ASUS.

Måste jag då stänga av DHCP på min ASUS?

Hela min id´e är att jag vill ha min ASUS som router, och Dovadon skall bara jobba som internetmottagare. I min ASUS har jag öppnat port 80 eftersom jag har en wordpress-sajt på min NAS. Jag vet inte om jag kan få allt att fungera med denna lösning?

(Jag vågar inte installera ett öppen källkod på min Asus o chansa på att det funkar)
 
Redigerat:
Vad har du för modell på Asus routern och på stickan?
 
Stäng av dhcp på asus routern, koppla in Dovado på LAN-sidan av Asusen så delar Dovadon ut DHCP även till det som är kopplat på LAN/WLAN. öppna port 80 på Dovadon för extern sajtaccess, dock är det många operatörer som blockar den via 4/3G.
 
fredda skrev:
Vad har du för modell på Asus routern och på stickan?

asus n56u / huawei e3372 (hilink-modem)
 
anis16 skrev:
Stäng av dhcp på asus routern, koppla in Dovado på LAN-sidan av Asusen så delar Dovadon ut DHCP även till det som är kopplat på LAN/WLAN. öppna port 80 på Dovadon för extern sajtaccess, dock är det många operatörer som blockar den via 4/3G.
tack! Min operatör öppnade port 80 utan konstigheter :) ...på mitt dåvarande 3g-modem, som nu är bytt till 4g hos samma operatör.
 
Följdfråga, vilken av routrarna är det som sänder wifi? Dovadon bara? Eller båda? Asusen lär ha bättre täckning hemma än din lilla Dovadon.
 
Mäh? Dovadon går ju köra bryggad. End of story.
 
Japp. Bästa är att sätta dovadon i bryggläge. Då blir den i princip en ren modemhållare som du kopplar till ASUS:ens WAN-port. Portöppningar, DHCP etc ligger kvar som vanligt i din asus. Stäng av wi-fi i dovadon.
 
Vilken firmware-version har du på asusroutern?
Prova att ladda i den senaste innan du skaffar dovadon.

Om du skaffar dovadon så ska den bryggas och "allt" ska stängas av, koppla in den på WAN-porten på asusen. Då kör du nämligen precis som du har gjort med 3G-dongeln.
 
DABBR skrev:
Japp. Bästa är att sätta dovadon i bryggläge. Då blir den i princip en ren modemhållare som du kopplar till ASUS:ens WAN-port. Portöppningar, DHCP etc ligger kvar som vanligt i din asus. Stäng av wi-fi i dovadon.
tack, exakt så jag vill ha det. :)
 
Demmpa skrev:
Vilken firmware-version har du på asusroutern?
Prova att ladda i den senaste innan du skaffar dovadon.

Om du skaffar dovadon så ska den bryggas och "allt" ska stängas av, koppla in den på WAN-porten på asusen. Då kör du nämligen precis som du har gjort med 3G-dongeln.
Tack. Jo jag är inte helt "grön" så visst har jag uppdaterat senaste firemware :) Jag har tom. testat de 3 senaste för att jämföra dem. Var också i kontakt med asus support, som medger att donglarna i deras firmware är gamla o uppdateras inte. Fick också veta via ett annat forum att ASUS styrper sina routrars "dongelkapacitet" till 22,5mb/s. Så jag funderar på att skaffa en Dovado Tiny AC (Den helt nya o snabba) för 950kr. Så kanske jag använder min asus som switch bara, då Tiny AC tyvärr bara har 1st Lan-port. Dovado verkar anstränga sig o uppdaterar sin firmware ofta o ser till att dagens modem också är kompatibla.
 
Ny fråga ,

Kan läsa detta på Kjell´s hemsida :

"Hi-link-modem är en typ av modem som är extra snabba på att ansluta till mobila nätverk. Ett populärt USB-modem av Hi-link-typ är Huawei E353. Förr hade Dovados routrar inget stöd för sådana modem, men sedan firmwareversion 6.2.5 fungerar även sådana. Modemen körs dock i LIM-läge (Limited Internet Mode), vilket innebär att SMS-, UPnP- och Bridge mode-funktionerna inte kan användas."

"Bridge mode-funktionerna inte kan användas" .... betyder detta att jag inte kan använda en Dovado Tiny som bridge? Eller kan man även sätta sälja dongeln i Bridge mode?

Varför finns det inga routrar som kan hantera ett hi-link-modem fullt ut? Skumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.