Min man och jag hålla på att bygga ett nytt hus och fundera på fjällpanel. Vi tycker att det är väldigt fint, men det verkar lite ovanligt i Sverige. Finns det någon anledning till det? Finns det stor nackdelar med fjällpanel jämfördes med vanligt stående furupanel?

Tack i förskott för era svar!
 
Jo tack, det är en vacker panel, och nog den mest vanliga, om man ser sig om här i Världen. Men också ömtålig, om den inte blir rätt uppsatt och underhållen. Jag har valt något bredare panel 145 X 22 mm, eftersom byggnaderna är stora. Första inköpet (till garaget) kom från ett mindre sågverk här i Skåne, och panelen var av sämre kvalitet, så detta ville jag inte göra om, när det var tid för panel till bostadsdelen. Ett annat sågverk här hade kontakt med sågverk i Norrland, så det blev beställt därifrån, 140 kvm = 5.4 meter lång. Låter kanske otroligt, men inte en enda bräda blev kasserad = mycket hög kvalitet på virket, och allt är uppsatt med rostfri huggen spik.
Lycka till

IMG_1243.jpg

IMG_1236.jpg
 
Redigerat:
Då passar jag på att fråga här, håller på att sätta upp fjällpanel (tack igen för tipset att sätta foder kant i kant med brädorna istället för ovanpå...) Jag valde att skruva (med Grabber PTS panelskruv) , t o m billigare än rostfria spiken. Ser en fördel i skruven att det är lättare att justera eller senare byta ut enstaka brädor t ex. Vad är nackdelen? Skruven är ju inte rostfri iofs men korrosivitetsklass C3 och i praktiken håller väl även den långt längre än den mest välskötta panel ?
 
Redigerat:
Finns inga nackdelar med att skruva mer än att det väl normalt sett ska vara dyrare. Vi valde fjällpanel på altanen, det matchade övriga faluröda "laggårdsplank" fint och vi har skruvat upp dem eftersom vi inte kommer överens med hammare och har gott om skruvdragare men ingen spikpistol.

Att det är lätt att göra om enstaka plankor är en stor fördel för oss amatörer.
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
Det är ju lite mer macho o mer miljöanpassat med hammaren iofs :D

Nej som sagt för oss amatörer som får till ett och annat bomslag och kanske t o m sätter en enstaka bräda snett är det rätt skönt med skruv...
 
Tack för alla svar! Det känns riktig bra att höra att det inte finns någon stor nackdel med fjällpanel!

Det var så fint på huset i bilderna!
 
Plus vi bor i norrland så det borde inte vara så svårt att hitta bra kvalitet norrlandsk panel!
 
Jo, ok men blir det inte en stor blaffa till skalle som syns? Kunde vara kul att få se en närbild på skruvarna där dom sitter i panelen. Jo dosken, ser det inte hemskt ut, när men lägger foder och knutbrädor utanpå, det verkar som att snickaren varken vill eller kan. Vi har haft tidigare inlägg om fjällpanelen, rullar ni ned sidan här, så finns det några där. Det var just detta med fastsättningen, och den är viktig, med denna panel. Ett spik skall det vara, och det skall sitta 10--15mm ovanför falsen inunder, överliggande bräda klämmer fast underliggande, och det håller med det. Försöker man att sätta 2 eller fler, så spricker panelen, när den rör sig, eller försöker röra sig. Jag skulle vara rädd för att spräcka brädan med en skruv. Kamspiken är smala, och näst intill omöjliga att dra ut.
OK, får vi se foto på skruvmontaget.
Första brädan nedtill, sågas falsen bort, och sågsnittet hålls till 15-20grader, för att hindra regnvatten på väggen att sugas upp i brädan.
http://www.gunneboindustries.com/sv-se/Fastening/Produkter/Spik/Kamspik/Kamspik-rostfri/
 
Redigerat:
Njä inte mycket till blaffa på skruven jag kör med, rätt små skallar, men något bräckliga har jag märkt om man t ex träffar på en spikskalle där bakom... Får fixa bild på montaget i helgen när jag åker upp t stugan o fortsätter...
Just det nästan omöjliga att dra ur, därav största fördelen med skruven...för oss amatörer igen :)
Skruven är förborrande också så ett par cm från kanten har inte varit något problem när det gäller sprickor

Har inte direkt tänkt på att det sett hemskt ut med utanpåliggande foder förut men det blev ju snyggt nu när det ligger dikt an ...
 
Riktigt snyggt
Det får bli fjällpanel för min del också,ska läsa mer om det
 
Vår byggare har sagt att det kan uppstå problem med fukt i Norrland.... är det någonting som ni har hort om? Är det verklig? Det är skidstahus som ska bygga vår hus och det verker inte ha så mycket erferanhet med fjällpanel.
 
Hadde fjällpanel på föräldrahemmet. Den höll åtminstånne de 20 åren jag bodde där
 
Här kommer den utlovade bilden på montaget...det är alltså 61 eller 48mm grabber pts panelskruv. (började med de långa men då många tog stopp övergick jag till lite kortare...)

Hade tänkt måla över ett varv till sen men är kanske inte så dumt med den lite nitade looken med omålade skallar?

Märk väl den"rough chic"-icke-filade träändan överst i bild ;)
Dsc00960.jpg
 
mernor skrev:
Vår byggare har sagt att det kan uppstå problem med fukt i Norrland.... är det någonting som ni har hort om? Är det verklig? Det är skidstahus som ska bygga vår hus och det verker inte ha så mycket erferanhet med fjällpanel.
Byggaren har rätt, då problemen kan vara mer jobb med tillpassningen av fjällpanel. Men att det skulle vara fukt i Norrland, har jag inte hört, däremot har vi det här i Skåne. Men skulle det vara så, är det än en fördel med liggande panel, då reglarna bakom är stående m a o , som medför en regäl genomluftning.
Liggande ytterpanel släpper inte igenom vatten. som stående gör, med sina skarver vid varje bräda.
Men nu är det väl så också, att alla hus passar inte med liggande ytterpanel.
 
dosken, det ser ju OK ut, med en omgång färg till, så döljs skruvarna.
 
  • Gilla
hrt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.